| Název předmětu | Lékařská psychologie 2 |
|---|---|
| Kód předmětu | PSY/VCB23 |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 2 |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Program je zaměřený na rozvoj základních schopností studenta porozumět psychologickým aspektům reakce pacienta na nemoc a základům psychologické péče o nemocného. Skládá se z přednášek o obranných mechanizmech a psychologických reakcích na nemoce.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
| Výstupy z učení |
|
Lékařská psychologie je interdisciplinární obor, který zkoumá psychologické aspekty zdraví a nemoci. Tento předmět se zaměřuje na porozumění, jak psychologické faktory ovlivňují fyzické zdraví, a na to, jak mohou psychologické intervence přispět k prevenci, diagnostice a léčbě různých onemocnění. Studenti se seznámí s teoriemi psychosomatiky, které zdůrazňují propojení tělesného a duševního zdraví. Dále se naučí o vlivu stresu na zdraví a o copingových strategiích, které lidé používají k zvládání náročných situací. Velký důraz je kladen na efektivní komunikaci mezi lékařem a pacientem, což je klíčové pro úspěšnou léčbu. Předmět také zahrnuje etické otázky spojené s lékařskou praxí a důležitost empatie v interakci s pacienty. Studenti se zapojí do analýzy případových studií, které jim pomohou aplikovat teoretické znalosti na reálné situace. Praktické semináře umožňují rozvíjet dovednosti v diagnostice psychologických problémů a v terapeutickém přístupu. Cílem lékařské psychologie je připravit budoucí odborníky na komplexní a holistický přístup k pacientům, integrující biologické, psychologické a sociální aspekty zdraví a nemoci. Tento předmět tak hraje klíčovou roli v přípravě studentů na výzvy moderní medicíny a zvyšuje jejich schopnost poskytovat kvalitní a empatickou péči.
Aplikace a začlenění, implementace získaných znalostí do léčebného procesu. |
| Předpoklady |
|
Dostatečná úroveň osobnostní zralosti, vstřícnost, schopnost empatie, základy komunikačních dovedností.
PSY/VCA13 ----- nebo ----- PSY/VCA23 a zároveň NAN/VCB12 a zároveň CJA/VCB11 a zároveň BIO/VC011 a zároveň LBF/VC011 a zároveň KAR/VCB11 a zároveň HIE/VCB12 a zároveň PVL/VCB12 a zároveň NAN/VCA12 a zároveň PLE/VCA11 a zároveň PLE/VCB11 a zároveň LCH/VCB11 |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Známkou, Ústní zkouška
100% účast na seminářích a praktických cvičení, praktická zkouška, (podmínkou udělení zápočtu je složení praktické zkoušky). |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2025) | Kategorie: Lékařské vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |