Diplomová práce se věnuje tématu "Tým a týmová práce", jejichž cílem je identifikování a popsání prostředků, kterými ředitelé škol ovlivňují práci v týmu ve své organizaci. Teoretická část se zaměří na nástroje
a postupy, které ředitelé využívají k její podpoře
a prostředky, které eliminují nedostatky práce v týmu. Diplomová práce je rozdělená na dvě části, teoretickou
a výzkumnou. Teoretická část práce definuje základní pojmy, jako jsou tým, manažer - ředitel školy, prostředky a nástroje ovlivňující práci, motivace zaměstnanců
a pomůcky ke správné motivaci, prevenci proti demotivaci, definujeme si pojem pracovní prostředí
a uvedeme si doporučení pro správnou péči
o zaměstnance, které si představíme pomocí odborných publikací.
Výzkumná část se změří na zodpovězení cílové otázky
a dalších výzkumných otázek. V této části získáme data pomocí smíšené metody. Využijeme zde metodu případové studie (case study), určenou pro srovnávání dat dvou mateřských škol. Polostrukturovaný rozhovor pro ředitele dvou mateřských škol v olomouckém kraji
a dotazníkové šetření určené pro jejich zaměstnance poslouží výzkumná data k identifikování a popsání prostředků, kterými ředitelé jednotlivých mateřských škol ovlivňují práci v týmu ve své organizaci. Z odpovědí respondentů identifikujeme také výzkumné otázky, které se doptávají na to, jakými prostředky ředitelé škol ovlivňují práci v týmu a zda jsou tyto prostředky pro zaměstnance dané mateřské školy dostačující. Závěrem budou porovnávány rozdíly v motivaci zaměstnanců z pozice obou ředitelů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is devoted to the topic "Team and teamwork", the aim of which is to identify and describe the means by which school principals influence teamwork in their organization. The theoretical part will focus on the tools and procedures that directors use to support it and the means that eliminate the shortcomings of teamwork. The diploma thesis is divided into two parts, theoretical and research. The theoretical part of the work defines basic concepts such as team, manager - school director, means and tools affecting work, employee motivation and tools for proper motivation, prevention against demotivation, we define the term work environment and give recommendations for proper care of employees, which we will introduce ourselves with the help of professional publications. The research part is aimed at answering the target question and other research questions. In this section, we will obtain data using a mixed method. We will use the case study method here, intended for comparing the data of two kindergartens. A semi-structured interview for the principals of two kindergartens in the Olomouc region and a questionnaire survey designed for their employees will serve as research data to identify and describe the means by which the principals of individual kindergartens influence teamwork in their organization. From the respondents' answers, we also identify research questions that ask about the means by which school principals influence teamwork and whether these means are sufficient for the employees of a given kindergarten. Finally, the differences in employee motivation from the position of both directors will be compared.
Klíčová slova
Osobnost manažera, styl vedení, motivace, demotivace, komunikace, pracovní klima, změny na pracovišti, péče o pracovní vztahy.
Klíčová slova v angličtině
Manager´s personality, leadership style, motivation, communication, work chmate, ganges in the workplace, care for working relationships.
Rozsah průvodní práce
83 s. (107 316 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje tématu "Tým a týmová práce", jejichž cílem je identifikování a popsání prostředků, kterými ředitelé škol ovlivňují práci v týmu ve své organizaci. Teoretická část se zaměří na nástroje
a postupy, které ředitelé využívají k její podpoře
a prostředky, které eliminují nedostatky práce v týmu. Diplomová práce je rozdělená na dvě části, teoretickou
a výzkumnou. Teoretická část práce definuje základní pojmy, jako jsou tým, manažer - ředitel školy, prostředky a nástroje ovlivňující práci, motivace zaměstnanců
a pomůcky ke správné motivaci, prevenci proti demotivaci, definujeme si pojem pracovní prostředí
a uvedeme si doporučení pro správnou péči
o zaměstnance, které si představíme pomocí odborných publikací.
Výzkumná část se změří na zodpovězení cílové otázky
a dalších výzkumných otázek. V této části získáme data pomocí smíšené metody. Využijeme zde metodu případové studie (case study), určenou pro srovnávání dat dvou mateřských škol. Polostrukturovaný rozhovor pro ředitele dvou mateřských škol v olomouckém kraji
a dotazníkové šetření určené pro jejich zaměstnance poslouží výzkumná data k identifikování a popsání prostředků, kterými ředitelé jednotlivých mateřských škol ovlivňují práci v týmu ve své organizaci. Z odpovědí respondentů identifikujeme také výzkumné otázky, které se doptávají na to, jakými prostředky ředitelé škol ovlivňují práci v týmu a zda jsou tyto prostředky pro zaměstnance dané mateřské školy dostačující. Závěrem budou porovnávány rozdíly v motivaci zaměstnanců z pozice obou ředitelů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is devoted to the topic "Team and teamwork", the aim of which is to identify and describe the means by which school principals influence teamwork in their organization. The theoretical part will focus on the tools and procedures that directors use to support it and the means that eliminate the shortcomings of teamwork. The diploma thesis is divided into two parts, theoretical and research. The theoretical part of the work defines basic concepts such as team, manager - school director, means and tools affecting work, employee motivation and tools for proper motivation, prevention against demotivation, we define the term work environment and give recommendations for proper care of employees, which we will introduce ourselves with the help of professional publications. The research part is aimed at answering the target question and other research questions. In this section, we will obtain data using a mixed method. We will use the case study method here, intended for comparing the data of two kindergartens. A semi-structured interview for the principals of two kindergartens in the Olomouc region and a questionnaire survey designed for their employees will serve as research data to identify and describe the means by which the principals of individual kindergartens influence teamwork in their organization. From the respondents' answers, we also identify research questions that ask about the means by which school principals influence teamwork and whether these means are sufficient for the employees of a given kindergarten. Finally, the differences in employee motivation from the position of both directors will be compared.
