| Název předmětu | Akutní stavy v medicíně |
|---|---|
| Kód předmětu | PLE/VC031 |
| Organizační forma výuky | Cvičení + Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 6 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Výuka a nácvik: Základy klinické biochemie. Základní zobrazovací metody. Základní informace o onemocněních s akutními projevy. Příčiny a mechanismy rozvoje akutních stavů. Sestavní účelných vyšetřovacích algoritmů (klinických, paraklinických). Stanovení pracovní diagnózy (hypotézy). Stanovení základních terapeutických principů. Stanovení praktických dovedností v urgentní a intenzivní medicíně. ALS, ATLS.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Výstupy z učení |
|
Seznámit studenty s principy akutní medicíny. Naučit studenty racionálnímu chování (vyšetření, léčba a organizace) při konfrontaci s akutními stavy. Vysvětlit závažná onemocnění, která k akutním stavům vedou. Výuka bude probíhat za pomocí simulátoru. Výuka je rozšířena o přehled klinické biochemie a zobrazovacích metod.
Zvládnutí diferenciální diagnostiky a léčby nemocí s akutními projevy. Orientace a praktické dovednosti v problematice akutních stavů. |
| Předpoklady |
|
Základní znalosti interních nemocí, radiologie, mikrobiologie,biochemie a farmakologie.
IN3/VCA12 a zároveň IN3/VCB12 a zároveň NEU/VC012 ----- nebo ----- NEU/VC051 a zároveň CH1/VC013 ----- nebo ----- CH1/VC041 a zároveň FAR/VCA13 ----- nebo ----- FAR/VCB32 a zároveň RAD/VC012 a zároveň MIK/VCA12 ----- nebo ----- MIK/VCB31 a zároveň KAR/VC023 a zároveň DET/VC014 ----- nebo ----- DET/VC051 |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Dotazník
90 % účast na seminářích a praktické výuce Praktická zkouška: Aktivní vedení scénáře na pacientském simulátoru (odborné, organizační a komunikační řešení simulované klinické situace). |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) | Kategorie: Lékařské vědy | 6 | Doporučený ročník:6, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2025) | Kategorie: Lékařské vědy | 6 | Doporučený ročník:6, Doporučený semestr: - |