Cílem diplomové práce bylo zjistit na základě dotazníku, jaké pomůcky se využívají v tělesné výchově na 1. stupni základních škol. Tyto pomůcky byly rozděleny na tradiční a netradiční. Následně byl vytvořen soubor pohybových her s netradičními pomůckami, který má přispět k rozšíření prakticky ověřených netradičních pomůcek využívaných především ve výuce tělesné výchovy na prvním stupni základních škol. Bylo zjištěno, že netradiční pomůcky jsou pro děti mladšího školního věku příznivým motivujícím činitelem k pohybové aktivitě.
Anotace v angličtině
The goal of my diploma thesis was to find out what kind of teaching aids are used in physical education lessons (PE lessons) in primary schools (for children aged 7-11). This teaching aids were divided into two groups - traditional and special. Additionally there was established a group of physical games with special teaching aids, that is supposed to contribute to expansion of special practically verified teaching aids to physical education lessons in primary schools. It was found out that special teaching aids are essential motivators for children at the age of 7-11 to join the physical training activity.
Klíčová slova
Učitel, žák, vyučovací jednotka tělesné výchovy, netradiční pomůcky, pohybová hra, motivace, mezipředmětové vztahy
Klíčová slova v angličtině
Teacher, pupil, physical education lesson, special teaching aids, movement game, motivation, school subject interdependencies
Rozsah průvodní práce
89 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce bylo zjistit na základě dotazníku, jaké pomůcky se využívají v tělesné výchově na 1. stupni základních škol. Tyto pomůcky byly rozděleny na tradiční a netradiční. Následně byl vytvořen soubor pohybových her s netradičními pomůckami, který má přispět k rozšíření prakticky ověřených netradičních pomůcek využívaných především ve výuce tělesné výchovy na prvním stupni základních škol. Bylo zjištěno, že netradiční pomůcky jsou pro děti mladšího školního věku příznivým motivujícím činitelem k pohybové aktivitě.
Anotace v angličtině
The goal of my diploma thesis was to find out what kind of teaching aids are used in physical education lessons (PE lessons) in primary schools (for children aged 7-11). This teaching aids were divided into two groups - traditional and special. Additionally there was established a group of physical games with special teaching aids, that is supposed to contribute to expansion of special practically verified teaching aids to physical education lessons in primary schools. It was found out that special teaching aids are essential motivators for children at the age of 7-11 to join the physical training activity.
Klíčová slova
Učitel, žák, vyučovací jednotka tělesné výchovy, netradiční pomůcky, pohybová hra, motivace, mezipředmětové vztahy
Klíčová slova v angličtině
Teacher, pupil, physical education lesson, special teaching aids, movement game, motivation, school subject interdependencies
Zásady pro vypracování
Sběr odborné literatury vztahující se k tématu řešenému v diplomové práci
Tvorba ankety
Vyhodnocení ankety a příprava programu s využitím netradičních pomůcek v hodinách tělesné výchovy
Vytvoření pomůcky ve formě samostatné brožůry jako volné přílohy diplomové práce
Zásady pro vypracování
Sběr odborné literatury vztahující se k tématu řešenému v diplomové práci
Tvorba ankety
Vyhodnocení ankety a příprava programu s využitím netradičních pomůcek v hodinách tělesné výchovy
Vytvoření pomůcky ve formě samostatné brožůry jako volné přílohy diplomové práce
Seznam doporučené literatury
MIKLÁNKOVÁ L. a kol., "Jak učím TV já". Olomouc, Univerzita Palackého, 2007.
DUŠKOVÁ D., MUŽÍK V., ŠERÁKOVÁ, H. Netradiční pomůcky pro tělesnou výchovu na 1.stupni ZŠ. Brno, Masarykova univerzita, 2004.
MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. Olomouc, Hanex, 2000.
SIGMUND, E. Pohybová aktivita v životním způsobu dětí ve věku 11-12 let (disertační práce). Olomouc: FTK, 2000.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie školního dítěte. Praha, Karolinum, 1997.
FRÖMEL, K. Vyučovací jednotka tělesné výchovy. Olomouc, Univerzita Palackého, 1983.
Seznam doporučené literatury
MIKLÁNKOVÁ L. a kol., "Jak učím TV já". Olomouc, Univerzita Palackého, 2007.
DUŠKOVÁ D., MUŽÍK V., ŠERÁKOVÁ, H. Netradiční pomůcky pro tělesnou výchovu na 1.stupni ZŠ. Brno, Masarykova univerzita, 2004.
MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. Olomouc, Hanex, 2000.
SIGMUND, E. Pohybová aktivita v životním způsobu dětí ve věku 11-12 let (disertační práce). Olomouc: FTK, 2000.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie školního dítěte. Praha, Karolinum, 1997.
FRÖMEL, K. Vyučovací jednotka tělesné výchovy. Olomouc, Univerzita Palackého, 1983.
Přílohy volně vložené
1 brožura pohybových her s netradičními pomůckami, 1 CD pohybových her s netradičními pomůckami