|
Vyučující
|
-
Fargaš Igor, MUDr.
-
Nečas Jiří, doc. MUDr. CSc.
-
Kuzmina Galina, MVDr.
-
Bartošíková Lenka, doc. MUDr. PharmDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Kurs normální fyziologie je koncipován tak, aby student získal fundamentální teoretické i praktické znalosti o funkci buněk, tkání, tělních orgánů a organismu jako celku. Nedílnou součástí je pak pochopení složitých vztahů mezi organismem a prostředím. Fyziologie je studentům prezentována prostřednictvím přednášek a praktické výuky. Výuka je soustředěna do tematických celků poskytujících informace respektující současný stav poznání normálních funkcí všech funkčních systémů lidského těla (jako je systém oběhu tělních tekutin, kardiovaskulární, respirační, gastrointestinální, vylučovací, endokrinní, reprodukční systém a systémy vzrušivých tkání-nervů a svalů) tak, aby studenti získali ucelený souhrn poznatků o funkcích zdravého lidského organismu. Zvláštní pozornost je věnována integrační a řídící úloze centrálního nervového systému, endokrinního systému a systému imunity. Cílem praktické výuky je seznámit studenty se základními vyšetřovacími metodami v hematologii, získat základní dovednosti, potřebné pro vyšetřování kardiovaskulárního (záznam a analýza EKG křivky), respiračního aparátu, ledvin, CNS (záznam a analýza EEG křivky), smyslových orgánů a v neposlední řadě jsou studenti seznámeni s problematikou správné, racionální výživy. Tyto hluboké a přesné znalosti lékařské fyziologie jsou nezbytné pro následné studium dalších oborů všeobecného lékařství.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Laborování
|
|
Výstupy z učení
|
Humánní fyziologie je věda o funkci a regulaci činnosti lidského organismu na buněčné úrovni, na úrovni jednotlivých orgánů a systémů a na úrovni celého organismu. Cílem předmětu je dát posluchačům základní teoretické poznatky o funkci zdravého organismu tak, aby mohli chápat jeho reakce za patologických podmínek a mohli úspěšně zvládat studium navazujících klinických a praktických předmětů.
Cílem výuky bude získat znalosti o funkci a regulaci činnosti lidského organismu na buněčné úrovni, na úrovni jednotlivých orgánů a systémů a na úrovni celého organismu. Hlavním předmětem zájmu je úroveň oránová a systémová. Studenti ovládají základní metody práce a postupy ve fyziologické laboratoři. Zvládnutí obsahu celého předmětu je předpokladem pro studium dalších preklinických a klinických disciplín.
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování všech předmětů 1. ročníku.
LBF/VC011 a zároveň BIO/VC011 a zároveň CJA/VCB11 a zároveň HIE/VCB12 a zároveň LCH/VCB11 a zároveň KAR/VCB11 a zároveň PLE/VCB11 a zároveň PVL/VCB12 a zároveň NAN/VCB12 a zároveň NAN/VCA12 a zároveň PLE/VCA11
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Aby studenti získali zápočet, musí se zúčastnit všech seminářů, všech praktických cvičení, úspěšně absolvovat všechny testy, zajímat se o praktická témata, používat praktické metody a zapisovat si poznámky. Na konci semestru musí studenti také absolvovat závěrečné hodnocení (pohovor). Ke zkoušce se studenti mohou dostavit pouze v případě, že získali zápočty v zimním a letním semestru.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Ganong, W.F. (2005). Přehled lékařské fyziologie. Galén, Praha.
-
Kittnar, O. a kol. (2020). Lékařská fyziologie. Praha: Grada Publishing.
-
Silbernagl, S., Despopoulos, A., Trávníčková, E., Gay, R., & Rothenburger, A. Atlas fyziologie člověka.
-
Trojan, S. a kol. (2003). Lékařská fyziologie. Praha: Grada Publishing.
|