Diplomová práce se věnuje problematice sexuálního zneužívání u dětí na základních školách. Tento problém je v současné době velmi rozšířeným jevem, o kterém se však nemluví, neboť se jedná o velmi citlivé a choulostivé téma. Cílem této práce je uvedení do problematiky sexuálního zneužívání, popis tohoto jevu a zjištění, zda může dostatečná prevence sexuálního zneužívání tento jev omezit či minimalizovat. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a empirickou.
Teoretická část seznamuje čtenáře s pojmem sexuálního zneužívání z historického hlediska, dále také s platnou legislativní úpravou, s formami sexuálního zneužívání, následky sexuálního zneužívání, s výslechem oběti. V teoretické části jsem věnovala rozboru prevence (primární, sekundární a terciární), diagnostice tohoto jevu, krizové pomoci a intervenci. Součástí diplomové práce je i přehled zařízení a institucí v regionu Jihomoravského kraje, které poskytují pomoc osobám sexuálně zneužívaných.
Empirická část se věnuje průzkumu mezi pedagogy na vybraných základních školách. Cílem průzkumu bylo zjistit vliv primární prevence na výskyt sexuálního zneužívání u dětí na základních školách.
Přílohy:
Příloha č. 1: dotazník použitý pro výzkum
Příloha č. 2: přehled pomáhajících institucí
Příloha č. 3: informační leták "Co byste měli vědět o sexuálním
zneužívání"
Příloha č. 4: obrázek demonstračních panenek JÁJA a PÁJA
Anotace v angličtině
This thesis pursues the sexual abuse of children at elementary schools. This issue is very enlarged these days but is not talked about as it is a very delicate and sensitive problem. The aim of this thesis is the introduction of the problems of sexual abuse, the description of this issue, and the survey if the sufficient prevention of sexual abuse could limit or minimize the problem. The thesis is divided into two parts ? the theoretical and empirical ones.
The theoretical part gives us an introduction to the sexual abuse from the historical point of view, and also to the valid legislative arrangements, namely international and domestic ones. Furthermore, there are the descriptions of sorts of sexual abuse, their outgrowths, the children´s examinations. The theoretical part is also pursued the analysis of prevention (primary, secondary and tertiary ones), and then the diagnostics of this problem, the emergency aid and intervention. There is also a summary of institutions and organizations in the South Moravia region that provide help to the sexual abused people as a part of this thesis.
The empirical part is devoted to the survey among the pedagogues at certain schools. The aim of this survey is to find out the influence of primary prevention on sexual abuse of children at elementary schools. Some of the research assumptions were affirmed, and some were denied by the survey outcomes.
Klíčová slova
Dítě, sexuální zneužívání, syndrom CAN, syndrom CSA, Úmluva o právech dítěte, formy, následky sexuálního zneužívání, oběť, pachatel, rodina, škola, výslech dětí, demonstrační pomůcky, prevence, diagnostika, pomáhající zařízení a instituce.
Klíčová slova v angličtině
Child, Sexual abuse, CAN syndrome, CSA syndrome, The Children Rights Convention, the sorts of sexual abuse, the results of sexual abuse, a victim, a culprit, a family, a school, an examination of children, the demonstrational tools, a prevention, a diagnostics, the institutions and organizations providing help.
Rozsah průvodní práce
85 stran (143.960 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje problematice sexuálního zneužívání u dětí na základních školách. Tento problém je v současné době velmi rozšířeným jevem, o kterém se však nemluví, neboť se jedná o velmi citlivé a choulostivé téma. Cílem této práce je uvedení do problematiky sexuálního zneužívání, popis tohoto jevu a zjištění, zda může dostatečná prevence sexuálního zneužívání tento jev omezit či minimalizovat. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a empirickou.
Teoretická část seznamuje čtenáře s pojmem sexuálního zneužívání z historického hlediska, dále také s platnou legislativní úpravou, s formami sexuálního zneužívání, následky sexuálního zneužívání, s výslechem oběti. V teoretické části jsem věnovala rozboru prevence (primární, sekundární a terciární), diagnostice tohoto jevu, krizové pomoci a intervenci. Součástí diplomové práce je i přehled zařízení a institucí v regionu Jihomoravského kraje, které poskytují pomoc osobám sexuálně zneužívaných.
Empirická část se věnuje průzkumu mezi pedagogy na vybraných základních školách. Cílem průzkumu bylo zjistit vliv primární prevence na výskyt sexuálního zneužívání u dětí na základních školách.
Přílohy:
Příloha č. 1: dotazník použitý pro výzkum
Příloha č. 2: přehled pomáhajících institucí
Příloha č. 3: informační leták "Co byste měli vědět o sexuálním
zneužívání"
Příloha č. 4: obrázek demonstračních panenek JÁJA a PÁJA
Anotace v angličtině
This thesis pursues the sexual abuse of children at elementary schools. This issue is very enlarged these days but is not talked about as it is a very delicate and sensitive problem. The aim of this thesis is the introduction of the problems of sexual abuse, the description of this issue, and the survey if the sufficient prevention of sexual abuse could limit or minimize the problem. The thesis is divided into two parts ? the theoretical and empirical ones.
