Diplomová práce se zabývá hudebními preferencemi a emocionálními reakcemi adolescentů. Hlavním cílem práce je přinést přehled o tom, jakým hudebním žánrům dávají dnešní adolescenti přednost a jaké emoce pociťují při poslechu vybraných žánrů. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na hudební preference, faktory ovlivňující hudební preference, významné české i zahraniční výzkumy 20. a 21. století, hudbu a její vliv na emoce a teoretické pojetí období adolescence. Praktická část využívá
kvantitativní metodu výzkumu za pomocí zvukového dotazníku, která zahrnuje vzorek respondentů v adolescentním věku. Zvukový dotazník je zaměřen na oblibu hudebních žánrů a na hudbou vyvolané emocionální reakce. Praktická část práce obsahuje kompletní výsledky výzkumu u jednotlivých hudebních žánrů a vyhodnocení emocionálních reakcí prožitých při poslechu ukázek. Výsledky výzkumu této diplomové práce mohou být přínosem pro oblast hudební psychologie, vzdělání či terapeutického využití hudby.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with musical preferences and emotional reactions of adolescents. The primary aim of the thesis is to provide an overview of the music genres preferred by today's adolescents and the emotions they experience while listening to selected genres. The whole thesis is divided into two parts, a theoretical and a practical part. The theoretical part is focused on musical preferences, factors influencing musical preferences, significant Czech and foreign researches of the 20th and 21st centuries, music and its influence on emotions and the theoretical concept of adolescence. The practical part uses a quantitative research method using an audio questionnaire, which includes a sample of respondents in the adolescent age. The audio questionnaire is focused on the popularity of musical genres and on the emotional reactions evoked by the music. The practical part of the work contains complete research results for
individual musical genres and evaluation of emotional reactions experienced while listening to samples. The research findings of the thesis can contribute to the field of music psychology, education, and the therapeutic use of music.
Klíčová slova
Hudební preference, hudební žánry, adolescence, emocionální reakce, hudební prožívání
Klíčová slova v angličtině
Musical preferences, music genres, adolescence, emotional reactions, musical experience
Rozsah průvodní práce
78 s. (133 456 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá hudebními preferencemi a emocionálními reakcemi adolescentů. Hlavním cílem práce je přinést přehled o tom, jakým hudebním žánrům dávají dnešní adolescenti přednost a jaké emoce pociťují při poslechu vybraných žánrů. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na hudební preference, faktory ovlivňující hudební preference, významné české i zahraniční výzkumy 20. a 21. století, hudbu a její vliv na emoce a teoretické pojetí období adolescence. Praktická část využívá
kvantitativní metodu výzkumu za pomocí zvukového dotazníku, která zahrnuje vzorek respondentů v adolescentním věku. Zvukový dotazník je zaměřen na oblibu hudebních žánrů a na hudbou vyvolané emocionální reakce. Praktická část práce obsahuje kompletní výsledky výzkumu u jednotlivých hudebních žánrů a vyhodnocení emocionálních reakcí prožitých při poslechu ukázek. Výsledky výzkumu této diplomové práce mohou být přínosem pro oblast hudební psychologie, vzdělání či terapeutického využití hudby.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with musical preferences and emotional reactions of adolescents. The primary aim of the thesis is to provide an overview of the music genres preferred by today's adolescents and the emotions they experience while listening to selected genres. The whole thesis is divided into two parts, a theoretical and a practical part. The theoretical part is focused on musical preferences, factors influencing musical preferences, significant Czech and foreign researches of the 20th and 21st centuries, music and its influence on emotions and the theoretical concept of adolescence. The practical part uses a quantitative research method using an audio questionnaire, which includes a sample of respondents in the adolescent age. The audio questionnaire is focused on the popularity of musical genres and on the emotional reactions evoked by the music. The practical part of the work contains complete research results for
individual musical genres and evaluation of emotional reactions experienced while listening to samples. The research findings of the thesis can contribute to the field of music psychology, education, and the therapeutic use of music.
Klíčová slova
Hudební preference, hudební žánry, adolescence, emocionální reakce, hudební prožívání
Klíčová slova v angličtině
Musical preferences, music genres, adolescence, emotional reactions, musical experience
Zásady pro vypracování
1. Předmět tématu a vymezení pojmu
2. Vymezení problému
3. Studium pramenů a literatury, zjištění stavu soudobého vědeckého poznání
4. Výzkum problému
4.1 Stanovení předmětu výzkumu, cílů, hypotéz
4.2 Metodika výzkumu, organizace a průběh, výzkumný vzorek
4.3 Interpretace výsledků výzkumu, statické vyhodnocení dat
5. Závěry pro hudební edukaci
6. Bibliografie, přílohy
Zásady pro vypracování
1. Předmět tématu a vymezení pojmu
2. Vymezení problému
3. Studium pramenů a literatury, zjištění stavu soudobého vědeckého poznání
4. Výzkum problému
4.1 Stanovení předmětu výzkumu, cílů, hypotéz
4.2 Metodika výzkumu, organizace a průběh, výzkumný vzorek
4.3 Interpretace výsledků výzkumu, statické vyhodnocení dat
5. Závěry pro hudební edukaci
6. Bibliografie, přílohy
Seznam doporučené literatury
CRHA, Bedřich. a kol. Výzkum hudebních preferencí vysokoškolské mládeže. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6633-5.
FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. Praha: Karolinum, 2005.
KRUŽÍKOVÁ, Lenka a Jiří LUSKA a kol. Proměny hudební pedagogiky ve výzkumu a aplikacích. Olomouc: Univerzita Palackého, 2022. ISBN 978-80-244-6279-0.
NAKONEČNÝ, Milan. Lidské emoce. Praha: Academia, 2000. ISBN 80-200-0763-6.
POWELL, John. Emoční síla krásných zvuků, aneb, Proč máme rádi hudbu: regulace a vývoj v průběhu života: funkce a zákonitosti emocí, sociální a kulturní souvislosti, měření emocí. Olomouc: ANAG, [2018]. Psyché (Grada). ISBN 978-80-7554-162-8.
CRHA, Bedřich. a kol. Výzkum hudebních preferencí vysokoškolské mládeže. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6633-5.
FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. Praha: Karolinum, 2005.
KRUŽÍKOVÁ, Lenka a Jiří LUSKA a kol. Proměny hudební pedagogiky ve výzkumu a aplikacích. Olomouc: Univerzita Palackého, 2022. ISBN 978-80-244-6279-0.
NAKONEČNÝ, Milan. Lidské emoce. Praha: Academia, 2000. ISBN 80-200-0763-6.
POWELL, John. Emoční síla krásných zvuků, aneb, Proč máme rádi hudbu: regulace a vývoj v průběhu života: funkce a zákonitosti emocí, sociální a kulturní souvislosti, měření emocí. Olomouc: ANAG, [2018]. Psyché (Grada). ISBN 978-80-7554-162-8.