|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / XBEX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
XBEX
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Text a kontext: liter. jako hist. pramen
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Text a kontext: literatura jako historický pramen
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
7 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Každé literární dílo vzniká v určitém kulturním, sociálním, náboženském či ideologickém kontextu. Cílem semináře je právě kontextuální čtení beletrie, které umožňuje zařazení analyzovaných textů do historického rámce a období. S vybranými literárními díly, pokrývajícími období 16. - 20. století, budeme v semináři pracovat jako s primárními historickými prameny. Předpokládá se aktivní účast studentů a studentek na diskusích. Většina seminářů bude probíhat prezenčně. 1-2 semináře mohou proběhnout obline.
|
Požadavky na studenta
|
aktivita na semináři
četba a příprava literárních i teoretických textů
esej
|
Obsah
|
Témata seminářů:
- Vztah mezi historií a literaturou. Problémy, výzvy a interpretace předmoderní a moderní literatury v současné historiografii
- žánr utopie
- žánr raněnovověké kroniky
- divadelní hry
- dobrodružný román 19. století
- Barokní literatura
- národní obrození a národní román
- antisemitismus
- evropské centrum a periferie
- kolonialismus
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Literary texts to be analyzed:
Thomas More, Utopie
Thomasso Campanella, Sluneční stát
Francis Bacon, Nová Atlantis
Jan Kořínek, Staré Paměti kutnohorské
William Shakespeare, Kupec Benátský
Christopher Marlowe, The Rich Jew of Malta
John Barclay, Argenis
Miguel de Cervantes, Don Quijote
Alexis de Tocqueville, Demokracie v Americe
Božena Němcová, Babička
Lev N. Tolstoj, Vojna a mír
Nikolaj Radiščev, Cesta z Petrohradu do Moskvy
Karel May, Lovci lidí, V Súdánu
Recommended theoretical reading:
HORSKÝ, Jan: Dějepisectví mezi vědou a vyprávěním. Praha 2009.
IWAŃCZAK, Wojciech: Po stopách rytířských příběhů. Praha 2001.
NÜNNING, A. TRÁVNÍČEK, J. HOLÝ, J.: Lexikon teorie literatury a kultury. Brno 2006.
Václav Černý, Kniha o Babičce
Larry Wolff, Inventing Eastern Europe
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. et Mgr. Michaela Antonín Malaníková, Ph.D. (100%),
prof. Mgr. Jaroslav Miller, M.A., Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. et Mgr. Michaela Antonín Malaníková, Ph.D. (100%),
prof. Mgr. Jaroslav Miller, M.A., Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. et Mgr. Michaela Antonín Malaníková, Ph.D. (100%),
prof. Mgr. Jaroslav Miller, M.A., Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Obecné znalosti dějin raného novověku a novověku. |
Získané způsobilosti |
Studující se orientují v základních pojmech a metodách literární teorie, které jsou schopni aktivně využít při analýze zvolených historických textů. Chápou okolnosti a kontext vzniku literárních žánrů a děl (viz přehled témat), umí na ně kriticky nahlédnout s ohledem na jejich výpověď o dané době a kultuře.
Orientují se v relevantní sekundární literatuře domácí i zahraniční provenience.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Esej
- Analýza výkonů studenta
|
|
|
|