|
Lecturer(s)
|
-
Šín Lukáš, Mgr. Ph.D.
-
Kuchynková Kristýna, Mgr.
-
Mlejnek Petr, doc. RNDr. Ph.D.
-
Laichman Stanislav, doc. MUDr. CSc.
-
Kikalová Kateřina, MUDr. Ph.D.
-
Sedlák Pavel, MUDr.
-
Kutal Miroslav, RNDr. CSc.
-
Charamza Jiří, MUDr.
-
Beislová Alžběta, MUDr. MBA
-
Campsie Filip, MUDr.
-
Fargaš Igor, MUDr.
-
Ťapay Daniel, MUDr.
-
Homza Miroslav, MUDr.
|
|
Course content
|
Anatomická nomenklatura. Označení směrů a rovin. Kapitoly obecné anatomie (osteologie, arthrologie, angiologie, myologie, neuroanatomie). Kostra osového skeletu, horní a dolní končetiny. Spoje osového skeletu, horní končetiny, dolní končetiny. Svaly horní a dolní končetiny. Pánev jako celek. Stavba míšního nervu. Přehled nervových pletení. Nervy horní a dolní končetiny. Aorta, cévy horní a dolní končetiny. Stavba lebky, topografické prostory lebky. Lebka novorozence, pohlavní rozdíly na lebce. Svaly hlavy, krku, hrudníku, břicha, zad a pánevního dna. Topografické prostory na horní a dolní končetině. Srdce. Žilní systém. Lymfatický systém, lymfatické orgány, lymfatické cévy a uzliny. Fetální krevní oběh. Trávicí systém. Serózní dutiny.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
|
Lecture, Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook), Observation, Demonstration, Projection (static, dynamic)
|
|
Learning outcomes
|
Based on the basic knowledge of biology and somatology corresponding to the curriculum of a four-year high school, students learn about basic hierarchy of the structure of the human organism in the sequence cell-tissue-organs-systems-organism. Knowledge of general osteology, arthrology, myology, angiology, neurogenesis is further developed in systematic and topographical relationships with the aim of resulting in practical clinical applications. Terminologia anatomica is used as the basis of all medical terminology. The main content of the subject is the musculoskeletal system, spinal nerves, circulatory system, lymphatic and digestive system.
By completing the course, the student will gain knowledge about the structure of tissues, the musculoskeletal system, the vascular and lymphatic system, spinal nerves, and the gastrointestinal tract. The acquired knowledge is the basis for studying the function of the organism in both normal and pathological conditions. At the same time, they contribute to the understanding of a holistic view of the functioning of the human body. The knowledge is further developed in the subject Anatomy 2 in the second semester, and also represents a theoretical basis for further education in preclinical fields of general medicine.
|
|
Prerequisites
|
Basic knowledge of general biology, cell biology and human biology corresponding to the grammar school. Abilities to work with professional text, interpretation of what is being studied, understanding of logical relationships between organ systems.
|
|
Assessment methods and criteria
|
Mark, Oral exam, Written exam, Student performance, Analysis of Activities ( Technical works), Dialog, Systematic Observation of Student
At least 90% participation in the practical trainings, knowledge according to the lectures and practical training topics, practical knowledge of the skull (A-E evaluation), practical knowledge of the topographical anatomy (A-E evaluation)
|
|
Recommended literature
|
-
Čihák, R., & Grim, M. Anatomie 3.
-
Čihák, R., Grim, M. (2013). Anatomie 2. Praha: Grada.
-
Čihák, R., Grim, M., Fejfar, O. (2011). Anatomie 1. Praha: Grada.
-
Feneis, H., Dauber, W., Spitzer, G., Čihák, R., & Lemež, L. (1996). Anatomický obrazový slovník. Praha: Grada Publishing.
-
Grim, M. a kol. (2001). Základy anatomie 1. Obecná anatomie a pohybový systém. Praha: Karolinum.
-
Grim, M. a kol. Základy anatomie 2. Kardiovaskulární a lymfatický systém. Praha: Karolinum.
-
Grim, M. a kol. (2005). Základy anatomie 3. Trávicí, dýchací, močopohlavní a endokrinní systém. Praha: Karolinum.
-
Grim, M. a kol. (2014). Základy anatomie 4. Centrální nervový systém. Praha: Galén.
-
Grim, M. a kol. (2002). Základy anatomie 5. Anatomie krajin těla. Praha: Karolinum.
-
Grim, M., Naňka, O., & Helekal, I. (2014). Atlas anatomie člověka.: Atlas of human anatomy. Praha: Grada.
-
Holibková, A. et al. (1992). Vidoeatlas anatomie 1992 - 1999. AVC IC UP, Olomouc.
-
Hudák, R., & Kachlík, D. (2013). Memorix anatomie. Praha: Triton.
-
McMinn, R.M.H., Abrahams, P. (2002). McMinn's Colour Atlas of Human Anatomy. Elsevier Books.
-
Netter, F. H. (2014). Atlas of Human Anatomy. Saunders.
-
Paulsen, F., Waschke, J., Sobotta, J., Klonisch, T., & Hombach-Klonisch, S. (2013). Sobotta atlas of human anatomy: head, neck, and neuroanatomy. München: Elsevier/Urban & Fisher.
-
Petrovický, P. (2006). Anatomie s topografií a klinickými aplikacemi III. Martin: Osveta.
-
Petrovický, P. (2006). Anatomie s topografií a klinickými aplikacemi II. Martin: Osveta.
-
Petrovický, P. (2006). Anatomie s topografií a klinickými aplikacemi I. Martin: Osveta.
-
Rohen, J. W., Yokochi, C., Lütjen-Drecoll, E., & Petrovický, P. (2008). Anatomie člověka: fotografický atlas systematické a topografické anatomie : 6. vydání. [Praha]: Triton.
-
Seichert, V. (1999). Topografická pitva. Praha: ISV.
-
Sinělnikov, R. D. (1980). Atlas anatomie člověka I., II., III.. Praha:Avicenum.
|