|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAS / KDIAS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAS
/
KDIAS
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Diagnostika ve sportu
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
20
[HOD/SEM]
On-line aktivity
32
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
27 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je předat studentům potřebné teoretické poznatky a praktické dovednosti v oblasti diagnostických metod zabývajících se analýzou a vyhodnocováním sportovního výkonu.
|
Požadavky na studenta
|
Předmět se skládá ze dvou tematických oblastí. Za každou oblast je nutné odevzdat seminární práci na zadané téma jejímu vyučujícímu. Téma seminární práce bude upřesněno ve výuce.
Součástí výuky jsou praktická měření a osvojení praktických dovedností, na jejichž základě student prokáže schopnost interpretovat výsledky.
80% aktivní účast ve výuce.
|
Obsah
|
Metody hodnocení fyzické kondice:
1. Metody hodnocení lokomoční rychlosti a agility.
2. Metody hodnocení vytrvalosti. Vnitřní a vnější zatížení.
3. Metody hodnocení svalové síly. Praktická ukázka diagnostické metody isokinetické dynamometrie.
4. Metody hodnocení pohyblivosti.
5. Základní antropometrické parametry.
6. Hodnocení optimální tělesné hmotnosti.
7. Relativní rozměry a indexy, proporcionalita ve sportu, využití v klinické praxi.
8. Modely růstu, stabilita a prediktabilita vývoje. Somatodiagnostika u dětí, s ohledem na výběr sportovních talentů.
9. Typologie dětské a dospělé populace (Heath-Carter), predikční vztahy k motorice, vztah typologie, biologického věku a ontogenetických trendů, využití typologie ve vztahu k hodnocení výkonnosti jedince.
10. Srovnání jednotlivých metod a přístrojové techniky pro odhad tělesného složení (např. BIA - QuadScan 4000, Tanita 980, InBody 720, kaliperace).
11. Lidská noha a její statická a dynamická funkce, metody pro hodnocení morfologie a funkce nohy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Karel Hůlka, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Zuzana Gonosová, Ph.D. (100%),
Mgr. Karel Hůlka, Ph.D. (100%),
doc. RNDr. Miroslava Přidalová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Zuzana Gonosová, Ph.D. (100%),
Mgr. Karel Hůlka, Ph.D. (100%),
doc. RNDr. Miroslava Přidalová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Riegerová, J., Přidalová, M., Ulbrichová, M. (2006). Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu. Olomouc: Hanex.
-
Doporučená:
Máček, M., Radvanský, J. (2011). Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galén.
-
Doporučená:
Kučera, M., Dylevský, I. et al. (2001). Sportovní medicína. Praha: Grada Publishing.
-
Doporučená:
Pastucha, D. et al. (2014). Tělovýchovné lékařství. Vybrané kapitoly. Praha: Grada Publishing.
-
Doporučená:
Placheta, Z. et al. (2001). Zátěžové vyšetření a pohybová léčba ve vnitřním lékařství [Učební texty].. Brno: Masarykova Univerzita.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Účast na výuce
|
12
|
Domácí příprava na výuku
|
20
|
Semestrální práce
|
30
|
Celkem
|
82
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Zvládnutí základů anatomie a fyziologie. |
Získané způsobilosti |
Prostřednictvím vybraných metod využívaných ve sportovní diagnostice je student schopen zhodnotit vliv somatických parametrů, motorických schopností a funkčních charakteristik na sportovní výkon. Uplatnění teoretických a praktických poznatků přispívá k rozvoji kompetencí v oblasti trenérství. Student je schopen rozhodnout o použití konkrétních metod a jejich limitů pro zhodnocení fyzického stavu a motorických dovedností v dané sportovní specializaci. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Demonstrace
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonů studenta
- Seminární práce
|
|
|
|