Magisterská diplomová práce se zabývá užitím motivu spánku a snu v Shakespearově dramatu a dramatickými rolemi, které v něm plní. Práce zkoumá dramata z hlediska humanistického stavu vědeckého poznání a soudobé kulturní tradice. Zevrubně popisuje zejména tři oblasti dramatického užití těchto motivů: snové proroctví a jeho roli v dramatické výstavbě díla, sen a spánek coby charakterizační prostředek a spojení spánku a smrti a způsob, jak se jejich vztah podílí na dramatické struktuře hry a její atmosféře. Zároveň jsou nastíněny dějiny vnímání snu a spánku od antiky po humanismus v dobových společenských, filozofických, náboženských a literárních kontextech, jež spoluvytvářely kulturní diskurz, v němž Shakespearova díla vznikala a byla poprvé uváděna.
Anotace v angličtině
The present master's thesis discusses the use of sleep and dream in Shakespeare's drama and the dramatic roles which they fulfil. The study examines the dramas from a contemporary Renaissance perpective, that is, from the perspective of what was known and understood at the time by contemporary humanists, scientists and thinkers, as well as from the perspective of the contemporary literary and cultural situation, that is, how the uses of various motifs were understood by contemporary dramatists and audiences. It mainly focuses on three kinds of use of the discussed motifs: (1) the dream prophecy and its role in the dramatic composition of a play; (2) sleep and dream as a characterization device; and (3) the affiliation of sleep and death and the fashion in which their relationship contributes to the dramatic structure of a play and its atmosphere. The histories of various views of sleep and dream phenomena are also outlined - from Classical Antiquity to the Renaissance in contemporary social, philosophical, theological and literary contexts. Such views helped to create the cultural discourse in which Shakespeare's plays were written and staged for the first time.
Klíčová slova
Shakespeare, alžbětinské drama, dramatické prostředky, spánek, sen, proroctví, smrt
Klíčová slova v angličtině
Shakespeare, Elizabethan drama, dramatic devices, sleep, dream, prophecy, death
Rozsah průvodní práce
iv + 80
Jazyk
AN
Anotace
Magisterská diplomová práce se zabývá užitím motivu spánku a snu v Shakespearově dramatu a dramatickými rolemi, které v něm plní. Práce zkoumá dramata z hlediska humanistického stavu vědeckého poznání a soudobé kulturní tradice. Zevrubně popisuje zejména tři oblasti dramatického užití těchto motivů: snové proroctví a jeho roli v dramatické výstavbě díla, sen a spánek coby charakterizační prostředek a spojení spánku a smrti a způsob, jak se jejich vztah podílí na dramatické struktuře hry a její atmosféře. Zároveň jsou nastíněny dějiny vnímání snu a spánku od antiky po humanismus v dobových společenských, filozofických, náboženských a literárních kontextech, jež spoluvytvářely kulturní diskurz, v němž Shakespearova díla vznikala a byla poprvé uváděna.
Anotace v angličtině
The present master's thesis discusses the use of sleep and dream in Shakespeare's drama and the dramatic roles which they fulfil. The study examines the dramas from a contemporary Renaissance perpective, that is, from the perspective of what was known and understood at the time by contemporary humanists, scientists and thinkers, as well as from the perspective of the contemporary literary and cultural situation, that is, how the uses of various motifs were understood by contemporary dramatists and audiences. It mainly focuses on three kinds of use of the discussed motifs: (1) the dream prophecy and its role in the dramatic composition of a play; (2) sleep and dream as a characterization device; and (3) the affiliation of sleep and death and the fashion in which their relationship contributes to the dramatic structure of a play and its atmosphere. The histories of various views of sleep and dream phenomena are also outlined - from Classical Antiquity to the Renaissance in contemporary social, philosophical, theological and literary contexts. Such views helped to create the cultural discourse in which Shakespeare's plays were written and staged for the first time.
Klíčová slova
Shakespeare, alžbětinské drama, dramatické prostředky, spánek, sen, proroctví, smrt
Klíčová slova v angličtině
Shakespeare, Elizabethan drama, dramatic devices, sleep, dream, prophecy, death
Zásady pro vypracování
Kritická analýza Shakespearových dramat s ohledem na klíčové motivy rozebírané v práci, studium dobového sociálního i literárního kontextu.
Zásady pro vypracování
Kritická analýza Shakespearových dramat s ohledem na klíčové motivy rozebírané v práci, studium dobového sociálního i literárního kontextu.
Seznam doporučené literatury
Camden, Carroll. "Shakespeare on Sleep and Dreams." Rice Institute Pamphlets, Vol. 23 (1936), No. 2: 106-133.
Clark, Cumberland. Shakespeare and the Supernatural. London: Williams & Norgate, 1931.
Dannenfeldt, Karl H. "Sleep: Theory and Practice in the Late Renaissance." The Journal of the History of Medicine and Allied Sciences, Vol. 41 (1986), No. 4: 415-441.
Presson, Robert K. "Two Types of Dreams in the Elizabethan Drama, and Their Heritage: Somnium Animale and the Prick-of-Conscience." Studies in English Literature, 1500-1900, Vol. 7 (1967), No. 2: 239-256.
Rupprecht, Carol Schreier. "The Drama of History and Prophecy: Shakespeare’s Use of Dream in 2 Henry VI." Dreaming, Vol. 3 (1993), No. 3: 211-227.
Takei, Naoe. "Dreams as Metaphysical Visions: a study of Shakespeare’s major tragedies." Shakespeare Studies, Vol. 8 (1969/70): 18-47.
Seznam doporučené literatury
Camden, Carroll. "Shakespeare on Sleep and Dreams." Rice Institute Pamphlets, Vol. 23 (1936), No. 2: 106-133.
Clark, Cumberland. Shakespeare and the Supernatural. London: Williams & Norgate, 1931.
Dannenfeldt, Karl H. "Sleep: Theory and Practice in the Late Renaissance." The Journal of the History of Medicine and Allied Sciences, Vol. 41 (1986), No. 4: 415-441.
Presson, Robert K. "Two Types of Dreams in the Elizabethan Drama, and Their Heritage: Somnium Animale and the Prick-of-Conscience." Studies in English Literature, 1500-1900, Vol. 7 (1967), No. 2: 239-256.
Rupprecht, Carol Schreier. "The Drama of History and Prophecy: Shakespeare’s Use of Dream in 2 Henry VI." Dreaming, Vol. 3 (1993), No. 3: 211-227.
Takei, Naoe. "Dreams as Metaphysical Visions: a study of Shakespeare’s major tragedies." Shakespeare Studies, Vol. 8 (1969/70): 18-47.