|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
DAS / ULAG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
DAS
/
ULAG
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Úvod do lingvistické analýzy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Úvod do lingvistické analýzy - Grammatologie
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
12
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
45 / -
|
1 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Jedním z podnětů pro organizaci tohoto kursu se stalo přehlížení písma běžně rozšířené v současné lingvistice. Poté, co otcové strukturní jazykovědy představili silné argumenty pro nadřazenost mluvené řeči, bylo písmo přesunuto do závěrečných kapitol jazykovědných učebnic. Existence lingvistiky samotné by však byla bez písma nemyslitelnou. Moderně uvažující lingvista jistě chápe jak omezující, ba kontraproduktivní je při studiu jazyka přehlížení písma, kterým je zapisován. Jazyky jsou ovlivňovány písmem jako nástrojem pro svou vizuální materializaci a písmo se tak stává významným lingvistickým tématem, když patří k významným faktorům jazykové změny. Hodnocení jazyka a jeho používání je bezesporu ovlivněno způsobem, jakým je daný jazyk zapisován a transfer z generace na generaci jazyk jako takový jistě ovlivňuje. Písmo je tak určitě více než svrchník, který je nejprve třeba odložit, aby bylo možné nahlédnout pravou podstatu jazyka. Kurs je tematicky rozdělen do čtyř částí: v první definuje klíčové pojmy; ve druhé a třetí se zabývá typologickými respektive genealogickými aspekty problematiky; konečně v závěrečné části jsou popsány dvě klíčové pomezní disciplíny grammatologie: psycholingvistika a sociolingvistika.
|
Požadavky na studenta
|
Klíčový význam pro úspěšné uzavření kursu má domácí příprava a aktivní účast na kontaktní výuce v seminářích. Účast na přednáškách je nepovinná. Atestaci student získává na základě odborného textu vzniklého na základě zadání: Knížka o čínštině/ japonštině/ korejštině/ indonéštině.
Povinná literatura:
COULMAS, Florian: The Writing Systems of the World. Oxford: Basil Blackwell 1989.
COULMAS, Florian. Writing Systems: an Introduction to their Linguistic Analysis. Cambridge: Cambridge University Press 2003.
DIRIGER, David: The Alphabet: a Key to the History of Mankind. London: Hutchinston 1968.
KRUPA, Viktor a Jozef Genzor: Písma sveta. Bratislava: Obzor 1989.
UHER, David: Hanská grammatologie. Olomouc: Univerzita Palackého 2013.
Doporučená literatura:
COULMAS, Florian: Writing and Society: an Introduction. Cambridge: Cambridge University Press 2013.
COULMAS, Florian: The Blackwell Encyklopedia of Writing Systems. Oxford: Blackwell 1999.
GELB, Ignace Jay: A Study of Writing. Chicago, London: The University of Chicago Press 1969.
LOUKOTKA, Čestmír. Vývoj písma. Praha: Orbis 1946.
SLAMĚNÍKOVÁ, Tereza. Ideogramy v moderní čínštině. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2013.
SLAMĚNÍKOVÁ, Tereza: Čínské znakové písmo: synchronní model tradiční kategorizace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2017.
VOCHALA, Jaromír a kol.: Úvod do čínského, japonského a korejského písma 1, 2. Praha: SPN 1989.
VOCHALA, Jaromír: Chinese Writing System - Minimal Graphic Units. Praha: Univerzita Karlova 1983.
|
Obsah
|
1) definice 1: písmo; jazyk a písmo (mluvený a psaný jazyk, hovorový a spisovný jazyk); písmo a jazyk (vliv písma na jazyk); písmo a lingvistika (text, segmentace, jazykový znak, grafém, grafém a sémém, grafém a morfém, písmeno a hláska);
2) definice 2: funkce písma; počátky písma (předchůdcové písma: piktografie, předmětné písmo, ideografie); teorie o vzniku písma (I. J. Gelb); věda o písmu - grammatologie (J. Derrida: Gramatologie)
3) typologie 1: význam nebo zvuk; konvence; interpretace; mnohoznačnost; linearita
4) typologie 2: slovní písmo; fonetizace písma; syllabografie; hláskové písmo; abeceda; hybridy
5) typologie 3: ortografie; transkripce
6) typologie 4: Sü Šen: Výklad znaků
7) genealogie 1: Mezopotámie a Egypt
8) genealogie 2: Čína
9) genealogie 3: Amerika
10) genealogie 4: semitská písma
11) genealogie 5: řecké písmo
12) pomezní disciplíny 1: psychogrammatologie (percepce a produkce čtení, nadřazenost slova, segmentace, fonologický záznam, akvizice, kognice: svět v sinogramech)
13) pomezní disciplíny 2: sociogrammatologie (dějiny písemnictví, technika písemného záznamu, tisk, digitalizace, gramotnost, standardizace, digrafie, reforma písma, přechod na jiné písmo, úpravy ortografie, umělá písma)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
-
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|