Cílem této bakalářské práce bylo sumarizovat aktuální dohledané poznatky o využití virtuální a rozšířené reality ve vzdělávání nelékařských pracovníků. Virtuální a rozšířená realita se začínají běžně objevovat ve výuce v rámci rozšíření možnosti bezpečného nácviku specifických zdravotnických výkonů. Ponoření se do virtuálního scénáře v herním prostředí je klíčovým aspektem úspěšného učení se pomocí virtuální a rozšířené reality. Dohledané studie ukazují, že by se mohlo jednat o efektivní vzdělávací metodu, která by mohla být v budoucnu i finančně výhodnější oproti běžným reálným simulacím. Práce je rozdělená do dvou dílčích cílů. První dílčí cíl se zaměřuje na výhody využití virtuální a rozšířené reality ve vzdělávání nelékařských pracovníků. Druhý cíl shrnuje nevýhody využití virtuální a rozšířené reality ve vzdělávání nelékařských pracovníků. Z výsledků studií vyplývá, že virtuální a rozšířená realita mají potenciál stát se efektivní doplňující metodou ve vzdělávání, převážně pro svoje schopnosti vtáhnout studenta do originálního scénáře, kdykoliv snadno dostupný trénink a bezpečné prostředí pro nácvik. Nevýhody technického typu jsou do budoucna řešitelné, problémem však může být "cybersickness", která se u některých uživatelů objevuje a znemožňuje jim tak tyto technologie používat. Informace pro tvorbu teoretických východisek byly čerpány pouze z relevantních zdrojů s využitím vědeckých elektronických databází EBSCO, PubMed, DynaMed and Google Scholar.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor's thesis was to summarize the current findings on the use of virtual and augmented reality in healthcare professionals education. Virtual and augmented reality are starting to appear regularly in education as a part of expanding the possibilities of safe training in various medical procedures. Immersion in a virtual scenario in a gaming environment is a key aspect of successful virtual and augmented reality learning. The studies show that it could be an effective educational method, which could be more financially advantageous in the future compared to real simulations. This thesis is divided into two parts. The first part focuses on the benefits of using virtual and augmented reality in healthcare professionals education. The second part summarizes the disadvantages of using virtual and augmented reality in healthcare professionals. The results of this research show that virtual and augmented reality have the potential to become an effective complementary method in education, mainly for their ability to draw the student into an original scenario, easily accessible training at any time, and a safe environment for practice. The disadvantages of the technical issues are solvable in the future, but the problem may be a "cyber sickness" that appears in some users and makes it impossible for them to use this technology. Information for the creation of theoretical background was drawn only from relevant sources using scientific electronic databases EBSCO, PubMed, DynaMed and Google scholar.
education, virtual reality, augmented reality, simulation training, paramedic, healthcare professional
Rozsah průvodní práce
31 s. (50 439 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce bylo sumarizovat aktuální dohledané poznatky o využití virtuální a rozšířené reality ve vzdělávání nelékařských pracovníků. Virtuální a rozšířená realita se začínají běžně objevovat ve výuce v rámci rozšíření možnosti bezpečného nácviku specifických zdravotnických výkonů. Ponoření se do virtuálního scénáře v herním prostředí je klíčovým aspektem úspěšného učení se pomocí virtuální a rozšířené reality. Dohledané studie ukazují, že by se mohlo jednat o efektivní vzdělávací metodu, která by mohla být v budoucnu i finančně výhodnější oproti běžným reálným simulacím. Práce je rozdělená do dvou dílčích cílů. První dílčí cíl se zaměřuje na výhody využití virtuální a rozšířené reality ve vzdělávání nelékařských pracovníků. Druhý cíl shrnuje nevýhody využití virtuální a rozšířené reality ve vzdělávání nelékařských pracovníků. Z výsledků studií vyplývá, že virtuální a rozšířená realita mají potenciál stát se efektivní doplňující metodou ve vzdělávání, převážně pro svoje schopnosti vtáhnout studenta do originálního scénáře, kdykoliv snadno dostupný trénink a bezpečné prostředí pro nácvik. Nevýhody technického typu jsou do budoucna řešitelné, problémem však může být "cybersickness", která se u některých uživatelů objevuje a znemožňuje jim tak tyto technologie používat. Informace pro tvorbu teoretických východisek byly čerpány pouze z relevantních zdrojů s využitím vědeckých elektronických databází EBSCO, PubMed, DynaMed and Google Scholar.