Předmět: Patologická fyziologie 2

« Zpět
Název předmětu Patologická fyziologie 2
Kód předmětu PFY/ZAA12
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Petřek Martin, prof. MUDr. CSc.
  • Cápec Gabriella
  • Cápec Szergej
Obsah předmětu
Introduction. Basic concepts in pathophysiology. Normal, abnormal, healthy, ill. Syndromes, symptoms, objective tests. Alternative medicine. General mechanisms of diseases. 1. Disturbances of homeostasis. Course and outcomes of diseases. General mechanisms of diseases. 2. Disturbances of intercellular and intracellular signalling cascades. Inflammation. Mechanisms. Symptoms. Fever. Pathophysiology of immunity. The major disturbances of immunity. The major symptoms that can be observed on skin and mucosa. Acute circulatory failure. 1. A review. Syncope. Sudden death. Acute circulatory events in stomatology. Acute circulatory failure. 2. Shock. Phases, development. Principles of prevention and therapy. Acute and chronic cardiac failure. Chronic circulatory failure. The major forms. Etiology, genesis, principles of treatment. Ischemic heard disease as a civilisation disorder. Acute myocardial infarction. Etiology, development, diagnosis, principles of prevention and therapy. Hypertension as a civilisation disorder. Etiology, genesis, principles of prevention and therapy. The major diseases of vessels and peripheral circulation. Endothelial dysfunction. Atherogenesis, atherosclerosis. Vessel disability in major systemic diseases. Disturbances of haemocoagulation. Coagulopathies. Bleeding. Disturbances of fibrinolysis. Importance in stomatology. Thrombophilia as a civilisation disorder. The major diseases of blood cells. Diseases of erythrocytes, leucocytes and thrombocytes. Symptoms observable on skin and mucosis. The major respiratory disturbances. Obstructive diseases, emphysema, restrictive diseases. Respiratory failure. Respiratory distress syndromes. Principles of prevention and treatment.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Během výuky získají studenti zubního lékařství znalosti o molekulárních, buněčných, orgánových a systémových mechanismech patogeneze poruch výživy, gastrointestinálního traktu, ledvin, endokrinního a nervového systému. Probírána je také patofyziologie poruch pojivových tkání a kostí. Studenti studují systémové projevy výše zmíněných poruch a důraz je kladen na patogenezi orofaciálních změn. Studenti se naučí analyzovat typické klinické případové studie týkající se zubní praxe s odkazem na společné principy etiologie a patogeneze onemocnění.
The subject introduces a student into a complex dynamic role and mutual interplay of both external (environmental) and internal (genetic) factors in the origin and development of diseases. Based on the definition of risk factors, the subject lays emphasis on the key role of the civilization risk factors and analyses the major civilization disorders as a consequence of the conflict between environmental cues and inherited dispositions. In particular, the student gets knowledge about etiopathogenesis of diseases and learns the basis for practical therapeutic and preventive measures.
Předpoklady
Completion of courses Anatomy, Medical Biophysics, Medical Biochemistry, Physiology, Biology.
PFY/ZAB11 a zároveň BIO/ZAB11 a zároveň NAN/ZAB11 a zároveň CJA/ZAB41 a zároveň FYZ/ZAB11 a zároveň PAT/ZAB11 a zároveň LCH/ZAB21 a zároveň LCH/ZAA21 a zároveň HIE/ZAA12

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Esej

Podmínky pro udělení zápočtu jsou následující: 1) V souladu se směrnicí LF UP: LF-B-18/14 (omluva 10% výuky) Ústav stanovuje následující limit bez omluvy: 4,5 vyučovacích hodin (rozumí se tím 1 celé a 0,5 cvičení). Pro náhrady je vyhrazen 15. výukový týden. 2) Zápočet bude udělen po úspěšném zodpovězení 2/3 otázek zápočtového testu na počítači v 15. výukovém týdnu. K přihlášení k zápočtovému testu, příp. k jeho opravám, slouží STAG. 3) Při eventuálním neúspěchu u zápočtového testu jsou možné dva opravné testy. Pokud by student stále nedosáhl limitu, ústav zváží možnost ústní opravy za přítomnosti dvou vyučujících. 4) Nepřipravenost studenta, tj. zjištění základních neznalostí z látky probrané na dřívějším praktiku a také bazálních neznalostí z předcházejících oborů, zejména fyziologie, biochemie aj. může být důvodem k vyloučení z praktika.
Doporučená literatura
  • McCance K. L., Huether S. E. (2018). Pathophysiology: The Biologic Basis for Disease in Adults and Children.
  • Sheila Grossman, Carol Mattson Porth. (2014). Porth's Pathophysiology: Concepts of Altered Health States.
  • Silbernagl, S., Lang, F., Gay, R., & Rothenburger, A. (2016). Color atlas of pathophysiology.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Dentistry (2019) Kategorie: Lékařské vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Dentistry (2016) Kategorie: Lékařské vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Dentistry (2019) Kategorie: Lékařské vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní