|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFK / PTFAN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFK
/
PTFAN
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Filosofická antropologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
3
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
26
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Člověk se ptá, co nebo kdo je člověk: filosofická antropologie tematizuje tzv. antropologickou diferenci (1), na jejímž základě se lze smysluplně vyslovit o identitě a relevanci bytí člověka. Antropologická diference byla jako problém již implicitní v archaickém mýtopoeitickém obrazu skutečnosti, ale vždy v závislosti na narativních kosmologiích (2). Teprve Platónova (3) a Aristotelova (4) filosofická antropologie učinila bytí člověka předmětem filosofického výměru (logos), v němž se shromažďuje smysl výpovědí o člověku jako formálně participujícím na ideji lidství nebo charakterizovaném sdílením podstatné formy rozumové duše. Novoplatónská syntéza zvýraznila především reflexivní sebe-vztah lidské duše, který imituje sebe-vztah božského jedna (5). V myšlení církevních otců, zejména u svatého Augustina, byla tato fundamentální sebe-vztažnost pochopena na základě analogie s vnitřním životem Boha Otce, Syna a Ducha svatého (6). Tím se otevřela cesta k novému pojetí bytí člověka jakožto osoby ve vztazích (7). Tento integrální filosoficko-antropologický rámec byl ale v novověku redukován výhradní absolutizací myslícího subjektu (8), resp. autonomního subjektu moderní politické filosofie (9). V přírodně-filosofickém kontextu tato redukce znamenala dualistické pojetí vztahu mezi tělesností a duchovně-duševní aktivitou (10), projevivší se zejména v oblasti moderní přírodovědné medicíny. Na druhou stranu umožnil moderní důraz na aktivní lidský subjekt nové pochopení fundamentálního významu lidské kreativity (11). Teprve fenomény pozdní modernity - jako jsou ekologická krize, transhumanismus nebo antinatalismus - odkrývají (12), že lidskou kreativitu nelze bez rozporu odvíjet pouze z procesu sebe-realizace autonomního subjektu, nýbrž že musí být pěstována v rámci vztahové participace na byti, jak ji poznává také současná tzv. trinitární ontologie (13).
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška proběhne formou rozhovoru zahrnujícího otázku na jedno z témat přednášek a konzultaci povinné literatury (Coreth).
|
Obsah
|
1. Co je filosofická antropologie? K problém antropologické diference
2. Bytí člověka a mýtopoietický obraz světa
3. Platónova filosofická antropologie
4. Aristotelova filosofická antropologie a spis De Anima
5. Plótinos - člověk jako sebevztah božského "jedna"
6. Augustin - člověk jako imago Trinitatis
7. Člověk jako osoba ve vztazích (substanční a relační pojetí lidské osoby)
8. Člověk jako subjekt (ego cogito, Ich denke, Geist, Dasein)
9. Člověk jako svobodný subjekt
10. Člověk jako tělo a duše
11. Člověk jako tvůrce
12. Antropologické výzvy ekologie, transhumanismu a antinatalismu
13. Trinitární ontologie lidské osoby
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Předmět nemá studijní oporu.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
CORETH, E. (1994). Co je člověk?. Praha: Zvon.
-
Doporučená:
Sokol, J. (2016). Člověk jako osoba: filosofická antropologie. Praha: Vyšehrad.
-
Doporučená:
GEHLEN, Arnold. Duch ve světě techniky. Praha: Svoboda, 1972. .
-
Doporučená:
SARTRE, Jean-Paul. Existencialismus je humanismus. Praha: Vyšehrad, 2004..
-
Doporučená:
David C. Schindler. (2017). Freedom from Reality: The Diabolical Character of Modern Liberty. Notre Dame, Ind: University of Notre Dame Press.
-
Doporučená:
Buber, M. (2005). Já a ty. Praha.
-
Doporučená:
Chomsky, Noam. (1968). Language and Mind. SELECTED CHAPTERS.
-
Doporučená:
Hobbes, T., Mertl, J., & Hrůša, J. (1941). Leviathan, neboli, O podstatě, zřízení a moci státu církevního a občanského. V Praze: Melantrich.
-
Doporučená:
Aristotelés,, & Kříž, A. (1996). O duši. Praha: Petr Rezek.
-
Doporučená:
Komenský, J.A. (1966). Obecná porada o nápravě věcí lidských.. Praha.
-
Doporučená:
Descartes, R. (1992). Rozprava o metodě. Praha: Svoboda.
-
Doporučená:
Ricoeur, Paul . Soi-meme comme un autre. Paris: Seuil, 1990.
-
Doporučená:
Klaus Hemmerle. Thesen zu einer trinitarischen Ontologie. Einsiedeln: Johannes Verlag. 1992.
-
Doporučená:
Platón. (1994). Ústava, Zákony. Nakl. Petr Rezek, Praha.
-
Doporučená:
Augustin. (2015). Vyznání. Kostelní Vydří.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
28
|
Celkem
|
28
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Pro studium předmětu nejsou požadovány zvláštní předpoklady. |
Získané způsobilosti |
- Studenti budou mít přehled o základních filosofických pokusech o formulaci lidské jedinečnosti.
- Budou schopni kriticky zhodnotit redukující přístup přírodních věd. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|