Předmět: Vývojová psychologie 2

« Zpět
Název předmětu Vývojová psychologie 2
Kód předmětu PCH/VPS2D
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Suchá Jaroslava, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Psychologická problematika vstupu dítěte do školy, vývojové aspekty zralosti pro školu 2. Mladší školní věk - vymezení a specifika 3. Dětská kresba: vývojové fáze, význam dětské kresby v psychodiagnostice dětí 4. Psychologie dětské hry: teorie, klasifikace, využití v diagnostice a terapii 5. Mladší školní věk 6. Dospívání (pubescence): terminologie a periodizace 7. Psychologická charakteristika dospívání a hlavní vývojové změny 8. Rozvoj osobnosti v dospívání, stadia vývoje osobní identity, proces individuace 9. Hodnotový, morální a duchovní vývoj v dospívání 10. Kognitivní vývoj 11. Sociální a citový vývoj dospívajících 12. Specifika adolescence

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 50 hodin za semestr
Výstupy z učení
V návaznosti na Vývojovou psychologii 1 probrat vývojové zvláštnosti období od vstupu dítěte do školy, přes mladší školní věk až po pubescenci a adolescenci.
Osvojit si vývojový přístup v psychologické praxi, znát vývojová specifika a vývojové úkoly.
Předpoklady
Vývojová psychologie 1
PCH/DVPS1
----- nebo -----
PCH/VPS1D

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška

Korespondenční úkol (seminární práce), docházka. Podmínka udělení zápočtu: vypracování korespondenčního úkolu. Znění korespondenčního úkolu pro ZS 2021/22: vypracování písemné práce se zaměřením na jedno z níže uvedených témat, která bude obsahovat jak odkazy na odbornou literaturu, tak Vaše osobní zamyšlení nad danou problematikou. Výběr z témat: a) Psychologické aspekty vstupu dítěte do školy b) Sociální vývoj v mladším školním věku c) Spiritualita v dospívání d) Vývoj identity v dospívání Termín odeslání úkolu: NEJPOZDĚJI do 6. 12. 2021 do 23:59. Bez úkolu schváleného hodnotitelem nemůže student ke zkoušce přistoupit. Práce zasílejte výhradně přes systém Moodle, nikoli na e-mail vyučující. Práce hodnotí student doktorského studijního programu Mgr. Štěpán Komrska. Při hodnocení je kladen důraz na původnost textu a na přesnou práci s literaturou. Formální požadavky a další informace - viz anotační list předmětu v systému Moodle
Doporučená literatura
  • Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. 2., aktualizované vyd. Praha: Grada..
  • Macek, P. (2003). Adolescence. Praha: Portál..
  • Nielsen Sobotková, V. (2014). Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha. Grada..
  • Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál..
  • Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr