|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PCH / NSPS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PCH
/
NSPS
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Pedagogickopsych. poradenství - praxe
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Pedagogickopsychologické poradenství - praxe
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Praxe mimo UP
40
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
30 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
PCH/SKCN
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student pozná chod školského poradenského zařízení a náplň práce poradenského psychologa, včetně pedagogických problémů a používané metodiky.
|
Požadavky na studenta
|
Před vstupem na pracoviště je student povinen se obeznámit se zákonnými normami, které souvisí s poradenskou činností v oblasti školství, a to zejména:
Školský zákon 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon);
Vyhláška 73/2005 Sb. Vyhláška o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných a její pozdější novelu č. 147/2011 Sb.
Vyhláška 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních a její pozdější novelu č. 116/2011 Sb.
Po absolvování praxe student předá garantovi předmětu (supervizorovi praxe) :
- Písemné zpracování svých poznámek z průběhu praxe průběh každého dne, nové poznatky, metody, porovnání přístupů jednotlivých poradenských pracovníků, vlastní postřehy a reflexe.
- Potvrzení o absolvování stáže.
Studenti, jejichž praxe jsou vedeny v systému EDIS, nahrají tento výstup v elektronické podobě do systému EDIS nejpozději do 14 dní po skončení praxe. Ostatní studenti výstup doručí dr. Smékalové osobně/emailem.
|
Obsah
|
Výběr zařízení, v nichž je možno provádět praxi, je omezen na ta zařízení, kde pracuje psycholog na plný úvazek - vybírat je možno z Pedagogicko-psychologických poraden, Speciálně-pedagogických center či Středisek výchovné péče v ČR. Základní nabídka pracovišť, kde může student vykonat praxi, je součástí Partnerské sítě Katedry psychologie.
Student je v rámci praxe přítomen různorodé psychologické práci (diagnostika, intervence, konzultace s rodiči, rozhovor se žákem, výzkumné aktivity)
Praxe je koncipována na 40 hodin pobytu ve školském poradenském zařízení, což obnáší 5 pracovních dnů.
Dílčí cíle pro studenta:
- seznámit se s logistickým, technickým a personálním zajištěnímm organizace
- poznat v rámci provozu daného pracoviště zaměření jeho odborníků a jejich možnosti intervence u klientů,
- poznat, jak probíhá práce s klienty - student je přítomen u psychologických vyšetření pokud možno od jejich počátku, tj. od úvodního rozhovoru až po rozhovor s dítětem a rodiči o výsledku vyšetření
- získat přehled o dokumentaci v ŠPZ - student prostuduje materiály těch dětských klientů, které uvidí při vyšetření a přečte si zprávy z těchto vyšetření
- po zácviku mentorem (školitelem) bude pracovat s typickým klientem této služby student bude mít možnost vést např. rozhovor s dítětem, event. aplikovat některou z metod pod dohledem psychologa ŠPZ
- poznat pohled pracovníků organizace na aktuální situaci v ped. psych. poradenství - získat od svého mentora (školitele) v ŠPZ nějaké "poselství" jako motiv pro příp. vlastní profesionální práci v této oblasti psychologického poradenství
- zapojit se do výzkumného projektu podle potřeb organizace a dohody s garantem katedry a poznat oblasti, v nichž je potřeba dále výzkumně pracovat
- na závěr zhodnotit průběh praxe a vzájemně si poskytnout zpětnou vazbu (kromě toho proběhne i písemná evaluace)
Tento předmět je inovován o nové postupy v rámci Partnerské sítě Katedry psychologie.
Inovace předmětu vznikla v rámci projektu CZ.1.07/2.4.00/31.0153 "Vznik a rozvoj partnerské sítě pro realizaci stáží a aplikovaného výzkumu Katedry psychologie FF UP v Olomouci".
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Ondřej Skopal, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
PhDr. Ondřej Skopal, Ph.D. (100%),
PhDr. Eleonora Smékalová, Ph.D. (100%),
PhDr. Veronika Šmahajová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Ondřej Skopal, Ph.D. (100%),
PhDr. Eleonora Smékalová, Ph.D. (100%),
PhDr. Veronika Šmahajová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Zdeněk Matějček. Praxe dětského psychologického poradenství.. Praha: Portál., 2011.
-
Doporučená:
Mertin, V., Krejčová, L. (2012). Metody a postupy poznávání žáda. Pedagogická diagnostika.. Wolters Kluwer Česká republika.
-
Doporučená:
Kucharská,A. a kol. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve SPC. Praha:IPPP ČR, 2007..
-
Doporučená:
Krejčová, L., Mertin, V. (Eds.). Pedagogická intervence u žáků ZŠ.. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2010.
-
Doporučená:
Pešová,I.,Šamalík,M. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha:Grada,2006..
-
Doporučená:
Hadj Moussová,Z., Valentová,L. a kol. Poradenské teorie a strategie. Praha:UK, 2002..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Exkurze
|
16
|
Příprava na zápočet
|
13
|
Účast na výuce
|
8
|
Domácí příprava na výuku
|
12
|
Příprava na zkoušku
|
26
|
Celkem
|
75
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Absolvování 2.bloku studia psychologie, zájem o poradenskou práci v oblasti školství. |
Získané způsobilosti |
- Student má představu o fungování školského poradenského zařízení v praxi, ví, kdo jsou
klienti takového zařízení, jak se do něj dostanou, co se jim nabízí, jaké jsou výstupy z návštěvy, komu se sdělují výsledky, komu se předávají písemné výstupy
- Zná základní principy fungování a běžný provoz vybraného pracoviště ŠPZ
- Zná obsah klíčových dokumentů, na kterých poskytování služby stojí.
- Má přehled o dg.metodách používaných v ŠPZ, zná principy jejich používání.
- Umí kontaktovat klienta a vést s ním rozhovor.
- Je schopen provést výzkumný kontakt s klientem od získání informovaného souhlasu, přes vlastní získávání dat pomocí vybraných metod, až po poskytnutí zpětné vazby.
- Umí si vést poznámky a zápisky o průběhu práce s klientem i celé praxe
- Dokáže reflektovat svůj osobní přístup i etický rozměr práce na daném pracovišti.
|
Vyučovací metody |
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Pozorování
- Pracovní činnosti (dílny)
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonů studenta
- Didaktický test
|
|
|
|