|
Vyučující
|
-
Janoutová Jana, doc. MUDr. Ph.D.
-
Lemrová Adéla, Mgr. Ph.D.
-
Ivanová Kateřina, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Juríčková Lubica, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Tučková Dagmar, PaedDr. Mgr. Ph.D. et Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata výuky: 1. Veřejné zdraví ? význam v organizaci a řízení zdravotní péče 2. Indikátory zdraví populace a jejich význam 3. Sociální determinanty zdraví v mezinárodním kontextu 4. Společenská odpovědnost medicíny, cíle udržitelného rozvoje, Agenda 2030 a strategický rámec pro ČR 5. Eticky kontroverzní situace v raném věku a vztah k dětství 6. Eticky kontroverzní situace ve vztahu k osobám s omezenou svéprávností 7. Eticky sporné situace ve vztahu ke starším lidem
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je kontextuální pochopení významu a působení systému zdravotní péče. Na seminářích budou vysvětleny sociální determinanty zdraví a nemoci, včetně významu zdravotní gramotnosti, v národním a mezinárodním kontextu s využitím interaktivních skupinových metod výuky; bude demonstrován význam demografických ukazatelů pro hodnocení zdraví populace; bude zdůrazněn význam společenské odpovědnosti medicíny, včetně důrazu na základní etické principy; budou představena obecná etická dilemata v medicíně a procvičeny etické kontroverze v současné medicíně (na počátku života a ve vztahu k dětem; ve vztahu ke starším lidem a dalším sociálním skupinám).
Schopnost identifikovat sociální determinanty zdraví u konkrétních populací, analyzovat sociální odpovědnost v medicíně, schopnost etického diskurzu, aplikace etických principů v praxi.
|
|
Předpoklady
|
Etické předporozumění v oblasti medicíny.
CJA/VCB11 a zároveň KAR/VCB11 a zároveň BIO/VC011 a zároveň LBF/VC011 a zároveň LCH/VCB11 a zároveň HIE/VCB12 a zároveň PVL/VCB12 a zároveň PLE/VCB11 a zároveň NAN/VCB12 a zároveň NAN/VCA12 a zároveň PLE/VCA11
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce, Písemný test
Aktivní účast na seminářích. Dovednost diskuze ve skupinách. Znalost demografických indikátorů zdraví. Způsobilost orientace v společenských determinantách zdraví. Znalost mezinárodních programů a Agendy 2030. Schopnost identifikace eticky sporných situací v medicíně na základě kazuistik. Zkušenost s aplikací etických principů na konkrétní případy z lékařské praxe.
|
|
Doporučená literatura
|
-
https://ec.europa.eu/eurostat.
-
Výukové prezentace zveřejněné v prostředí Moodle..
-
www.uzis.cz.
-
Zákon č. 372/2011 Sb., Zákon o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, ve znění pozdějších předpisů..
-
Beauchamp, T.L., Childress, J.F. (2019). Principles of Biomedical Ethics. Oxford: Oxford University Press.
-
Čeledová, L., Holčík, J. a kol. (2018). Nové kapitoly ze sociálního lékařství a veřejného zdravotnictví. Praha: Karolinum.
-
DiClemente, R.J., Salazar, L.F., Crosby, R.A. (2013). Health Behavior Theory for Public Health: Principles, Foundations, and Applications.. Burlington: Jones & Bartlett Learning.
-
Ivanová, K. a kol. (2018). Sociální lékařství. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Jonsen, A., R., Siegler, M., Winslade, W. J. (2019). Klinická etika: praktický přístup k etickým rozhodnutím v klinické medicíně.. Praha: Triton.
-
Kukla, L. (2016). Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada Publishing.
-
Parker, E., Correa-Velez, I. (2019). Introduction to Public Health. London: Elsevier.
-
Payne, J. (2019). Informovaný konsenzus: poučená dohoda. Praha: Grada Publishing.
-
Rai, G.S., Jeremy, P., Kapp, M.B. (2014). Medical Ethics and the Elderly. London: Radcliffe Publishing.
|