Předmět: Společenské determinanty zdraví a lékařská etika

« Zpět
Název předmětu Společenské determinanty zdraví a lékařská etika
Kód předmětu PVL/VCB23
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Janoutová Jana, doc. MUDr. Ph.D.
  • Lemrová Adéla, Mgr. Ph.D.
  • Ivanová Kateřina, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Juríčková Lubica, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Tučková Dagmar, PaedDr. Mgr. Ph.D. et Ph.D.
Obsah předmětu
Témata výuky: 1. Veřejné zdraví ? význam v organizaci a řízení zdravotní péče 2. Indikátory zdraví populace a jejich význam 3. Sociální determinanty zdraví v mezinárodním kontextu 4. Společenská odpovědnost medicíny, cíle udržitelného rozvoje, Agenda 2030 a strategický rámec pro ČR 5. Eticky kontroverzní situace v raném věku a vztah k dětství 6. Eticky kontroverzní situace ve vztahu k osobám s omezenou svéprávností 7. Eticky sporné situace ve vztahu ke starším lidem

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je kontextuální pochopení významu a působení systému zdravotní péče. Na seminářích budou vysvětleny sociální determinanty zdraví a nemoci, včetně významu zdravotní gramotnosti, v národním a mezinárodním kontextu s využitím interaktivních skupinových metod výuky; bude demonstrován význam demografických ukazatelů pro hodnocení zdraví populace; bude zdůrazněn význam společenské odpovědnosti medicíny, včetně důrazu na základní etické principy; budou představena obecná etická dilemata v medicíně a procvičeny etické kontroverze v současné medicíně (na počátku života a ve vztahu k dětem; ve vztahu ke starším lidem a dalším sociálním skupinám).
Schopnost identifikovat sociální determinanty zdraví u konkrétních populací, analyzovat sociální odpovědnost v medicíně, schopnost etického diskurzu, aplikace etických principů v praxi.
Předpoklady
Etické předporozumění v oblasti medicíny.
CJA/VCB11 a zároveň KAR/VCB11 a zároveň BIO/VC011 a zároveň LBF/VC011 a zároveň LCH/VCB11 a zároveň HIE/VCB12 a zároveň PVL/VCB12 a zároveň PLE/VCB11 a zároveň NAN/VCB12 a zároveň NAN/VCA12 a zároveň PLE/VCA11

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce, Písemný test

Aktivní účast na seminářích. Dovednost diskuze ve skupinách. Znalost demografických indikátorů zdraví. Způsobilost orientace v společenských determinantách zdraví. Znalost mezinárodních programů a Agendy 2030. Schopnost identifikace eticky sporných situací v medicíně na základě kazuistik. Zkušenost s aplikací etických principů na konkrétní případy z lékařské praxe.
Doporučená literatura
  • https://ec.europa.eu/eurostat.
  • Výukové prezentace zveřejněné v prostředí Moodle..
  • www.uzis.cz.
  • Zákon č. 372/2011 Sb., Zákon o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, ve znění pozdějších předpisů..
  • Beauchamp, T.L., Childress, J.F. (2019). Principles of Biomedical Ethics. Oxford: Oxford University Press.
  • Čeledová, L., Holčík, J. a kol. (2018). Nové kapitoly ze sociálního lékařství a veřejného zdravotnictví. Praha: Karolinum.
  • DiClemente, R.J., Salazar, L.F., Crosby, R.A. (2013). Health Behavior Theory for Public Health: Principles, Foundations, and Applications.. Burlington: Jones & Bartlett Learning.
  • Ivanová, K. a kol. (2018). Sociální lékařství. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Jonsen, A., R., Siegler, M., Winslade, W. J. (2019). Klinická etika: praktický přístup k etickým rozhodnutím v klinické medicíně.. Praha: Triton.
  • Kukla, L. (2016). Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada Publishing.
  • Parker, E., Correa-Velez, I. (2019). Introduction to Public Health. London: Elsevier.
  • Payne, J. (2019). Informovaný konsenzus: poučená dohoda. Praha: Grada Publishing.
  • Rai, G.S., Jeremy, P., Kapp, M.B. (2014). Medical Ethics and the Elderly. London: Radcliffe Publishing.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2025) Kategorie: Lékařské vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní