|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSK / PPFA2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSK
/
PPFA2
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Patopsychologie 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
13
[HOD/SEM]
Seminář
13
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
33 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KKI/PPFA2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KAT/PPFA1 nebo KKI/PPFA1 nebo KSK/PPFA1 nebo KSK/PPF1
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KAT/SVZDP
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět navazuje na předmět Patopsychologie 1 a poskytuje studentům další informace z oblasti patopsychologie - aplikované psychologické disciplíny, která se zabývá psychickým vývojem a specifickými rysy osob se zdravotním postižením, resp. jedinců ohrožených sociálně.
|
Požadavky na studenta
|
1) 95% účast na seminářích. 2) Zpracování seminární práce. 3) Studium zadané literatury. 4) Vypracování kasuistiky.
Témata k ústní zkoušce odpovídají obsahu předmětu.
|
Obsah
|
1. Rodina jedince se zdravotním postižením, coping. 2. Mentální retardace - klinický obraz. 3. Pervazivní vývojové poruchy. 4. Psychologické aspekty vývoje u osob s vadou zraku. 5. Psychologické aspekty vývoje u osob s vadou sluchu a s hluchoslepotou. 6. Psychologické aspekty vývoje u osob se somatickým postižením. 7. Problematika chronicky nemocných a nevyléčitelných osob. 8. Problematika bolesti. 9. Hospitalizace a její aspekty. 11. Psychické trauma. 12. Základní terapeutické školy a směry. 13. Osobnost fyzioterpaeuta - sociální vztahy, vazby, spolupráce s ostatními odborníky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Vítková, M. ). Integrativní školní (speciální) pedagogika .Základy, teorie, praxe Učební text k projektu "Integrované poradenství pro znevýhodněné osoby na trhu práce v kontextu národní a evropské spolupráce". Brno..
-
Doporučená:
Selikowitz, M. Downův syndrom: Definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělávání, dospělost.Praha: Portál.
-
Doporučená:
Raboch, J., Hrdlička, M., Mohr, P.Pavlovský, P., Ptáček, R. DSM-5 - Diagnostický a statistický manuál duševních poruch Praha: Hogrefe - Testcentrum.
-
Doporučená:
Štěrbová, D. (2006). Hluchoslepota: lidé s ní a kolem ní. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Doporučená:
MICHALÍK, Jan, a kol.:. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb část I. (hmotněprávní a procedurální standardy, dokumentace a vybrané vzory v činnosti SPC), Univerzita Palackého, Olomouc,.
-
Doporučená:
Slowík, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
-
Doporučená:
Baslerová, P., Čadová, E., Michalík, J., Potměšil, M.,& Valenta, M. Metodika práce s Katalogem míry posuzování SVP in Čadová, Eva, a kol.: Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb část II. (diagnostické domény pro žáka s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním),.
-
Doporučená:
Mezinárodní klasifikace nemocí -Desátá revize, oddíl F.
-
Doporučená:
Vágnerová, M. Náročné mateřství. Být matkou postiženého dítěte. Praha: Karolinum.
-
Doporučená:
Emerson, E. Problémové chování u lidí s mentální retardací a autismem. Praha: Portál.
-
Doporučená:
příslušné legislativní normy z rezosrtů MŠMT, MPSV, MZ, MV.
-
Doporučená:
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2008. ISBN 80-7367-414.
-
Doporučená:
Štěrbová, D. Rodiny s postiženými dětmi - "Tak trochu jiné rodiny"? Olomouc: Univerzita Palackého..
-
Doporučená:
Fischer, S., & Škoda, J. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
-
Doporučená:
Janovský, J. Ucelená rehabilitace dětí tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton.
-
Doporučená:
Richman, S. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Praha: Portál s.r.o..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Domácí příprava na výuku
|
15
|
Příprava na zápočet
|
4
|
Příprava na zkoušku
|
20
|
Semestrální práce
|
20
|
Celkem
|
85
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předpokládá se, že student má znalosti z předmětu Patopsychologie 1 zejména ve vztahu k rodinnému prostředí, které je v situaci zátěže. |
Získané způsobilosti |
Student je po absolvování předmětu seznámen s problematikou zdravotního postižení (vrozeného a získaného) vyskytujícího se u dětí, dospívajících a dospělých osob, a to z pohledu fyzioterapeuta. Student rozumí a orientuje se v legislativě osob se zdravotním postižením. Student je schopen získané poznatky aplikovat v praxi v pomáhajících profesích. Student získá náhled na život rodin majících člena se zdravotním postižením. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Známkou
- Ústní zkouška
- Analýza výkonů studenta
- Rozhovor
|
|
|
|