|
Vyučující
|
-
Friedecký David, prof. RNDr. Ph.D.
-
Modrianský Martin, prof. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Jednotlivé přednášky jsou zaměřeny na laboratorní část multidisciplinárního přístupu v péči o pacienta. Studenti budou seznámeni se základy pre-analytické praxe, počínaje indikací a následováno vyplněním žádanky až po zpracování biologického materiálu. Ústřední budou nejčastější laboratorní testy používané v klinické praxi. Přednášky budou obsahovat dostatečné množství reálných klinických případů, které demonstrují správný postup dle nejnovějších lékařských postupů. Přednášky budou zahrnovat důležitá témata, jako například analýza moči a ledvinných funkcí, testy homeostázy vody a iontů, acidobazická rovnováha, onemocnění GIT, laboratorní posouzení zánětu a sepse, základní testy v endokrinologii a diabetologii, posouzení onkomarkerů a markerů metabolismu kosti a další.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Laborování
|
|
Výstupy z učení
|
Laboratorní medicína je neopominutelnou součástí anamnézy pacienta, takže více jak 70% klinických rozhodnutí je v dnešní době založeno na laboratorních výsledcích. Laboratorní techniky se úzce prolínají s mnoha aspekty diagnostiky a péče o pacienta. Předmět je strukturován tak, aby student získal základní znalosti spolu s potřebnými praktickými zkušenostmi, které povedou k porozumění a využití lékařských testů ve všech oblastech medicíny. Hlavním cílem je pak posílení zkušeností, které vedou k racionálním indikacím testů a interpretaci biochemických výsledků.
Očekávaným výsledkem absolvovaného předmětu je získání základního porozumění patogeneze nemoci a využití této znalosti k posouzení a manažmentu skutečných klinických případů, až ke způsobilosti posuzovat biochemická data a své znalosti patřičně aplikovat v klinické praxi. Po absolvování je student připraven pro předmět Urgentní medicína, ve kterém si student osvojí specifika laboratorní diagnostiky v akutních případech a u kriticky nemocných pacientů (patologie kardiopulmonálního systému a poruchy acido-bazické rovnováhy).
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování všech předmětů 1. ročníku.
CJA/VCB11 a zároveň KAR/VCB11 a zároveň LCH/VCB11 a zároveň BIO/VC011 a zároveň LBF/VC011 a zároveň HIE/VCB12 a zároveň PVL/VCB12 a zároveň PLE/VCB11 a zároveň NAN/VCB12 a zároveň NAN/VCA12 a zároveň PLE/VCA11
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Písemný zápočtový test
|
|
Doporučená literatura
|
-
Bednář, M. (1996). Lékařská mikrobiologie: bakteriologie, virologie, parazitologie. Praha: Marvil.
-
Koukalová, D. a kol. (2013). Microbiology I. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Koukalová, D. (2011). Praktická cvičení z lékařské mikrobiologie II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Votava, M. (2005). Lékařská mikrobiologie obecná. Brno: Neptun.
|