Tato bakalářská práce předkládá poznatky týkající se prevence rizikového chování u žáků mladšího školního věku. Rešerše výzkumů a zdrojů zasahuje do oblasti výčtu rizikového chování a zaměřuje se druhy prevence a poradenské pracoviště. Pojednává o propojení tématu do sektoru sociální sféry a zastřešuje odborníky, kteří se zabývají danou problematikou s ohledem na legislativní zakotvení. Druhá část bakalářské práce je věnována projektové části, jejichž náplní je tvorba preventivního projektu. Projekt zahrnuje klíčové aktivity zaměřené pro žáky mladšího školního a umožňuje variabilitu realizace programu nejen ve školním prostředí, ale také najde své využití v sociálních službách.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis presents findings related to the prevention of risky behavior among pupils of younger school age. The search for research and resources extends to the area of risky behavior and focused on types of prevention and counseling workplaces. It discusses the connection of the topic to the social sphere sector and covers experts who deal with the given issue with regard to legislative anchoring. The second part of the work is devoted to the project part, the content of which is the creation of a preventive project. The project includes key activities aimed at younger school pupils and enables variability in the implementation of the program not only in the school environment, but also finds its use in social services.
Klíčová slova
rizikové chování, agrese a agresivita, kyberšikana, šikana, prevence rizikového chování
Klíčová slova v angličtině
risky behavior, aggression and aggressiveness, cyberbullying, bullying, prevention of risky behavior
Rozsah průvodní práce
77 s. (118 079 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce předkládá poznatky týkající se prevence rizikového chování u žáků mladšího školního věku. Rešerše výzkumů a zdrojů zasahuje do oblasti výčtu rizikového chování a zaměřuje se druhy prevence a poradenské pracoviště. Pojednává o propojení tématu do sektoru sociální sféry a zastřešuje odborníky, kteří se zabývají danou problematikou s ohledem na legislativní zakotvení. Druhá část bakalářské práce je věnována projektové části, jejichž náplní je tvorba preventivního projektu. Projekt zahrnuje klíčové aktivity zaměřené pro žáky mladšího školního a umožňuje variabilitu realizace programu nejen ve školním prostředí, ale také najde své využití v sociálních službách.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis presents findings related to the prevention of risky behavior among pupils of younger school age. The search for research and resources extends to the area of risky behavior and focused on types of prevention and counseling workplaces. It discusses the connection of the topic to the social sphere sector and covers experts who deal with the given issue with regard to legislative anchoring. The second part of the work is devoted to the project part, the content of which is the creation of a preventive project. The project includes key activities aimed at younger school pupils and enables variability in the implementation of the program not only in the school environment, but also finds its use in social services.
Klíčová slova
rizikové chování, agrese a agresivita, kyberšikana, šikana, prevence rizikového chování
Klíčová slova v angličtině
risky behavior, aggression and aggressiveness, cyberbullying, bullying, prevention of risky behavior
Zásady pro vypracování
Student pracuje systematicky a samostatně. Při zpracovávání kvalifikační práce se řídí pokyny vedoucího práce.
Student pravidelně (minimálně jednou měsíčně) konzultuje se svým vedoucím práce výsledky své činnosti na kvalifikační práci.
Nejpozději do ukončení výuky v zimním semestru (obvykle na konci prosince) posledního ročníku studia studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci osnovu kvalifikační práce a text všech kapitol na odpovídající gramatické a stylistické úrovni. Pokud je potřeba, nejpozději na konci ledna posledního ročníku studia studující aktualizuje název práce ve STAGu a předá jej v písemné podobě k podpisu vedoucímu práce.
Nejpozději do konce ledna posledního ročníku studia studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci a schválení celou kvalifikační práci na odpovídající gramatické a stylistické úrovni.
Vedoucí práce stanovuje rozsah a počet konzultací dle potřeb studujícího s ohledem na své časové možnosti. Opakované neplnění těchto zásad pro vypracování ze strany studujícího opravňuje vedoucího práce k odstoupení od vedení kvalifikační práce.
Cílem bakalářského projektu je navrhnout preventivní projekt, který bude využitelný v některém ze zařízení sociálních služeb, případně školském zařízení.
Součástí bakalářského projektu bude podpora aktivit zaměřených na prevenci rizikového chování pro děti mladšího školního věku pod vedením policisty.
Stanovení cíle bakalářského projektu
Prostudování odborné literatury a pramenů vztahujících se k tématu projektu
Vymezení základních pojmů
Zpracování teoretické části projektu
Výstupy projektu
Zásady pro vypracování
Student pracuje systematicky a samostatně. Při zpracovávání kvalifikační práce se řídí pokyny vedoucího práce.
Student pravidelně (minimálně jednou měsíčně) konzultuje se svým vedoucím práce výsledky své činnosti na kvalifikační práci.
Nejpozději do ukončení výuky v zimním semestru (obvykle na konci prosince) posledního ročníku studia studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci osnovu kvalifikační práce a text všech kapitol na odpovídající gramatické a stylistické úrovni. Pokud je potřeba, nejpozději na konci ledna posledního ročníku studia studující aktualizuje název práce ve STAGu a předá jej v písemné podobě k podpisu vedoucímu práce.
Nejpozději do konce ledna posledního ročníku studia studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci a schválení celou kvalifikační práci na odpovídající gramatické a stylistické úrovni.
Vedoucí práce stanovuje rozsah a počet konzultací dle potřeb studujícího s ohledem na své časové možnosti. Opakované neplnění těchto zásad pro vypracování ze strany studujícího opravňuje vedoucího práce k odstoupení od vedení kvalifikační práce.
Cílem bakalářského projektu je navrhnout preventivní projekt, který bude využitelný v některém ze zařízení sociálních služeb, případně školském zařízení.
Součástí bakalářského projektu bude podpora aktivit zaměřených na prevenci rizikového chování pro děti mladšího školního věku pod vedením policisty.
Stanovení cíle bakalářského projektu
Prostudování odborné literatury a pramenů vztahujících se k tématu projektu
Vymezení základních pojmů
Zpracování teoretické části projektu
Výstupy projektu
Seznam doporučené literatury
BENDL, STANISLAV, 2016. Žák s problémovým chováním. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-703-3.
KYRIACOU, CHRIS, 2005. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-7178-945-3.
MATOUŠEK, OLDŘICH, a kol., 2003. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál. ISBN 80-7178-548-2.
MATOUŠEK, OLDŘICH, a kol., 2005. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál. ISBN: 80-7367-002-X.
MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ, J., NOVÁK, P., a kol., 2010. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: TOGGA. ISBN 978-80-87258-47-7.
Seznam doporučené literatury
BENDL, STANISLAV, 2016. Žák s problémovým chováním. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-703-3.
KYRIACOU, CHRIS, 2005. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-7178-945-3.
MATOUŠEK, OLDŘICH, a kol., 2003. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál. ISBN 80-7178-548-2.
MATOUŠEK, OLDŘICH, a kol., 2005. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál. ISBN: 80-7367-002-X.
MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ, J., NOVÁK, P., a kol., 2010. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: TOGGA. ISBN 978-80-87258-47-7.