Diplomová práce pojednává o využití pohádek v hodinách německého jazyka. Vymezuje pohádku jako literární žánr, obhajuje názor, že je vhodná pro dítě, pro rozvoj jeho osobnosti i pro využití pohádky ve vzdělávání. Hlavním cílem mé práce je předvést čtenáři různé vzdělávací i zábavné aktivity s pohádkami. Žáci si při nich zdokonalují komunikativní dovednosti, výslovnost, psaní, učí se a opakují gramatiku a slovní zásobu a zároveň zapojují i svou fantazii, jsou kreativní. Má práce dává typy jak pro aktivity s poezií, tak s prózou a podává ucelenou ukázku práce s pohádkou na projektovém vyučování.
Anotace v angličtině
My graduation theses analyses the use of fairy tales in German lessons. It defines a fairy tale as a literature genre, argues the opinion of its use for children and for harmonious development of their individuality, as well as for the use of fairy tales in the process of education.
The major aim of my graduation theses is the presentation of various educational and enjoyable activities based on fairy tales.
Pupils can improve their communication, pronunciation and writing skills, they can learn and grammar and vocabulary, they can involve their imagination and fantasy.
My thesis provides a few hints how to work both with poetry and prose, and how to use fairy tales in project teaching.
Klíčová slova
Märchen, Unterricht, Aktivitäten, Tätigkeiten, Lehrer, Rotkäppchen, Gattung, Merkmale, Arten von Märchen, Geschichte des Märchens, Märchen und Kinderpsyche
Klíčová slova v angličtině
Fairy tales, lessons, Activities, Teacher, Little Red Riding Hood, genre, characteristics, kinds of Fairy tales, history of Fairy tales, Fairy tales and the child´s psyche
Rozsah průvodní práce
100 s., 21 s. příloh
Jazyk
NE
Anotace
Diplomová práce pojednává o využití pohádek v hodinách německého jazyka. Vymezuje pohádku jako literární žánr, obhajuje názor, že je vhodná pro dítě, pro rozvoj jeho osobnosti i pro využití pohádky ve vzdělávání. Hlavním cílem mé práce je předvést čtenáři různé vzdělávací i zábavné aktivity s pohádkami. Žáci si při nich zdokonalují komunikativní dovednosti, výslovnost, psaní, učí se a opakují gramatiku a slovní zásobu a zároveň zapojují i svou fantazii, jsou kreativní. Má práce dává typy jak pro aktivity s poezií, tak s prózou a podává ucelenou ukázku práce s pohádkou na projektovém vyučování.
Anotace v angličtině
My graduation theses analyses the use of fairy tales in German lessons. It defines a fairy tale as a literature genre, argues the opinion of its use for children and for harmonious development of their individuality, as well as for the use of fairy tales in the process of education.
The major aim of my graduation theses is the presentation of various educational and enjoyable activities based on fairy tales.
Pupils can improve their communication, pronunciation and writing skills, they can learn and grammar and vocabulary, they can involve their imagination and fantasy.
My thesis provides a few hints how to work both with poetry and prose, and how to use fairy tales in project teaching.
Klíčová slova
Märchen, Unterricht, Aktivitäten, Tätigkeiten, Lehrer, Rotkäppchen, Gattung, Merkmale, Arten von Märchen, Geschichte des Märchens, Märchen und Kinderpsyche
Klíčová slova v angličtině
Fairy tales, lessons, Activities, Teacher, Little Red Riding Hood, genre, characteristics, kinds of Fairy tales, history of Fairy tales, Fairy tales and the child´s psyche