|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
HUM / VOP07
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
HUM
/
VOP07
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Etika v ošetřovatelství
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/SEM]
Cvičení
12
[HOD/SEM]
Seminář
8
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
45 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
HUM/VSA22
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
HUM/VOP21, HUM/VSA21, HUM/VSA25
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět se zaměřuje na etické otázky vykonávání nelékařských zdravotnických profesí. Seznamuje s integrací etických principů do etických kodexů ve zdravotnictví a dotýká se etických dilemat v jednání zdravotnických profesionálů vůči pacientům. Studenti se seznamují s etickými principy, s naléhavými otázkami v etice nelékařských zdravotnických profesí a s hodnotami používanými k jejich řešením a obecně velkými a malými etickými tenaty. Dále se zaměřuje na také na povinnou mlčelivost a informovaný souhlas.
|
Požadavky na studenta
|
Absolvování výuky (90% účast). Ověření získaných znalostí a vědomostí. Průběžné aktivní řešení zadaných úkolů. (splnění 80% úkolů řešených ve výuce nebo seminární práce odpovídající tématům nesplněného úkolu).
Zkouška v rozsahu prezentací ve výuce a doporučené literatury.
|
Obsah
|
Celkový rozsah výuky je 47 výukových hodin, z toho 22 kontaktních a 25 nekontaktních.
Obsahem jsou etické otázky vykonávání ošetřovatelské profese. Seznámení s integrací etických principů do etických kodexů ve zdravotnictví, řešení etických dilemat v jednání zdravotnických profesionálů vůči klientům/pacientům, etické principy, naléhavé otázky v etice ošetřovatelství a jejich řešení
I.Blok Vymezení předmětu etiky. Filozofické - historické kořeny ošetřovatelské etiky. Zdroje ošetřovatelské etiky.
II.Blok Kodexy a etické principy. Práva a povinnosti.
III.Blok Etické problémy a jejich řešení. Etická dilemata.
IV.Blok Velká a malá etická témata
V.Blok Informovaný souhlas a povinná mlčenlivost
VI.Blok Etické otázky spojené se vznikem života
VII.Blok Paliativní péče, smrti, umírání a euthanasie
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Küng, H. Dobrá smrt?. Praha: Vyšehrad, 2015. ISBN 978-80-7429-549-2.
-
Základní:
Huber, W. Etika: základní otázky života. Praha: Vyšehrad, 2016.
-
Základní:
Haškovcová, H. Lékařská etika. Praha: Galén, 2015. ISBN 978-80-7492-204-6.
-
Základní:
Munzarová, M. Lékařský výzkum a etika. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0924-4.
-
Základní:
Haškovcová, H., Pavlicová, J. Ošetřovatelství: ideály a realita v ambulantní péči. Praha: Galén, 2013. ISBN 978-80-7492-063-9.
-
Základní:
Deleuze, G. Spinoza: praktická filosofie. Praha: OIKOYMENH, 2016.
-
Základní:
Kopecká, K., Korcová, M. Zdravotnícka etika. Martin: Osveta, 2008. ISBN 978-80-8063-278-6.
-
Doporučená:
Wichsová, J. Bezpečnost a etika v perioperační péči. Praha: Grada Publishing, 2020. ISBN 978-80-271-1029-2.
-
Doporučená:
Milfait, R. Etické aspekty rozhodování v péči o nevyléčitelně nemocné a umírající: souvislosti lidských práv a náboženských tradic. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, 2019. ISBN 978-80-88018-24-7.
-
Doporučená:
Matějek, J. Etické poradenství: jak řešit etické problémy každodenní medicíny. Praha Triton, 2021. ISBN 978-80-7553-889-5.
-
Doporučená:
Jankovský, J. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2018. ISBN 978-80-7553-414-9.
-
Doporučená:
Zapletal, L., Dohnanská, M. Etika v souvislostech problémů dneška.. Týn nad Vltavou: Nová Forma, 2020. ISBN 978-80-7612-159-1.
-
Doporučená:
Huber, W. Etika: základní otázky života. Praha: Vyšehrad, 2016. ISBN 978-80-7429-642-0.
-
Doporučená:
VÁCHA, M., O. Eutanázie: definice, histore, legislativa, etika. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-271-2575-3.
-
Doporučená:
Payne, J. Informovaný konsenzus: poučená dohoda.. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-271-2424-4.
-
Doporučená:
Jonsen, A., R., a kol. Klinická etika: praktický přístup k etickým rozhodnutím v klinické medicíně. Praha: Triton, 2019. ISBN 978-80-7553-653-2.
-
Doporučená:
Albert R.,A., Siegler, M., Winslade, W. J. Klinická etika: praktický přístup k etickým rozhodnutím v klinické medicíně. Praha: Triton, 2019. ISBN 978-80-7553-653-2.
-
Doporučená:
Pozgar, G. D. Legal and Ethical Issues for Health Professionals. Burlington: Jones &BartlettPublishers, 2016.
-
Doporučená:
Ptáček, R., Bartůněk, P., a kol. Lékař a pacient v moderní medicíně: etické, právní, psychologické a klinické aspekty. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5788-9.
-
Doporučená:
Ptáček, R., Bartůněk, P. Naděje v medicíně. Praha: Grada Publishing, 2020. ISBN 978-80-271-3077-1.
-
Doporučená:
Feber, J., Petrucijová, J. Obecná etika. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2020. ISBN 978-80-568-0345-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
|
Získané způsobilosti |
Absolvováním předmětu by student měl získat znalosti a návyky k etickému chování k pacientům a jeho rodině a ke kolegům. Měl by být schopen řešit jednoduché etické otázky vztahující se k výkonu profese všeobecné sestry podle základních etických principů a kodexů. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
- Známkou
- Ústní zkouška
- Analýza výkonů studenta
- Seminární práce
- Písemný test
|
|
|
|