|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSO / 7CJ1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSO
/
7CJ1
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Český jazyk 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
2 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Ve cvičení jde o upevnění pravopisných poznatků ze základní a střední školy a jejich rozšíření se zřetelem na požadavky překladatelsko-tlumočnické praxe. Konkrétně je probírán lexikální, morfologický a syntaktický pravopis, cílem je zvládnutí pravopisné normy, i jevů, které z normy vybočují. Zvláštní pozornost je věnována problematice psaní velkých písmen, pravopisu souhláskových skupin, přejatým slovům. Nejsou opomíjena ani interpunkční znaménka. Při procvičování pravopisu se vychází nejen z učebnic, ale i z Jazykových sloupků, uveřejněných v denním tisku.
|
Požadavky na studenta
|
- účast na seminářích s max. počtem absencí 2x za semestr
- plnění zadaných úkolů (vyhledávání řešení sporných otázek, vypracování krátkých referátů na zadané téma atd.)
- aktivní zapojení do diskuse
- závěrečný písemný test
|
Obsah
|
Vývoj pravopisné normy, pravopisné příručky.
Pravopis lexikální, psaní i/y po souhláskách obojetných, psaní i/y po písmenu c.
Psaní ú,ů,u. Psaní skupin bje, vje, bě, vě, mě, mně.
Psaní předložek s (se), z (ze). Psaní předpon s-, se-, z-, ze-, vz-, vze-.
Střídání délky při tvoření slov. Přídavná jména konatelská a účelová. Psaní n/nn.
Zkratky a značky.
Pravopis souhláskových skupin, psaní spřežek a spřahování.
Pravopis a výslovnost přejatých slov se s/z.
Psaní slov přejatých.
Psaní velkých písmen.
Psaní čárky ve větě jednoduché.
Psaní čárky v souvětí a v infinitivních konstrukcích.
Zápočet.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Daneš, F. Čecký jazyk na přelomu tisíciletí. Praha, 1997.
-
Doporučená:
Čechová, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha 1996..
-
Doporučená:
Čmejrková, S. Čeština, jak ji znáte i neznáte. Praha: Academia, 1996.
-
Doporučená:
Svozilová N. (2000). Jak dnes píšeme/mluvíme a jak hřešíme proti dobré češtině.
-
Doporučená:
Pravidla českého pravopisu, 1993..
-
Doporučená:
Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Academia, Praha 1994..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
13
|
Semestrální práce
|
12
|
Příprava na zápočet
|
13
|
Účast na výuce
|
12
|
Celkem
|
50
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Znalost českého jazyka minimálně na úrovni C1 globální stupnice Evropského referenčního rámce, resp. na úrovni maturitní zkoušky z českého jazyka. |
Získané způsobilosti |
Student ovládá lexikální, morfologický a syntaktický pravopis, je schopen korekce vlastního psaného textu. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Písemná zkouška
- Písemný test
|
|
|
|