Práce se zabývá analýzou sociální situace v lokalitě Borek, která je považována za sociálně vyloučenou oblast. Práce zkoumá faktory a mechanismy, které vedly k vyloučení této lokality a analyzuje dopady sociálního vyloučení na jednotlivce i společnost jako celek. Práce se zabývá identifikací sociálních problémů v lokalitě Borek. Práce popisuje, jak v minulosti vznikaly vyloučené lokality a jak probíhala migrace Romů. Praktickou částí bakalářského projektu je multimediální projekt.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the analysis of the social situation in the locality of Borek, which is considered a socially excluded area. The thesis examines the factors and mechanisms that have led to the exclusion of this locality and analyses the impact of social exclusion on individuals and society as a whole. The thesis deals with the identification of social problems in the locality of Borek. The thesis describes how excluded localities were created in the past and how the migration of Roma took place. The practical part of the bachelor's project is a multimedia project.
Klíčová slova
sociální vyloučení, sociálně vyloučená lokalita, kultura chudoby, život Romů, prevence kriminality, děti a mládež, sociální organizace, trestná činnost
Klíčová slova v angličtině
social exclusion, socially excluded locality, culture of poverty, Roma life, crime prevention, children and youth, social organizations, crimel social exclusion, socially excluded locality, culture of poverty, Roma life, crime prevention, children and youth, social organizations, crime
Rozsah průvodní práce
49 s
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá analýzou sociální situace v lokalitě Borek, která je považována za sociálně vyloučenou oblast. Práce zkoumá faktory a mechanismy, které vedly k vyloučení této lokality a analyzuje dopady sociálního vyloučení na jednotlivce i společnost jako celek. Práce se zabývá identifikací sociálních problémů v lokalitě Borek. Práce popisuje, jak v minulosti vznikaly vyloučené lokality a jak probíhala migrace Romů. Praktickou částí bakalářského projektu je multimediální projekt.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the analysis of the social situation in the locality of Borek, which is considered a socially excluded area. The thesis examines the factors and mechanisms that have led to the exclusion of this locality and analyses the impact of social exclusion on individuals and society as a whole. The thesis deals with the identification of social problems in the locality of Borek. The thesis describes how excluded localities were created in the past and how the migration of Roma took place. The practical part of the bachelor's project is a multimedia project.
Klíčová slova
sociální vyloučení, sociálně vyloučená lokalita, kultura chudoby, život Romů, prevence kriminality, děti a mládež, sociální organizace, trestná činnost
Klíčová slova v angličtině
social exclusion, socially excluded locality, culture of poverty, Roma life, crime prevention, children and youth, social organizations, crimel social exclusion, socially excluded locality, culture of poverty, Roma life, crime prevention, children and youth, social organizations, crime
Zásady pro vypracování
Rešerše odborných tematicky relevantních odborných publikací
Stanovení cíle bakalářské práce
Zpracování teoretických východisek
Stanovení výzkumného problému
Realizace empirické a praktické části
Bakalářský projekt obsahuje praktickou a teoretickou část.
V teoretické textové části student představí prezentované téma a popíše eticky konfliktní rozměr. Dále se zaměří na rešerši publikovaných mediálních výstupů k danému tématu a provede analýzu existence vyloučené lokality ve městě a preventivní působení na její převážně dětské obyvatele.
Praktická část se realizuje pod supervizí vedoucího ateliéru. Rozsah a forma zadání je stanovena po konzultaci s vedoucím ateliéru, a to s ohledem na dané téma.
Cílem je vytvořit multimediální projekt, jehož cílem je podchytit děti a mládež ke smysluplné volnočasové činnosti. Aktivity multimediálního projektu budou zaměřené na manuální zručnost, logické myšlení, přípravu jídla dle receptu s ochutnávkou, dramatické hry a činnosti. V teoretické části se budu věnovat termínu tématu vyloučených lokalit a specifikům života osob, které zde žijí. Podrobněji popíšu situaci v lokalitě Borek v České Třebové, Svitavách a dalších. Cíle bude dosaženo rešerší odborné literatury, analýzou dat.
Pro finální schválení zadání práce garantem programu je nutný souhlas jak vedoucího práce tak vedoucího hlavního ateliéru.
Student/studentka pravidelně konzultuje a řídí se pokyny vedoucího práce a vedoucího ateliéru.
Zásady pro vypracování
Rešerše odborných tematicky relevantních odborných publikací
Stanovení cíle bakalářské práce
Zpracování teoretických východisek
Stanovení výzkumného problému
Realizace empirické a praktické části
Bakalářský projekt obsahuje praktickou a teoretickou část.
V teoretické textové části student představí prezentované téma a popíše eticky konfliktní rozměr. Dále se zaměří na rešerši publikovaných mediálních výstupů k danému tématu a provede analýzu existence vyloučené lokality ve městě a preventivní působení na její převážně dětské obyvatele.
Praktická část se realizuje pod supervizí vedoucího ateliéru. Rozsah a forma zadání je stanovena po konzultaci s vedoucím ateliéru, a to s ohledem na dané téma.
Cílem je vytvořit multimediální projekt, jehož cílem je podchytit děti a mládež ke smysluplné volnočasové činnosti. Aktivity multimediálního projektu budou zaměřené na manuální zručnost, logické myšlení, přípravu jídla dle receptu s ochutnávkou, dramatické hry a činnosti. V teoretické části se budu věnovat termínu tématu vyloučených lokalit a specifikům života osob, které zde žijí. Podrobněji popíšu situaci v lokalitě Borek v České Třebové, Svitavách a dalších. Cíle bude dosaženo rešerší odborné literatury, analýzou dat.
Pro finální schválení zadání práce garantem programu je nutný souhlas jak vedoucího práce tak vedoucího hlavního ateliéru.
Student/studentka pravidelně konzultuje a řídí se pokyny vedoucího práce a vedoucího ateliéru.
3. ŘÍČAN, Pavel. S Romy žít budeme - jde o to jak: dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-250-5.
4. OSTAŁOWSKA, Lidia. Cikán je cikán. Přeložil Lucie ZAKOPALOVÁ. Praha: Dokořán, 2016. ISBN 978-80-7363-710-1.
5. Romové - reflexe problému: soubor textů k romské problematice. Praha: SOFIS, 1997. ISBN 80-902439-0-8.
6. BITTNEROVÁ, Dana a Mirjam MORAVCOVÁ, ed. Etnické komunity. Praha: FHS UK, 2013. Agora (Univerzita Karlova). ISBN 978-80-87398-45-6.
7. MAREŠ, Petr. Faktory sociálního vyloučení. Praha: VÚPSV, výzkumné centrum Brno, 2006. ISBN 80-87007-15-8.
3. ŘÍČAN, Pavel. S Romy žít budeme - jde o to jak: dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-250-5.
4. OSTAŁOWSKA, Lidia. Cikán je cikán. Přeložil Lucie ZAKOPALOVÁ. Praha: Dokořán, 2016. ISBN 978-80-7363-710-1.
5. Romové - reflexe problému: soubor textů k romské problematice. Praha: SOFIS, 1997. ISBN 80-902439-0-8.
6. BITTNEROVÁ, Dana a Mirjam MORAVCOVÁ, ed. Etnické komunity. Praha: FHS UK, 2013. Agora (Univerzita Karlova). ISBN 978-80-87398-45-6.
7. MAREŠ, Petr. Faktory sociálního vyloučení. Praha: VÚPSV, výzkumné centrum Brno, 2006. ISBN 80-87007-15-8.