Osobnost učitele je, spolu s rostoucí snahou vytvořit pro žáky příjemné a bezpečné prostředí ve školách, stále více diskutované téma, nejen ve školství a psychologii, ale i v médiích. Výsledky této studie je možno aplikovat jak v edukačním procesu, při školení učitelů, tak i v osobním životě, kdy toho rodiče mohou využít při výběru budoucí školy svých potomků a učitelé k sebereflexi.
Hlavním cílem této bakalářské práce je zmapování a analýza moderních pohledů na osobnostní profil učitelů na nižších a vyšších stupních základních škol, s vymezením na obor biologie, konkrétně geologie, a následné vytyčení klíčových osobnostních vlastností vhodných pro kvalitní, plnohodnotnou a všestrannou výuku výše zmíněných předmětů s přihlédnutím ke schopnosti vytvoření a udržení příjemné atmosféry ve třídě a pozitivních vztahů žáci-učitel.
Dílčími cíli této bakalářské práce bude porovnání jednotlivých možných typologií osobnostních typů učitelů mezi sebou, zhodnocení jejich vztahu k moderním vyučovacím trendům a problémům a zároveň jejich kompatibilitu s vhodnou a moderní výukou předmětu geologie.
Anotace v angličtině
The personality of the teacher, along with the growing efforts to create a pleasant and safe environment for pupils in schools, is an increasingly discussed topic, not only in education and psychology, but also in the media. The results of this study can be applied in the educational process, in teacher training, as well as in personal life, where parents can use it to choose their offspring's future school and teachers to self-reflect.
The main aim of this bachelor thesis is to map and analyze modern views on the personality profile of teachers at lower and upper primary school levels, with a focus on the field of biology, specifically geology, and then to identify key personality traits suitable for quality, full and versatile teaching of the above mentioned subjects, taking into account the ability to create and maintain a pleasant classroom atmosphere and positive student-teacher relationships.
The sub-objectives of this bachelor's thesis will be to compare the different possible typologies of teachers' personality types with each other, to evaluate their relation to modern teaching trends and issues, and also their compatibility with appropriate and modern teaching of the subject of geology.
Klíčová slova
Geologie, Přírodopis, Osobnost, Typologie, Učitel
Klíčová slova v angličtině
Geology, Science, Personality, Typology, Teacher
Rozsah průvodní práce
40 s. (86 437 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Osobnost učitele je, spolu s rostoucí snahou vytvořit pro žáky příjemné a bezpečné prostředí ve školách, stále více diskutované téma, nejen ve školství a psychologii, ale i v médiích. Výsledky této studie je možno aplikovat jak v edukačním procesu, při školení učitelů, tak i v osobním životě, kdy toho rodiče mohou využít při výběru budoucí školy svých potomků a učitelé k sebereflexi.
Hlavním cílem této bakalářské práce je zmapování a analýza moderních pohledů na osobnostní profil učitelů na nižších a vyšších stupních základních škol, s vymezením na obor biologie, konkrétně geologie, a následné vytyčení klíčových osobnostních vlastností vhodných pro kvalitní, plnohodnotnou a všestrannou výuku výše zmíněných předmětů s přihlédnutím ke schopnosti vytvoření a udržení příjemné atmosféry ve třídě a pozitivních vztahů žáci-učitel.
Dílčími cíli této bakalářské práce bude porovnání jednotlivých možných typologií osobnostních typů učitelů mezi sebou, zhodnocení jejich vztahu k moderním vyučovacím trendům a problémům a zároveň jejich kompatibilitu s vhodnou a moderní výukou předmětu geologie.
Anotace v angličtině
The personality of the teacher, along with the growing efforts to create a pleasant and safe environment for pupils in schools, is an increasingly discussed topic, not only in education and psychology, but also in the media. The results of this study can be applied in the educational process, in teacher training, as well as in personal life, where parents can use it to choose their offspring's future school and teachers to self-reflect.
