Informace o kvalifikační práci Vzdělávání sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách v oblasti práce s dětmi a mládeží se zdravotním postižením
Bakalářský projekt se zabývá vzděláním sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách v oblasti práce s dětmi a mládeží se zdravotním postižením. Teoretická část práce popisuje požadavky na vzdělání v současné době, názory odborníků na tento nedostačující stav vzdělávání a znalost praxe, a jimi navrhované změny. V praktické části je proto navržen projekt Výměnných stáží, které by vedly k profesionálnějšímu postoji, k lepším praktickým dovednostem a znalostí etiky při práci s dětmi se zdravotním postižením. K výměnným stážím je vypracován harmonogram implementace do praxe.
Anotace v angličtině
The bachelor project deals with the education of social workkers and social service workers in the field of work with children with disabilities. The theoretical part of the thesis describes the requirements for education at present, experts opinions on this insufficient state of education and knowledge of practice, and their prposed changes. The practical part therefore proposes a project of Exchange Placements that would lead to a more professional attitude, better practical skills and knowledge of ethics in workong with children with disabilities. A timetable for implementation in practice is developed for the exchange internships.
Klíčová slova
Vzdělávání, sociální pracovníci, pracovnící v sociálních službách, přímá péče, děti a mládež, zdravotní a mentální postižení, metody sociální práce, hodnoty sociální práce, etika, profesionalita, projekt, výměnná stáž, potřebnost, koncept.
Klíčová slova v angličtině
Education, social workers, social service workers, direct care, children and youth, health and mental disability, social work methods, social work values, ethics, professionalism, project, exchange internship, neediness, concept.
Rozsah průvodní práce
38 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářský projekt se zabývá vzděláním sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách v oblasti práce s dětmi a mládeží se zdravotním postižením. Teoretická část práce popisuje požadavky na vzdělání v současné době, názory odborníků na tento nedostačující stav vzdělávání a znalost praxe, a jimi navrhované změny. V praktické části je proto navržen projekt Výměnných stáží, které by vedly k profesionálnějšímu postoji, k lepším praktickým dovednostem a znalostí etiky při práci s dětmi se zdravotním postižením. K výměnným stážím je vypracován harmonogram implementace do praxe.
Anotace v angličtině
The bachelor project deals with the education of social workkers and social service workers in the field of work with children with disabilities. The theoretical part of the thesis describes the requirements for education at present, experts opinions on this insufficient state of education and knowledge of practice, and their prposed changes. The practical part therefore proposes a project of Exchange Placements that would lead to a more professional attitude, better practical skills and knowledge of ethics in workong with children with disabilities. A timetable for implementation in practice is developed for the exchange internships.
Klíčová slova
Vzdělávání, sociální pracovníci, pracovnící v sociálních službách, přímá péče, děti a mládež, zdravotní a mentální postižení, metody sociální práce, hodnoty sociální práce, etika, profesionalita, projekt, výměnná stáž, potřebnost, koncept.
Klíčová slova v angličtině
Education, social workers, social service workers, direct care, children and youth, health and mental disability, social work methods, social work values, ethics, professionalism, project, exchange internship, neediness, concept.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je porozumět problematice vzdělávání sociálních pracovníků pracujících s dětmi a mládeží se zdravotním postižením s využitím inovativních metod. Konkrétně se zaměříme na nové zkušenosti a poznatky pracovníků získané formou výměnných stáží v rámci měst i krajů, a na práci s klienty se zdravotním postižením. Na základě analýzy potřebnosti bude navrhnut projekt, který umožní sociálním pracovníkům seznámit se s inovativními metodami sociální práce s dětmi a mládeží.
Relevance: v sociální práci je stále mnoho nových poznatků a zkušeností, proto se objevují stále nové metody práce. Jen celoživotním vzděláváním jsou pracovníci schopni s klienty lépe pracovat.
Metody: analýza potřebnosti - rozhovory, dotazníky. Zpracování projektu.