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor's thesis was to summarize the current findings on the use of virtual and augmented reality in healthcare professionals education. Virtual and augmented reality are starting to appear regularly in education as a part of expanding the possibilities of safe training in various medical procedures. Immersion in a virtual scenario in a gaming environment is a key aspect of successful virtual and augmented reality learning. The studies show that it could be an effective educational method, which could be more financially advantageous in the future compared to real simulations. This thesis is divided into two parts. The first part focuses on the benefits of using virtual and augmented reality in healthcare professionals education. The second part summarizes the disadvantages of using virtual and augmented reality in healthcare professionals. The results of this research show that virtual and augmented reality have the potential to become an effective complementary method in education, mainly for their ability to draw the student into an original scenario, easily accessible training at any time, and a safe environment for practice. The disadvantages of the technical issues are solvable in the future, but the problem may be a "cyber sickness" that appears in some users and makes it impossible for them to use this technology. Information for the creation of theoretical background was drawn only from relevant sources using scientific electronic databases EBSCO, PubMed, DynaMed and Google scholar.
education, virtual reality, augmented reality, simulation training, paramedic, healthcare professional
Zásady pro vypracování
1. Volba tématu
2. Stanovení cílů práce
3. Rešeršní činnost
4. Tvorba přehledu publikovaných poznatků
5. Tvorba ostatních částí struktury BP
6. Finální úprava BP
7. Odevzdání BP
Zásady pro vypracování
1. Volba tématu
2. Stanovení cílů práce
3. Rešeršní činnost
4. Tvorba přehledu publikovaných poznatků
5. Tvorba ostatních částí struktury BP
6. Finální úprava BP
7. Odevzdání BP
Seznam doporučené literatury
Mills, B., Dykstra, P., Hansen, S., Miles, A., Rankin, T., Hopper, L., Brook, L., & Bartlett, D. (2020). Virtual Reality Triage Training Can Provide Comparable Simulation Efficacy for Paramedicine Students Compared to Live Simulation-Based Scenarios. Prehospital Emergency Care, 24(4), 525-536. https://doi.org/10.1080/10903127.2019.1676345
Birtill, M., King, J., Jones, D., Thyer, L., Pap, R., & Simpson, P. (2023). The use of immersive simulation in paramedicine education: a scoping review. Interactive Learning Environments, 31(4), 2428-2443. https://doi.org/10.1080/10494820.2021.1889607
Schild, J., Lerner, Misztal, S., & Luiz, T. (2018). EPICSAVE — Enhancing vocational training for paramedics with multi-user virtual reality. 2018 IEEE 6th International Conference on Serious Games and Applications for Health (SeGAH), 1-8. https://doi.org/10.1109/SeGAH.2018.8401353
Seznam doporučené literatury
Mills, B., Dykstra, P., Hansen, S., Miles, A., Rankin, T., Hopper, L., Brook, L., & Bartlett, D. (2020). Virtual Reality Triage Training Can Provide Comparable Simulation Efficacy for Paramedicine Students Compared to Live Simulation-Based Scenarios. Prehospital Emergency Care, 24(4), 525-536. https://doi.org/10.1080/10903127.2019.1676345
Birtill, M., King, J., Jones, D., Thyer, L., Pap, R., & Simpson, P. (2023). The use of immersive simulation in paramedicine education: a scoping review. Interactive Learning Environments, 31(4), 2428-2443. https://doi.org/10.1080/10494820.2021.1889607
Schild, J., Lerner, Misztal, S., & Luiz, T. (2018). EPICSAVE — Enhancing vocational training for paramedics with multi-user virtual reality. 2018 IEEE 6th International Conference on Serious Games and Applications for Health (SeGAH), 1-8. https://doi.org/10.1109/SeGAH.2018.8401353
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval svou práci a závěry z ní vyplývající. Reagoval na připomínky vedoucího práce a oponenta a zodpověděl následující otázky: