Bakalářská práce se zabývá komparací genocid ve Rwandě a v Bosně a Hercegovině z pohledu genderu. Cílem práce je zodpovědět, jak ovlivnil gender genocidy ve Rwandě a v Bosně a Hercegovině, jakou roli v těchto genocidách hrály ženy, jakou muži a jestli je mezi těmito genocidami rozdíl, případně jaký. Oběti i pachatelé byli na obou stranách genderového rozdělení. Rwandská genocida se vyznačovala velkou angažovaností žen, naopak bosenská genocida byla příkladem genderově selektivního zabíjení mužů v bojovém věku. Muži byli převážně ti, kdo páchali násilnosti a vraždili příslušníky jiných etnik, ale také byli v obou konfliktech sexuálně zneužíváni a jinak mučeni.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with a comparison of the genocides in Rwanda and Bosnia and Herzegovina from the perspective of gender. The aim of the thesis is to find an answer to how gender influenced these genocides; what role women and men played from the perspective of both victims and perpetrators; and what the differences and similarities between these genocides were. There were victims and perpetrators on both sides of the gender divide. The Rwandan genocide was characterised by a great involvement of women, while the Bosnian genocide was an example of gender-selective killing of men of fighting age. It was mostly the men, who committed violence and killed members of other ethnicities, but they were also the victims of sexual abuse and other forms of torture in both conflicts.
Klíčová slova
Rwanda, Bosna a Hercegovina, genocida, gender, znásilnění, násilnosti, konflikt, válka
Klíčová slova v angličtině
Rwanda, Bosnia and Herzegovina, genocide, gender, rape, violence, conflict, war
Rozsah průvodní práce
56 s. (108 322 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá komparací genocid ve Rwandě a v Bosně a Hercegovině z pohledu genderu. Cílem práce je zodpovědět, jak ovlivnil gender genocidy ve Rwandě a v Bosně a Hercegovině, jakou roli v těchto genocidách hrály ženy, jakou muži a jestli je mezi těmito genocidami rozdíl, případně jaký. Oběti i pachatelé byli na obou stranách genderového rozdělení. Rwandská genocida se vyznačovala velkou angažovaností žen, naopak bosenská genocida byla příkladem genderově selektivního zabíjení mužů v bojovém věku. Muži byli převážně ti, kdo páchali násilnosti a vraždili příslušníky jiných etnik, ale také byli v obou konfliktech sexuálně zneužíváni a jinak mučeni.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with a comparison of the genocides in Rwanda and Bosnia and Herzegovina from the perspective of gender. The aim of the thesis is to find an answer to how gender influenced these genocides; what role women and men played from the perspective of both victims and perpetrators; and what the differences and similarities between these genocides were. There were victims and perpetrators on both sides of the gender divide. The Rwandan genocide was characterised by a great involvement of women, while the Bosnian genocide was an example of gender-selective killing of men of fighting age. It was mostly the men, who committed violence and killed members of other ethnicities, but they were also the victims of sexual abuse and other forms of torture in both conflicts.
Klíčová slova
Rwanda, Bosna a Hercegovina, genocida, gender, znásilnění, násilnosti, konflikt, válka
Klíčová slova v angličtině
Rwanda, Bosnia and Herzegovina, genocide, gender, rape, violence, conflict, war
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se zabývá srovnáním genocidy ve Rwandě a genocidy v Bosně a Hercegovině. Toto srovnání se bude týkat otázky genderu, jestli hrál roli v těchto dvou genocidách, a když ano, tak jakým způsobem je ovlivnil.
V první části práce jsou vymezeny pojmy genocida a gender, ve druhé části jsou popsány konkrétní genocidy, stručný nástin jejich průběhu, historický kontext, hlavní motivace pro spáchání těchto genocid a jejich dopady. Ve třetí části je popsáno, jakou roli sehrál gender v těchto genocidách, jestli jím byly ovlivněny a případně jak, na konci této části jsou tyto genocidy srovnány a popsány konkrétní rozdíly mezi nimi, je zde tedy obsažena odpověď na položenou výzkumnou otázku a vyvráceny či potvrzeny stanovené hypotézy.
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se zabývá srovnáním genocidy ve Rwandě a genocidy v Bosně a Hercegovině. Toto srovnání se bude týkat otázky genderu, jestli hrál roli v těchto dvou genocidách, a když ano, tak jakým způsobem je ovlivnil.
V první části práce jsou vymezeny pojmy genocida a gender, ve druhé části jsou popsány konkrétní genocidy, stručný nástin jejich průběhu, historický kontext, hlavní motivace pro spáchání těchto genocid a jejich dopady. Ve třetí části je popsáno, jakou roli sehrál gender v těchto genocidách, jestli jím byly ovlivněny a případně jak, na konci této části jsou tyto genocidy srovnány a popsány konkrétní rozdíly mezi nimi, je zde tedy obsažena odpověď na položenou výzkumnou otázku a vyvráceny či potvrzeny stanovené hypotézy.
Seznam doporučené literatury
Renzetti, C. M., & Curran, D. J. (2003). Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum.
Záhořík, J. (2012). Dějiny Rwandy a Burundi. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
Hladký, L. (2005). Bosenská otázka v 19. a 20. století. Brno: Mezinárodní politologický ústav.
Bell, A. (2003). Etnické čistky. Praha: Práh.
Fein, H. (1999). Genocide and gender: The uses of women and group destiny. Journal of Genocide Research, 1(1), 43–63. https://doi.org/10.1080/14623529908413934
Seznam doporučené literatury
Renzetti, C. M., & Curran, D. J. (2003). Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum.
Záhořík, J. (2012). Dějiny Rwandy a Burundi. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
Hladký, L. (2005). Bosenská otázka v 19. a 20. století. Brno: Mezinárodní politologický ústav.
Bell, A. (2003). Etnické čistky. Praha: Práh.
Fein, H. (1999). Genocide and gender: The uses of women and group destiny. Journal of Genocide Research, 1(1), 43–63. https://doi.org/10.1080/14623529908413934
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka představila práci a hlavní závěry práce. Školitel zdůraznil, že se jedná o druhou verzi práce. Vedoucí práce v posudku doporučoval některé pasáže redukovat, oponent naopak kritizoval nevhodně formulovanou výzkumnou otázku, faktické nepřesnosti, či celkovou nekoherentnost práce. Na dílčí dotazy reagovala studentka uspokojivě. Obhajoba bakalářské práce proběhla úspěšně.
Práce prošla kontrolou v systému Theses a nejedná se o plagiát.