|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PCH / PSRN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PCH
/
PSRN
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Psychologie rodiny
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
1 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
PCH/NPSR
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se současnými přístupy a aktuálními tématy v psychologii rodiny, s výzkumnými a diagnostickými metodami. Poznání rodin je nezbytným předpokladem účinné pomoci v rodinném poradenství, rodinné terapii a při psychologické práci s rodinami obecně. Nově jsou zařazeny přednášky o rodinné paměti a transgenerační psychologii rodiny.
|
Požadavky na studenta
|
Korespondenční úkol (seminární práce), docházka.
Podmínka udělení zápočtu: vypracování korespondenčního úkolu.
Znění korespondenčního úkolu pro ZS 2018/19:
Napište seminární práci ve formě úvahy, která bude obsahovat jak odkazy na odbornou literaturu, tak vaše osobní názory či životní zkušenosti:
Téma: Zdravá rodina v současné době: čím se podle vás vyznačuje, které rizikové faktory funkčnost rodiny ohrožují, které ochranné faktory považujete za důležité, co lze pro podporu zdravého rodinného fungování v rámci pomáhajících profesí dělat. Vycházejte z hlavních principů zdravého rodinného fungování (koheze, adaptabilita, komunikace), z poznatků o rodinné resilienci a z vývojového pohledu na rodinu.
Termín odeslání úkolu: NEJPOZDĚJI do pondělí 3. 12. 2018 do 23:59. Bez úkolu schváleného hodnotitelem nemůže student ke zkoušce přistoupit. Práce zasílejte výhradně přes systém EDIS, nikoli na e-mail vyučující. Práce hodnotí doktorandka Mgr. Erika Lipková. Při hodnocení je kladen důraz na původnost textu a na přesnou práci s literaturou.
Formální požadavky a další informace - viz anotační list předmětu v systému EDIS.
|
Obsah
|
1. Předmět psychologie rodiny, cíle, úkoly, perspektivy a aplikační oblasti
2. Systémový přístup k rodině, modely rodinného fungování, funkčnost rodiny
3. Rodinná paměť
4. Metodologická specifika studia rodin
5. Principy rodinné diagnostiky
6. Klinické metody v diagnostice rodiny
7. Testové metody v diagnostice rodiny
8. Teorie rodinného stresu a jeho zvládání
9. Rodinná resilience (odolnost)
10. Rodinná krize
11. Studie různých typů rodičovství a rodin
12. Transgenerační psychologie rodiny
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Sobotková, I. (2012). Psychologie rodiny. 3. vyd. Praha: Portál..
-
Rozšiřující:
Plaňava, I. (2000). Manželství a rodiny. Struktura, dynamika, komunikace. Brno: Doplněk..
-
Rozšiřující:
Matoušek, O. (2003). Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SLON..
-
Doporučená:
Tóthová, J. (2011). Úvod do transgenerační psychologie rodiny. Praha: Portál..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Semestrální práce
|
26
|
Účast na výuce
|
4
|
Domácí příprava na výuku
|
10
|
Příprava na zkoušku
|
35
|
Celkem
|
75
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Absolvování vývojové psychologie, sociální psychologie a klinické psychologie. |
Získané způsobilosti |
Kompetence vidět rodinu a pracovat s ní systémově, dobrá orientace v rodinné problematice. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|