|
Vyučující
|
-
Cakirpaloglu Snežana, Mgr.
-
Bělohradová Kamila, MUDr.
-
Látalová Klára, prof. MUDr. Ph.D.
-
Bundárová Lucie, MUDr.
|
|
Obsah předmětu
|
Program je zaměřený na rozvoj základních schopností studenta porozumět psychologickým aspektům reakce pacienta na nemoc a základům psychologické péče o nemocného. Skládá se z přednášek o obranných mechanizmech a psychologických reakcích na nemoce.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
|
Výstupy z učení
|
Lékařská psychologie je interdisciplinární obor, který zkoumá psychologické aspekty zdraví a nemoci. Tento předmět se zaměřuje na porozumění, jak psychologické faktory ovlivňují fyzické zdraví, a na to, jak mohou psychologické intervence přispět k prevenci, diagnostice a léčbě různých onemocnění. Studenti se seznámí s teoriemi psychosomatiky, které zdůrazňují propojení tělesného a duševního zdraví. Dále se naučí o vlivu stresu na zdraví a o copingových strategiích, které lidé používají k zvládání náročných situací. Velký důraz je kladen na efektivní komunikaci mezi lékařem a pacientem, což je klíčové pro úspěšnou léčbu. Předmět také zahrnuje etické otázky spojené s lékařskou praxí a důležitost empatie v interakci s pacienty. Studenti se zapojí do analýzy případových studií, které jim pomohou aplikovat teoretické znalosti na reálné situace. Praktické semináře umožňují rozvíjet dovednosti v diagnostice psychologických problémů a v terapeutickém přístupu. Cílem lékařské psychologie je připravit budoucí odborníky na komplexní a holistický přístup k pacientům, integrující biologické, psychologické a sociální aspekty zdraví a nemoci. Tento předmět tak hraje klíčovou roli v přípravě studentů na výzvy moderní medicíny a zvyšuje jejich schopnost poskytovat kvalitní a empatickou péči.
Aplikace a začlenění, implementace získaných znalostí do léčebného procesu.
|
|
Předpoklady
|
Dostatečná úroveň osobnostní zralosti, vstřícnost, schopnost empatie, základy komunikačních dovedností.
CJA/VCB11 a zároveň BIO/VC011 a zároveň LBF/VC011 a zároveň NAN/VCB12 a zároveň KAR/VCB11 a zároveň HIE/VCB12 a zároveň PVL/VCB12 a zároveň NAN/VCA12 a zároveň PLE/VCA11 a zároveň PLE/VCB11
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
100% účast na seminářích a praktických cvičení, praktická zkouška, (podmínkou udělení zápočtu je složení praktické zkoušky).
|
|
Doporučená literatura
|
-
Bouček, J. (2006). Psychoterapie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Bouchal, M. (1993). Psychologie v lékařství. Brno: Masarykova univerzita.
-
Boukalová, H., Cerha, O., Sedláček, M., Šírová, E. (2023). Psychologie komunikace. Praha: Grada.
-
Javůrková, A. (2011). Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada.
-
Ptáček, R., Bartůněk, P. (2020). Naděje v medicíně. Praha: Grada.
-
Vymětal, J. (1994). Základy lékařské psychologie. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek.
-
Zacharová E, Hermanová M., Šrámková J. (2017). Zdravotnická psychologie. Praha: Grada.
|