The theoretical part gives us an introduction to the sexual abuse from the historical point of view, and also to the valid legislative arrangements, namely international and domestic ones. Furthermore, there are the descriptions of sorts of sexual abuse, their outgrowths, the children´s examinations. The theoretical part is also pursued the analysis of prevention (primary, secondary and tertiary ones), and then the diagnostics of this problem, the emergency aid and intervention. There is also a summary of institutions and organizations in the South Moravia region that provide help to the sexual abused people as a part of this thesis.
The empirical part is devoted to the survey among the pedagogues at certain schools. The aim of this survey is to find out the influence of primary prevention on sexual abuse of children at elementary schools. Some of the research assumptions were affirmed, and some were denied by the survey outcomes.
Klíčová slova
Dítě, sexuální zneužívání, syndrom CAN, syndrom CSA, Úmluva o právech dítěte, formy, následky sexuálního zneužívání, oběť, pachatel, rodina, škola, výslech dětí, demonstrační pomůcky, prevence, diagnostika, pomáhající zařízení a instituce.
Klíčová slova v angličtině
Child, Sexual abuse, CAN syndrome, CSA syndrome, The Children Rights Convention, the sorts of sexual abuse, the results of sexual abuse, a victim, a culprit, a family, a school, an examination of children, the demonstrational tools, a prevention, a diagnostics, the institutions and organizations providing help.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a internetových zdrojů, operacionalizace pojmů.
Vymezení teoretických východisek.
Sběr podkladů a zpracování empirické části.
Zpracování výsledků a vyvození závěrů.
Zhodnocení přínosu.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a internetových zdrojů, operacionalizace pojmů.
Vymezení teoretických východisek.
Sběr podkladů a zpracování empirické části.
Zpracování výsledků a vyvození závěrů.
Zhodnocení přínosu.
Seznam doporučené literatury
Bentovin, A. Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN: 80-7169-629-3.
Dunovský, J., Dytrich, Z., Matějček, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada Publishing, 1995. ISBN: 80-7169-192-5.
Elliottová, M. Jak ochránit své dítě. Praha: Portál, 1995. ISBN: 80-7178-034-0.
Gjuričová, Š., Kocourková, J., Koutek, J. Podoby násilí v rodině. Praha: Vyšehrad, 2000. ISBN: 80-7021-416-3.
Malá, E., Raboch, J., Sovák, Z. Sexuálně zneužívané děti. Praha: Psychiatrické centrum, 1995. ISBN: 80-85121-99-9
Mufsonová, S., Kranzová, R. O týrání a zneužívání. Nakl.Lidové noviny, 1996. ISBN: 80-7106-194-8.
Täubner, V. Nejstřeženější tajemství: sexuální zneužívání dětí. Praha: Trizonia, 1996. ISBN: 80-85573-72-5.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN: 80-7178-308-0.
Vaníčková, E., Moussová Hadj, Z., Provazníková, H. Násilí v rodině: syndrom zneužívaného a zanedbaného dítěte. Praha: Karolinum, 1995, učební skripta Univerzity Karlovy.
Vaníčková, E., Provazník, K., Moussová Hadj, Z. Sexuální násilí na dětech. Praha: Portál, 1999. ISBN: 80-7178-286-6.
Seznam doporučené literatury
Bentovin, A. Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN: 80-7169-629-3.
Dunovský, J., Dytrich, Z., Matějček, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada Publishing, 1995. ISBN: 80-7169-192-5.
Elliottová, M. Jak ochránit své dítě. Praha: Portál, 1995. ISBN: 80-7178-034-0.
Gjuričová, Š., Kocourková, J., Koutek, J. Podoby násilí v rodině. Praha: Vyšehrad, 2000. ISBN: 80-7021-416-3.
Malá, E., Raboch, J., Sovák, Z. Sexuálně zneužívané děti. Praha: Psychiatrické centrum, 1995. ISBN: 80-85121-99-9
Mufsonová, S., Kranzová, R. O týrání a zneužívání. Nakl.Lidové noviny, 1996. ISBN: 80-7106-194-8.
Täubner, V. Nejstřeženější tajemství: sexuální zneužívání dětí. Praha: Trizonia, 1996. ISBN: 80-85573-72-5.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN: 80-7178-308-0.
Vaníčková, E., Moussová Hadj, Z., Provazníková, H. Násilí v rodině: syndrom zneužívaného a zanedbaného dítěte. Praha: Karolinum, 1995, učební skripta Univerzity Karlovy.
Vaníčková, E., Provazník, K., Moussová Hadj, Z. Sexuální násilí na dětech. Praha: Portál, 1999. ISBN: 80-7178-286-6.