|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
FTK / KKPLP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
FTK
/
KKPLP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kurz pobytu v letní přírodě 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Kurz
9
[DNY/ROK]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
49 / -
|
0 / -
|
1 / 1
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
7 / -
|
0 / -
|
0 / 2
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
FTK/KPLP
|
Vyloučené předměty
|
KAS/CYHOB a KAS/KUKAW a KAS/KVTB2 a KAS/VOTB a KAS/VOTUB a KAS/VTB a KAS/VTB2 a KAS/WSB a KUT/CYHOB a KUT/KUKAW a KUT/VOTUB a KUT/VTB a KUT/WSB
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KAS/CYHOB, KAS/CYHOC, KAS/VOTB, KAS/VTC, KUT/CYHOB, KUT/CYHOC, KUT/KUKAW, KUT/VOTUB, KUT/VOTUC, KUT/VTB, KUT/VTC, KUT/WSB, KUT/WSB, KUT/WSC
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřen na pobyt a různé formy turistiky v letní přírodě. Formy turistiky zahrnují širokou škálu dovedností a činností, které jsou prováděny v přírodním prostředí. Zaměřují se na sportovní a herní aktivity, zážitkovou pedagogiku, ekologii a další činnosti, které se dají provozovat a uplatňovat ve školní i mimoškolní tělesné výchově. Předmět vybavuje studenty základními vědomostmi, dovednostmi i organizačními principy pro uspořádání a realizaci táborů, kurzů, soustředění, sportovních aktivit a pobytů v letní přírodě.
Varianta Rekreologie-pedagogika volného času:
- Seznámení účastníků s pestrou paletou programových prostředků a dramaturgických principů pro sestavování a vedení intenzivního programu vědomého učení prožitkem a holistické výchovy v letní přírodě.
- Zprostředkování osobního zážitku, resp. zkušenosti s intenzivním programem vědomého učení prožitkem na sedmidenním kurzu v letní přírodě.
- Osobnostně-sociální rozvoj účastníků skrze intenzivní program vědomého učení prožitkem a holistické výchovy v letní přírodě.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočtové požadavky:
- Absolvovat kurz v plném rozsahu (aktivní účast).
- Praktické požadavky (orientační běh, azimutový závod, vodácký závod všestrannosti K1, závod
posádek C2, duatlon, finská stezka).
- Cyklistická cesta 2 dny (organizace, didaktika, bezpečnost).
- Teoretické požadavky (písemný test).
Varianta Rekreologie - pedagogika volného času:
- Absolvovat předmět v plném rozsahu (aktivní účast na kurzu a pokurzovním follow-upu).
- Splnit zadané úkoly
|
Obsah
|
Obsahem předmětu jsou různé formy turistiky: kanoistika, cyklistika, orientace, pěší turistika a aktivity, které lze aplikovat v letní přírodě.
Kanoistika - základní teoretické poznatky, využívání plavidel k vodní turistice, materiální vybavení pro vodní turistiku, základní dovednosti jízdy na kanoi, kajaku, turistické značení vodáckých tras, organizování vodáckých akcí.
Cyklistika - kontrola technického stavu kola, technika jízdy na kole, jízda ve skupině, bezpečnost a pravidla silničního provozu, základy údržby a oprava kola, organizace cyklistického výjezdu ve skupině, didaktika a vedení družstva, cyklo-hry (zručnost), kulturně poznávací činnost při cyklistice.
Orientace, topografie - základní pojmy, buzola a její použití, určování azimutů, odhad vzdálenosti, soutěže, práce s mapou, terén, přenášení azimutů z mapy do terénu a zpět, turistické značky, profil terénu, azimutový závod, základy orientačního běhu.
Lanové aktivity - historický vývoj, oblast využití, stavební materiály a bezpečnostní pomůcky, jistící vybavení, uzlování, základy stavění nízkých překážek, metodika jištění, slaňování, použití umělé stěny, technika překonávání překážek (lanové centrum).
Tábornická praxe - pravidla pobytu a chování v přírodě, vztah k přírodě, bezpečnostní opatření, táboření, bivak, stanování, stavba stanů, ohniště, typy ohnišť, tábornické dovednosti, základy z botaniky, materiál a osobní vybavení pro táboření a turistiku.
