Tato bakalářská práce se zaměřuje na možnosti využití umělé inteligence (AI) a zpracování přirozeného jazyka (NLP) ve vzdělávání. Teoretická část představuje problematiku umělé inteligence. V praktické části byly na základě aktuálních zahraničních zdrojů analyzovány současné možnosti využití AI a NLP ve vzdělávání a pomocí SWOT analýzy zhodnoceny z pohledu silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb. Dále byly otestovány a popsány možnosti využití generativních AI chatbotů typu ChatGPT jako pomocného nástroje pro studenty a učitele. Práce tak přináší aktuální pohled na danou problematiku a zároveň může sloužit jako metodika pro studenty a učitele.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the potential use of artificial intelligence (AI) and natural language processing (NLP) in education. The theoretical part introduces the concept of artificial intelligence. In the practical part, the current possibilities of using AI and NLP in education were analyzed based on recent foreign sources and evaluated in terms of strengths, weaknesses, opportunities and threats using SWOT analysis. Additionally, the possibilities of using generative AI chatbots like ChatGPT as an assistive tool for students and teachers were tested and described. The paper thus provides an up-to-date perspective on the subject and can also serve as a methodology for students and teachers.
artificial intelligence, natural language processing, education, language models, ChatGPT, short answer scoring, automatic formative assessment, pedagogical agents, automatic question generation
Rozsah průvodní práce
59 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na možnosti využití umělé inteligence (AI) a zpracování přirozeného jazyka (NLP) ve vzdělávání. Teoretická část představuje problematiku umělé inteligence. V praktické části byly na základě aktuálních zahraničních zdrojů analyzovány současné možnosti využití AI a NLP ve vzdělávání a pomocí SWOT analýzy zhodnoceny z pohledu silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb. Dále byly otestovány a popsány možnosti využití generativních AI chatbotů typu ChatGPT jako pomocného nástroje pro studenty a učitele. Práce tak přináší aktuální pohled na danou problematiku a zároveň může sloužit jako metodika pro studenty a učitele.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the potential use of artificial intelligence (AI) and natural language processing (NLP) in education. The theoretical part introduces the concept of artificial intelligence. In the practical part, the current possibilities of using AI and NLP in education were analyzed based on recent foreign sources and evaluated in terms of strengths, weaknesses, opportunities and threats using SWOT analysis. Additionally, the possibilities of using generative AI chatbots like ChatGPT as an assistive tool for students and teachers were tested and described. The paper thus provides an up-to-date perspective on the subject and can also serve as a methodology for students and teachers.
artificial intelligence, natural language processing, education, language models, ChatGPT, short answer scoring, automatic formative assessment, pedagogical agents, automatic question generation
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analyzovat současný stav využití umělé inteligence v oblasti vzdělávání. Teoretická část se zaměří na problematiku umělé inteligence. Praktická část se bude zabývat samotnou analýzou současného stavu využití umělé inteligence v oblasti vzdělávání.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analyzovat současný stav využití umělé inteligence v oblasti vzdělávání. Teoretická část se zaměří na problematiku umělé inteligence. Praktická část se bude zabývat samotnou analýzou současného stavu využití umělé inteligence v oblasti vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
BARTÁK, Roman. Co je nového v umělé inteligenci. Praha: Nová beseda, 2020. ISBN 978-80-88383-13-0
HOLMES, Wayne a Ilkka TUOMI. State of the Art and Practice in AI in Education. European Journal of Education [online]. 2022, 57(4), 542-570 [cit. 2023-05-17]. ISSN 01418211. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.1111/ejed.12533
CHEN, Xieling, Di ZOU, Haoran XIE, Gary CHENG a Caixia LIU. Two Decades of Artificial Intelligence in Education: Contributors, Collaborations, Research Topics, Challenges, and Future Directions. Journal of Educational Technology [online]. 2022, 25(1), 28-47 [cit. 2023-06-12]. ISSN 11763647.
