|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PCH / UPPD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PCH
/
UPPD
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Úvod do pedagogické psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
Seminář
2
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
38 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
PCH/DUPP
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
seznámit s pojmy oboru, porozumět základním principům učení a vyučování,porozumět předmětu a metodám ped.psychologie, znát druhy a teorie učení, intelektové a tvůrčí předpoklady učení, emocionálně motivační faktory ve škole.
|
Požadavky na studenta
|
při ústní zkoušce prokázání porozumění vývoji názorů na učení a jejich souvislostí s vývojem psychologie, psychoterapie, pedagogiky, filozofie, neurologie, biologie a jiných věd, porovnání jednotlivých přístupů k učení a výchově, jejich aplikace na školské situace, schopnost analýzy různých pedagogicko-psychologických přístupů, jejich možného řešení (syntézy) a následného hodnocení
|
Obsah
|
1. Terminologické otázky - pedagogická psychologie mezi ostatními vědami, význam psychologie pro pedagogiku a didaktiku, předmět a metody zkoumání, aplikace pedagogické psychologie 2. Pojmy moderní pedagogiky - edukační realita a současné trendy ve vzdělávání v ČR a ve světě 3. Pojem učení - synchronní multiparadigmatičnost pedagogiky, různá pojetí pojmu učení, typy a druhy učení, zákonitosti učení, význam paměti při učení 4. Vnitřní a vnější činitelé učení, genetická a sociální podmíněnost školní úspěšnosti 5. Skinner a Bruner, dvě stěžejní teorie pro vzdělávání, jejich předchůdci a pokračovatelé. 6. Piaget a Vygotskij, konstruktivismus v pedagogické psychologii. 7. Motivace ve školním prostředí, význam motivace, porozumění potřebám žákům z hlediska zlepšení jejich motivace pro učení. 8. Reformní hnutí a alternativní proudy ve vzdělávání, jejich funkce a význam. 9. Nové pohledy na učení a vyučování jako kritika tradičních postupů ve školách. 10. Podpora efektivního učení a vyučování, jak se učit, jak vyučovat. 11. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, současná situace školské integrace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Eleonora Smékalová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Eleonora Smékalová, Ph.D. (100%),
Mgr. Lucie Viktorová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Eleonora Smékalová, Ph.D. (100%),
Mgr. Lucie Viktorová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí.. Praha: Portál.
-
Doporučená:
Holt,J. Jak se děti učí.
-
Doporučená:
Průcha, J. (2013). Moderní pedagogika.. Praha: Portál.
-
Doporučená:
Vester,F. Myslet, učit se .. a zapomínat?.
-
Doporučená:
Nováčková Jana. (2008). Mýty ve vzdělávání.. Kroměříž: Spirála.
-
Doporučená:
Fontana,D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
8
|
Příprava na zkoušku
|
52
|
Domácí příprava na výuku
|
15
|
Příprava na zápočet
|
25
|
Celkem
|
100
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Úspěšně ukončený 1.blok studia psychologie. |
Získané způsobilosti |
Porozumět pojmu učení v širším slova smyslu, jako o významnému všeprostupujícímu a psychické zdraví indikujícímu fenoménu dětského i dospělého života. Znát základní pojmy užívané v pedagogice, aby bylo možno účastnit se diskuse probíhající mezi pedagogy a dalšími odborníky o otázkách rozvoje školství Znát a umět aplikovat základní poznatky z oblasti pedagogické psychologie v poradenství ve školství
|
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|