Hry v přírodě - zásady pobytu v různém terénu, se zátěží, bez zátěže, hry v přírodě s pomůckami a bez nich, hry iniciativní, strategické, pohybové, kreativní, komunikační, u táboráku, soutěže na letních táborech, týmová spolupráce, zážitková pedagogika.
Etapová hra - praktická ukázka, hra prolíná celým táborem, organizace a zařazování etapových her do života na letním táboře, základy šifrování, pověsti z dané oblasti, zakončení etapové hry.
Tělesná příprava - biomechanický a zdravotní pohled na chůzi a běh, využití přírodních překážek a dalších pomůcek při tělesných cvičeních v přírodě, terénní běh, (fartlek, cross), běh pro zdraví, finská stezka, zvyšování fyzické zdatnosti, soutěže, regenerace, saunování.
Zájmová činnost - netradiční formy sportovní činnosti, organizace táborových turnajů a soutěží.
Varianta Rekreologie-pedagogika volného času:
Předmět je součástí všeobecného základu bakalářské etapy, je určen studentům prezenčního i kombinovaného studia pro studijní obor Rekreologie.
Obsahem předmětu jsou jednotící dramaturgií propojené nejrůznější herní i neherní programové prostředky: seznamovací hry, icebreakery, hry na rozvoj důvěry, dynamics (iniciativní hry), simulační hry, dramatické hry, sociodramata, cvičení, minikurzy, testy pro ověřování dovedností, vědomostí a schopností, závody, turnaje, soutěže, pořady, dílny, ateliéry, výstavy, vernisáže, rituály, slavnosti, táboření, představení, přednášky, semináře, diskuse, creative-talky, putování, výpravy, relaxace, regenerace, reflektivní a zpětnovazební programy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Taťána Bank Navrátíková (100%),
Mgr. Marek Maráček ,
Mgr. Michal Vičar, Ph.D. (100%),
Mgr. Tomáš Vyhlídal (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Taťána Bank Navrátíková (100%),
doc. Mgr. Jan Bělka, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. Michal Botek, Ph.D. (100%),
Mgr. Jiří Buben, Ph.D. (100%),
doc. Mgr. Roman Cuberek, Ph.D. (100%),
Mgr. Jiří Dub (100%),
MUDr. Radmil Dvořák, Ph.D. (100%),
PaedDr. Soňa Formánková, Ph.D. (100%),
Mgr. Pavel Háp, Ph.D. (100%),
PhDr. Jana Hoffmannová, Ph.D. (100%),
Mgr. Michal Hrubý (100%),
Mgr. Karel Hůlka, Ph.D. (100%),
Mgr. Vendula Hyklová (100%),
Mgr. Ondřej Ješina, Ph.D. (100%),
Mgr. Tomáš Klein, Ph.D. (100%),
PaedDr. Liběna Kováčová, Ph.D. (100%),
doc. Mgr. Michal Lehnert, Ph.D. (100%),
Mgr. Iva Machová, Ph.D. (100%),
Mgr. Marek Maráček (100%),
Mgr. David Másilka, Ph.D. (100%),
Mgr. Filip Neuls, Ph.D. (100%),
prof. Mgr. Jana Pelclová, Ph.D. (100%),
Mgr. Michal Petr (100%),
Mgr. Martina Poláková (100%),
Mgr. Vítězslav Prukner, Ph.D. (100%),
Mgr. Petr Reich, Ph.D. (100%),
Mgr. Rudolf Rozsypal (100%),
doc. Mgr. Zdeněk Svoboda, Ph.D. (100%),
Mgr. Michal Šafář, Ph.D. (100%),
Mgr. Luděk Šebek, Ph.D. (100%),
Mgr. Jiří Štěpán (100%),
Mgr. Michal Valenta (100%),
MUDr. Renata Vařeková, Ph.D. (100%),
Mgr. Michal Vičar, Ph.D. (100%),
Mgr. Dušan Viktorjeník, Ph.D. (100%),
Mgr. Tomáš Vyhlídal (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Soulek, I., Martinek, K., & Kračmar, B. (2000). Cyklistika: horská, silniční, rekreační, výkonnostní. Praha: Grada.
-
Doporučená:
Cihlář, J. et al. (1991). Cyklistika pro každého. Praha: Olympia.
-
Doporučená:
Sekera, J., & Vojtěchovský, O. (2008). Cyklistika: průvodce tréninkem. Praha: Grada Publishing.
