|
Vyučující
|
-
Petřek Martin, prof. MUDr. CSc.
-
Ondrůšková Rancová Hana, MUDr.
-
Navrátilová Zdenka, doc. Mgr. Ph.D.
-
Mateášiková Zuzana, MUDr.
-
Veselý Ondřej, MUDr.
-
Petřková Jana, doc. MUDr. Ph.D.
-
Sikorová Kateřina, Mgr. Ph.D.
-
Berková Marie, MUDr. Ph.D.
-
Kocourková Lenka, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Obsahem patologické fyziologie jsou témata: Úvod do oboru. Zevní faktory vzniku nemocí. Apoptóza, nekróza, zánět. Patofyziologie bolesti. Vodní a solné hospodářství. Poruchy acidobazické rovnováhy. Patofyziologie poruch imunitního systému. Patofyziologie krve - poruchy hemostázy, anémie. Patofyziologie GIT - jejunum, ileum, tračník. Vybrané kapitoly z patofyziologie jater a pankreatu. Patofyziologie poruch příjmu potravy a stavu výživy. Poruchy centrálního a periferního nervového systému.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická)
|
|
Výstupy z učení
|
Během studia studenti získávají znalosti o příčinách patologických stavů, molekulárních, buněčných, orgánových a systémových mechanismech patogeneze hlavních léčebných syndromů, příznaků a onemocnění. Studenti studují základní klinickou terminologii, roli genetických a environmentálních faktorů při vývoji onemocnění a obecné mechanismy vývoje onemocnění. Výuka začíná studiem typických patologických procesů: poškození buněk, zánět, horečka, poruchy bilance výživy makro- a mikroelementů, vodní a acidobazická rovnováha. Později studenti získávají znalosti o typických poruchách v krevním systému a hemostáze, patofyziologii trávicího systému a hlavních neurologických poruchách.
Studenti jsou po absolvování předmětu vybaveni znalostmi a dovednostmi, které jsou nutné pro jejich další klinické a diagnosticko-terapeutické vzdělávání. Jsou schopni diskutovat o příčinách, dynamice, léčbě a prevenci nemocí na základě moderních vědeckých poznatků. Jsou schopni zdůvodnit a respektovat zásady medicíny založené na důkazech.
|
|
Předpoklady
|
Absolvování předmětů "Biochemie 2", "Normální Anatomie 2" a "Histologie a ambryologie 2".
CJA/VCB11 a zároveň BIO/VC011 a zároveň LBF/VC011 a zároveň LCH/VCB11 a zároveň HIE/VCB12 a zároveň KAR/VCB11 a zároveň PVL/VCB12 a zároveň PLE/VCB11 a zároveň NAN/VCB12 a zároveň PLE/VCA11 a zároveň NAN/VCA12
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Esej
Aktivita ve výuce, absolvování písemných průběžných testů / zápočtového testu.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Navrátilová, Z., Petřek, M., Veselý, O. (2024). Vybrané kapitoly z patologické fyziologie I. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Nečas, E. a kol. (2021). Obecná patologická fyziologie. Praha: Karolinum.
-
Nečas, E. a kol. (2019). Patologická fyziologie orgánových systémů. Část II.. Praha: Karolinum.
-
Nečas, E. a kol. (2019). Patologická fyziologie orgánových systémů. Část I.. Praha.
-
Pávková Goldbergová, M. (2016). Patofyziologie v obrazech. Brno: Masarykova univerzita.
-
Silbernagl, S., Lang, F., & Jandová, K. (2012). Atlas patofyziologie. Praha: Grada Publishing.
|