Projekt bude zahrnovat:
Metody indviduální práce s klientem
Metody práce se skupinou klientů
Metody práce s rodinou klienta zaměřené na posílení vztahů a spolupráce se zařízením sociálních služeb
Vzdělávací program pro sociální pracovníky a pracovníky v soc. službách
Implementace programu a jeho výsledků do provozu zařízení
Zásady pro vypracování
Cílem práce je porozumět problematice vzdělávání sociálních pracovníků pracujících s dětmi a mládeží se zdravotním postižením s využitím inovativních metod. Konkrétně se zaměříme na nové zkušenosti a poznatky pracovníků získané formou výměnných stáží v rámci měst i krajů, a na práci s klienty se zdravotním postižením. Na základě analýzy potřebnosti bude navrhnut projekt, který umožní sociálním pracovníkům seznámit se s inovativními metodami sociální práce s dětmi a mládeží.
Relevance: v sociální práci je stále mnoho nových poznatků a zkušeností, proto se objevují stále nové metody práce. Jen celoživotním vzděláváním jsou pracovníci schopni s klienty lépe pracovat.
Metody: analýza potřebnosti - rozhovory, dotazníky. Zpracování projektu.
Projekt bude zahrnovat:
Metody indviduální práce s klientem
Metody práce se skupinou klientů
Metody práce s rodinou klienta zaměřené na posílení vztahů a spolupráce se zařízením sociálních služeb
Vzdělávací program pro sociální pracovníky a pracovníky v soc. službách
Implementace programu a jeho výsledků do provozu zařízení
Seznam doporučené literatury
MATOUŠEK,Oldřich a kol. 2013. Encyklopedie sociální práce. Vyd.1. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0366-7.
MATOUŠEK, Oldřich a kol. 2022. Strategie a postupy v sociální práci. Vyd.1. Praha. Portál. ISBN 978-80-262-1952-1.
HAVLÍKOVÁ, J., A. KRCHŇAVÁ, J. RŮŽIČKOVÁ a S. ŠEVČÍKOVÁ. 2018. Odborný výkon sociální práce ve veřejné správě a v sociálních službách : role vstupního vzdělání a dalšího vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, v. v. i. ISBN 978-80-7416-328-9.
HAVRDOVÁ, Zuzana.1999. Kompetence v praxi sociální práce: metodická příručka pro učitele a supervizory v sociální práci. Praha: Osmium. ISBN 80-902081-8-5.
ELICHOVÁ, Markéta. 2017.Sociální práce: Aktuální otázky. 2017. Grada Publishing. ISBN 8027100801, 9788027100804.
MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ. Sešit sociální práce. Zdroje podpory sociálních pracovníků. [online] č.10. 2020. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/documents/20142/1864403/Se%C5%A1it+SP+10.pdf/b8fc8316-c776-f748-a0d3-7612ce050422. ISBN 978-80-7421-248-2
Seznam doporučené literatury
MATOUŠEK,Oldřich a kol. 2013. Encyklopedie sociální práce. Vyd.1. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0366-7.
MATOUŠEK, Oldřich a kol. 2022. Strategie a postupy v sociální práci. Vyd.1. Praha. Portál. ISBN 978-80-262-1952-1.
HAVLÍKOVÁ, J., A. KRCHŇAVÁ, J. RŮŽIČKOVÁ a S. ŠEVČÍKOVÁ. 2018. Odborný výkon sociální práce ve veřejné správě a v sociálních službách : role vstupního vzdělání a dalšího vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, v. v. i. ISBN 978-80-7416-328-9.
HAVRDOVÁ, Zuzana.1999. Kompetence v praxi sociální práce: metodická příručka pro učitele a supervizory v sociální práci. Praha: Osmium. ISBN 80-902081-8-5.
ELICHOVÁ, Markéta. 2017.Sociální práce: Aktuální otázky. 2017. Grada Publishing. ISBN 8027100801, 9788027100804.
MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ. Sešit sociální práce. Zdroje podpory sociálních pracovníků. [online] č.10. 2020. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/documents/20142/1864403/Se%C5%A1it+SP+10.pdf/b8fc8316-c776-f748-a0d3-7612ce050422. ISBN 978-80-7421-248-2