-
Doporučená:
Skeřil, M., Čegan, P., & Kašubová, J. (2003). Cykloturistika pro všechny: příručka pro učitele, vedoucí mládeže, rodiče a přátele na kole. Ostrava: Montanex.
-
Doporučená:
Neuman, J., & Ďoubalík, P. (2009). Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha: Portál.
-
Doporučená:
Foglová, M. (2008). Etapové hry v přírodě: tábory a školy v přírodě, zpestření pobytů v ozdravovnách, inspirace pro vedoucí skautských oddílů. Praha: Portál.
-
Doporučená:
Doležalová, E., & Kučerová, A. (2004). Hry v přírodě a s přírodou. Praha: Mladá fronta.
-
Doporučená:
Hrkal, J., & Hanuš, R. (1999). Lanové překážky a lanové dráhy. Olomouc: Hanex.
-
Doporučená:
Doušek, I., & Lenhart, Z. (1991). Malá škola orientačního běhu. Praha: Olympia.
-
Doporučená:
Hošková, B., Majorová, S., Nováková, P., & Kubíček, J. (2010). Masáž a regenerace ve sportu. Praha: Karolinum.
-
Doporučená:
Petr, F. (1929). Olejomalba a enkaustika. Praha: Peometheus.
-
Doporučená:
Sýkora, B., & Dvořák, F. (1980). Orientační hry a závody, orientační běh. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
-
Doporučená:
Kirchner, J., & Hnízdil, J. (2004). Orientační hry nejen do přírody. Praha: Grada Publishing.
-
Doporučená:
Pelánek, R., & Kotrch, V. (2008). Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál.
-
Doporučená:
Jirka, Z. (1990). Regenerace a sport. Praha: Olympia.
-
Doporučená:
Watkins, D., Dalal, M., Langley, J., & English, M. (1995). Táboření a turistika. Bratislava: Mladé letá.
-
Doporučená:
Ďoubalík, P., Šafránek, J., Neuman, J., Vomáčko, L., Boštíková, S., Brtník, J., & Ďoubalík, P. (2000). Turistika a sporty v přírodě. Praha: Portál.
-
Doporučená:
Owen, P., & Janouchová, M. (1997). Uzly: přes 50 nejužitečnějších uzlů pro táboření, jachtaření, rybaření a horolezectví. Praha: Svojtka a Vašut.
-
Doporučená:
Štemprok, K. et al. (1983). Vodní turistika. Praha: Olympia.
-
Doporučená:
Másilka, D. (2003). Zážitková pedagogika. Diplomová práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc..
-
Doporučená:
Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika: Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase).. Portál.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
72
|
Domácí příprava na výuku
|
3
|
Příprava na zápočet
|
8
|
Celkem
|
83
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předmět je součástí všeobecného základu bakalářské etapy, je určen studentům prezenčního studia pro studijní obory: Tělesná výchova a sport, učitelství TV, Ochrana obyvatelstva, Aplikovaná tělesná výchova, Aplikované pohybové aktivity a Rekreologie. |
Získané způsobilosti |
Po absolvování předmětu student:
- Ovládá základní organizační principy pro uspořádání kurzů, táborů, soustředění a sportovních
aktivit z oboru turistiky a pobytu v přírodě.
- Ovládá základní principy využití zážitkové pedagogiky v přírodním prostředí.
- Umí vyjmenovat a uplatňovat v praxi ekologická pravidla pobytu v přírodě.
- Umí používat vhodnou výzbroj a výstroj při turistice.
Varianta Rekreologie-pedagogika volného času:
- umí charakterizovat široké spektrum herních i neherních programových prostředků.
- umí pojmenovat základní dramaturgické principy vědomého učení prožitkem a holistické výchovy v nejrůznějších prostředích.
- umí popsat specifika intenzivního programu vědomého učení prožitkem v přírodě a holistické výchovy, ve srovnání s běžnou praxí kurzů, táborů, soustředění a sportovních aktivit z oboru turistiky a pobytu v přírodě.
- rozvine své osobnostně-sociální kompetence (kompetenční rámec LifeComp) nutné pro práci v týmu, práci s lidmi a pro řešení problémů.
|
Vyučovací metody |
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Demonstrace
- Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonů studenta
- Didaktický test
- Rozbor portfolia studenta
|
|
|
|