Klíčová slova
Osobnost manažera, styl vedení, motivace, demotivace, komunikace, pracovní klima, změny na pracovišti, péče o pracovní vztahy.
Klíčová slova v angličtině
Manager´s personality, leadership style, motivation, communication, work chmate, ganges in the workplace, care for working relationships.
Zásady pro vypracování
Cílem mé práce je identifikovat a popsat prostředky, kterými ředitelé škol působí na práci v týmu ve své organizaci.
Zaměřím se na zjištění, jakými prostředky si ředitelé škol myslí, že působí na práci v týmu.
V teoretické části zpracuji zvolená témata, která se vztahují ke zvolenému tématu. Výzkumná část bude realizována kvalitativní metodou. Po stanovení výzkumné otázky a zpracování teoretického kontextu práce provedu sběr dat formou polostrukturovaného rozhovoru s řediteli škol. Otázky budou zjišťovat, jakými prostředky, pomůckami a metodami si ředitelé škol myslí, že působí na práci v týmu. Následně proběhne analýza a interpretace dat dle později zvoleného kvalitativního přístupu.
Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce - nejpozději do: červen 2023,
hotová práce k poslední konzultaci - nejpozději do: leden 2024,
odevzdání definitivní verze práce - nejpozději do 30. 3. 2024, (orientačně - bude upřesněno harmonogramem akademického roku).
Zásady pro vypracování
Cílem mé práce je identifikovat a popsat prostředky, kterými ředitelé škol působí na práci v týmu ve své organizaci.
Zaměřím se na zjištění, jakými prostředky si ředitelé škol myslí, že působí na práci v týmu.
V teoretické části zpracuji zvolená témata, která se vztahují ke zvolenému tématu. Výzkumná část bude realizována kvalitativní metodou. Po stanovení výzkumné otázky a zpracování teoretického kontextu práce provedu sběr dat formou polostrukturovaného rozhovoru s řediteli škol. Otázky budou zjišťovat, jakými prostředky, pomůckami a metodami si ředitelé škol myslí, že působí na práci v týmu. Následně proběhne analýza a interpretace dat dle později zvoleného kvalitativního přístupu.
Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce - nejpozději do: červen 2023,
hotová práce k poslední konzultaci - nejpozději do: leden 2024,
odevzdání definitivní verze práce - nejpozději do 30. 3. 2024, (orientačně - bude upřesněno harmonogramem akademického roku).
Seznam doporučené literatury
ADAIR, J. Vytváření efektivních týmů. 1. vyd. Praha: Management Press, 1994, 200 s. ISBN 80-85603-70-5
BĚLOHLÁVEK, F. Jak řídit a vést lidi. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2005, 100 s. ISBN 80-251-0505-9
CLEGG, B., BIRCH, P. Teamwork - Budování týmů a zvedání jeho výkonu. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2002, 114 s. ISBN 80-7226-670-5
KRÚGER, W. Vedení týmu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004, 108 s. ISBN 80-247-0780-2
MIŠOVIČ, J. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2019, 292 s. ISBN 978-80-7419-285-2
PLAMÍNEK, J. Vedení lidí, týmů a firem. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005, 176 s. ISBN 80-247-1092-7
Seznam doporučené literatury
ADAIR, J. Vytváření efektivních týmů. 1. vyd. Praha: Management Press, 1994, 200 s. ISBN 80-85603-70-5
BĚLOHLÁVEK, F. Jak řídit a vést lidi. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2005, 100 s. ISBN 80-251-0505-9
CLEGG, B., BIRCH, P. Teamwork - Budování týmů a zvedání jeho výkonu. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2002, 114 s. ISBN 80-7226-670-5
KRÚGER, W. Vedení týmu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004, 108 s. ISBN 80-247-0780-2
MIŠOVIČ, J. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2019, 292 s. ISBN 978-80-7419-285-2
PLAMÍNEK, J. Vedení lidí, týmů a firem. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005, 176 s. ISBN 80-247-1092-7
Přílohy volně vložené
Příloha č.1 - Informovaný souhlas, Příloha č. 2 - Vzor dotazníku pro zaměstnance jednotlivých mateřských škol, Příloha č. 3 - Otázky pro ředitele mateřské školy, Seznam grafů