Cíle předmětu (anotace):
|
Definovat a vést kvalitní terénní projekt není možné bez teoretického zázemí a bez dobré znalosti archeologické metody i metod příbuzných věd. Jedině tyto předpoklady umožňují zaměřit projekt tak, aby efektivně odpovídal na otázky, které archeologickým pramenům klademe. Přednáška napomůže studentům osvojit si pojetí archeologického výzkumu jako kontinuálního poznávacího procesu s jasně definovanými fázemi, které umožňují průběžnou kontrolu kvality projektu a jeho případnou korekci. Obecný výklad na základě zkušeností z exkavačních výzkumů na stratifikovaných lokalitách celého světa bude doplněn sledem příkladů konkrétních metodických řešení a tematickými referáty studentů pořizovanými ze zahraniční literatury. Speciální pozornost bude věnována metodám archeologické analýzy staveb, etážových pohřebišť a metodám tzv. postexkavace.
Navazující seminář (KHI/3SAT) je důležitou součástí předmětu a bude vyplněn diskusemi se studenty nad probíranou problematikou. studenti si budou připravovat vstupní referáty na základě průběžně zadávané literatury a diskusní příspěvky.
|
Požadavky na studenta
|
Studium domácí a zahraniční literatury k jednotlivým tématickým okruhům přednášky podle připraveného seznamu a harmonogramu. Účast na přednáškách.
|
Obsah
|
1. Úvod do metody terénního archeologického výzkumu: smysl studia, epistemologické přístupy v archeologii, definice archeologického projektu.
2.-3. Přípravné fáze archeologického projektu, význam a metody archeologické predikce.
4.-5. Vzorkování v archeologii.
6.-7. Terénní výzkum stratifikovaných situací, stratigrafická analýza, syntéza a interpretace.
8.-9. Standardizace terénního výzkumu. Jemné analytické metody v terénu a rozsah jejich využití, multi-proxy analysis.
10.-13. Postexkavační fáze výzkumu. Význam a příklady použití kvantifikačních a statistických metod analýzy a syntézy dat.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Neustupný E. (2007). Metoda archeologie. Plzeň.
-
Základní:
Harris E.C. (2014). Principy archeologické stratigrafie. Nižná.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku
|
78
|
Účast na výuce
|
26
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Základní představa o metodách terénního archeologického výzkumu z bakalářského studia. |
Získané způsobilosti |
Schopnost připravit a vést terénní archeologický projekt a zpracovat získaná data. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Písemný test
|