CHOLLET, François. Deep learning v jazyku Python [online]. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-3100-1. Dostupné z: https://www.bookport.cz/kniha/deep-learning-v-jazyku-python-6045
JORDAN, M. I. a T. M. MITCHELL. Machine learning: Trends, perspectives, and prospects. Science [online]. 2015, 349(6245), 255-260 [cit. 2023-05-04]. ISSN 00368075. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/24748571
KHOSRAVI, Hassan a kol. Explainable Artificial Intelligence in education. Computers and Education: Artificial Intelligence [online]. 2022, 3. ISSN 2666-920X. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100074
KŘIVAN, Miloš. Umělé neuronové sítě [online]. Praha: Oeconomica, 2021 [cit. 2023-05-05]. ISBN 978-80-245-2420-7. Dostupné z: https://oeconomica.vse.cz/publikace/umele-neuronove-site-pripravujeme/
MAŘÍK, Vladimír, Olga ŠTĚPÁNKOVÁ a Jiří LAŽANSKÝ. Umělá inteligence. (1). Praha: Academia, 1993. ISBN 80-200-0496-3.
NIELSEN, Michael. Neural networks and deep learning [online]. Determination Press, 2015 [cit. 2023-05-05]. ISBN neuvedeno. Dostupné z: http://neuralnetworksanddeeplearning.com/index.html
RATHOUZ, Vítězslav. Vybrané kapitoly z umělé inteligence ve vzdělávání [online]. Brno, 2017 [cit. 2023-05-05]. Dostupné z: https://theses.cz/id/dsgwf7/. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce RNDr. Michal Černý.
Seznam doporučené literatury
BARTÁK, Roman. Co je nového v umělé inteligenci. Praha: Nová beseda, 2020. ISBN 978-80-88383-13-0
HOLMES, Wayne a Ilkka TUOMI. State of the Art and Practice in AI in Education. European Journal of Education [online]. 2022, 57(4), 542-570 [cit. 2023-05-17]. ISSN 01418211. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.1111/ejed.12533
CHEN, Xieling, Di ZOU, Haoran XIE, Gary CHENG a Caixia LIU. Two Decades of Artificial Intelligence in Education: Contributors, Collaborations, Research Topics, Challenges, and Future Directions. Journal of Educational Technology [online]. 2022, 25(1), 28-47 [cit. 2023-06-12]. ISSN 11763647.
CHOLLET, François. Deep learning v jazyku Python [online]. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-3100-1. Dostupné z: https://www.bookport.cz/kniha/deep-learning-v-jazyku-python-6045
JORDAN, M. I. a T. M. MITCHELL. Machine learning: Trends, perspectives, and prospects. Science [online]. 2015, 349(6245), 255-260 [cit. 2023-05-04]. ISSN 00368075. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/24748571
KHOSRAVI, Hassan a kol. Explainable Artificial Intelligence in education. Computers and Education: Artificial Intelligence [online]. 2022, 3. ISSN 2666-920X. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100074
KŘIVAN, Miloš. Umělé neuronové sítě [online]. Praha: Oeconomica, 2021 [cit. 2023-05-05]. ISBN 978-80-245-2420-7. Dostupné z: https://oeconomica.vse.cz/publikace/umele-neuronove-site-pripravujeme/
MAŘÍK, Vladimír, Olga ŠTĚPÁNKOVÁ a Jiří LAŽANSKÝ. Umělá inteligence. (1). Praha: Academia, 1993. ISBN 80-200-0496-3.
NIELSEN, Michael. Neural networks and deep learning [online]. Determination Press, 2015 [cit. 2023-05-05]. ISBN neuvedeno. Dostupné z: http://neuralnetworksanddeeplearning.com/index.html
RATHOUZ, Vítězslav. Vybrané kapitoly z umělé inteligence ve vzdělávání [online]. Brno, 2017 [cit. 2023-05-05]. Dostupné z: https://theses.cz/id/dsgwf7/. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce RNDr. Michal Černý.