The main aim of this bachelor thesis is to map and analyze modern views on the personality profile of teachers at lower and upper primary school levels, with a focus on the field of biology, specifically geology, and then to identify key personality traits suitable for quality, full and versatile teaching of the above mentioned subjects, taking into account the ability to create and maintain a pleasant classroom atmosphere and positive student-teacher relationships.
The sub-objectives of this bachelor's thesis will be to compare the different possible typologies of teachers' personality types with each other, to evaluate their relation to modern teaching trends and issues, and also their compatibility with appropriate and modern teaching of the subject of geology.
Klíčová slova
Geologie, Přírodopis, Osobnost, Typologie, Učitel
Klíčová slova v angličtině
Geology, Science, Personality, Typology, Teacher
Zásady pro vypracování
Rešeršní práce zaměřená na jednotlivé komponenty učitelovy osobnosti a typologie osobnosti ve vztahu k výuce geologie na základní škole). Cílem práce bude podat komplexní přehled hlavních teorií definujících charakteristiku učitelovi osobnosti s důrazem na jeho adjustabilitu. Na základě analýzy teoretických východisek bude vytvořena syntéza možných komponentů, které mohou výrazně dotvářet osobnost učitele geologie.
Klíčová slova: osobnost učitele, typologie osobnosti učitele, adjustabilita v učitelské profesi, profesní kompetence
Zásady pro vypracování
Rešeršní práce zaměřená na jednotlivé komponenty učitelovy osobnosti a typologie osobnosti ve vztahu k výuce geologie na základní škole). Cílem práce bude podat komplexní přehled hlavních teorií definujících charakteristiku učitelovi osobnosti s důrazem na jeho adjustabilitu. Na základě analýzy teoretických východisek bude vytvořena syntéza možných komponentů, které mohou výrazně dotvářet osobnost učitele geologie.
Klíčová slova: osobnost učitele, typologie osobnosti učitele, adjustabilita v učitelské profesi, profesní kompetence
Seznam doporučené literatury
Doporučená literatura:
Covay Minor, E., Desimone, L. M., Caines Lee, J., & Hochberg, E. (2016). Insights on how to shape teacher learning policy: The role of teacher content knowledge in explaining differential effects of professional development. Education Policy Analysis Archives, 24(61). http://dx.doi.org/10.14507/epaa.24. 2365
Fontana, D. (2014): Psychologie ve školní praxi. Portál, 383 s.
Quisová, S. (2015): Profesní motivace a osobnostní dispozice jako predikce syndromu vyhoření učitelů. Disertační práce. Univerzita Palackého V Olomouci.
Spousta, V. (2003). Axiologická dimenze osobnosti učitele a jeho hodnotový systém. Pedagogická orientace, 13(1), 12-16
Spousta, V. (2003). Syntetická povaha osobnosti učitele. Pedagogická orientace, 13(4), 3-10.
Tomková, A., Spilková, V., Píšová, M., Mazáčová, N., Krčmářová, T., Kostková, K., & Kargerová, J. (2012). Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnotící arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Seznam doporučené literatury
Doporučená literatura:
Covay Minor, E., Desimone, L. M., Caines Lee, J., & Hochberg, E. (2016). Insights on how to shape teacher learning policy: The role of teacher content knowledge in explaining differential effects of professional development. Education Policy Analysis Archives, 24(61). http://dx.doi.org/10.14507/epaa.24. 2365
Fontana, D. (2014): Psychologie ve školní praxi. Portál, 383 s.
Quisová, S. (2015): Profesní motivace a osobnostní dispozice jako predikce syndromu vyhoření učitelů. Disertační práce. Univerzita Palackého V Olomouci.
Spousta, V. (2003). Axiologická dimenze osobnosti učitele a jeho hodnotový systém. Pedagogická orientace, 13(1), 12-16
Spousta, V. (2003). Syntetická povaha osobnosti učitele. Pedagogická orientace, 13(4), 3-10.
Tomková, A., Spilková, V., Píšová, M., Mazáčová, N., Krčmářová, T., Kostková, K., & Kargerová, J. (2012). Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnotící arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.