Předkládaná práce se zabývá široce rozuměným obrazem souseda, který zkoumá v materiálové bázi složené z polských a českých učebnic literatury a využívá k tomu metod diskurzní analýzy.
Teoretická část práce se zaměřuje zejména na vysvětlení rozumění diskurzní analýzy v práci a také na vývoj této disciplíny, přičemž klade důraz i na zobrazení vývoje v České republice a Polsku, ze kterého vyplývají jak rozdíly, tak zejména pronikání práce jazykovědců v této oblasti a jejich spolupráce a vzájemná inspirace. V teoretické části také blíže objasňuji možnosti a limity učebnic literatury, kdy texty v nich obsaženy byly využity k této analýze (jazykové, práce nemá pedagogické ambice).
Obraz souseda je uchopen z dvou úhlů pohledu - prvním z nich je primární obraz, tedy zmapování všech přímých odkazů na Česko, českou kulturu a české osobnosti v učebnicích polských a na Polsko, polskou kulturu a polské osobnosti v učebnicích českých. Druhý úhel pohledu se snaží odpovědět hned na několik otázek - jaký prostor je poskytnut obrazu souseda v tématech, které tyto dvě sledované země spojují, jakým způsobem, jakými slovy a prostředky je tento obraz vykreslen.
Výsledky výzkumu ukázaly, že v českých učebnicích najdeme více reprezentace Polska v podobě literátů, polské učebnice předkládají více faktů o Česku a české kultuře, což vyniká i obecně z formy učebnic. Vnímání blízkosti svého "souseda" vidíme shodně nejvíce u tématu éry komunismu v našich zemích. Zároveň si můžeme všimnout, že ze slovanských literatur je hned po ruské, polská v českých učebnicích na prvním místě, stejně tak česká v polských.
Anotace v angličtině
The present thesis deals with a broadly understood image of the neighbour, which it explores in a material base consisting of Polish and Czech literature textbooks, using methods of discourse analysis.
The theoretical part of the thesis focuses mainly on explaining the understanding of discourse analysis at work and also on the development of the discipline, emphasizing also the depiction of the development in the Czech Republic and Poland, which shows both the differences and especially the penetration of the work of linguists in this field and their cooperation and mutual inspiration. In the theoretical part I also explain in more detail the possibilities and limits of literature textbooks, when the texts contained in them were used for this analysis (linguistic, the work has no pedagogical ambitions).
The image of the neighbour is grasped from two points of view - the first is the primary image, i.e. mapping all direct references to the Czech Republic, Czech culture and Czech personalities in Polish textbooks and to Poland, Polish culture and Polish personalities in Czech textbooks. The second point of view tries to answer several questions - what space is given to the image of the neighbour in the topics that connect the two countries under study, in what way, with what words and means this image is portrayed.
The results of the research showed that in Czech textbooks we find more representation of Poland in the form of literary figures, Polish textbooks present more facts about the Czech Republic and Czech culture, which is also evident in the general form of the textbooks. The perception of the proximity of one's "neighbour" is consistently most evident in the topic of the communist era in our countries. At the same time, we can notice that of the Slavic literatures, after the Russian, the Polish one takes the first place in the Czech textbooks, as well as the Czech one in the Polish ones.
Klíčová slova
soused, jazykový obraz, literatura, učebnice, Polsko, Česká literatura
Klíčová slova v angličtině
neighbour, language image, literature, textbooks, Poland, Czech literature
Rozsah průvodní práce
187
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná práce se zabývá široce rozuměným obrazem souseda, který zkoumá v materiálové bázi složené z polských a českých učebnic literatury a využívá k tomu metod diskurzní analýzy.
Teoretická část práce se zaměřuje zejména na vysvětlení rozumění diskurzní analýzy v práci a také na vývoj této disciplíny, přičemž klade důraz i na zobrazení vývoje v České republice a Polsku, ze kterého vyplývají jak rozdíly, tak zejména pronikání práce jazykovědců v této oblasti a jejich spolupráce a vzájemná inspirace. V teoretické části také blíže objasňuji možnosti a limity učebnic literatury, kdy texty v nich obsaženy byly využity k této analýze (jazykové, práce nemá pedagogické ambice).
Obraz souseda je uchopen z dvou úhlů pohledu - prvním z nich je primární obraz, tedy zmapování všech přímých odkazů na Česko, českou kulturu a české osobnosti v učebnicích polských a na Polsko, polskou kulturu a polské osobnosti v učebnicích českých. Druhý úhel pohledu se snaží odpovědět hned na několik otázek - jaký prostor je poskytnut obrazu souseda v tématech, které tyto dvě sledované země spojují, jakým způsobem, jakými slovy a prostředky je tento obraz vykreslen.
Výsledky výzkumu ukázaly, že v českých učebnicích najdeme více reprezentace Polska v podobě literátů, polské učebnice předkládají více faktů o Česku a české kultuře, což vyniká i obecně z formy učebnic. Vnímání blízkosti svého "souseda" vidíme shodně nejvíce u tématu éry komunismu v našich zemích. Zároveň si můžeme všimnout, že ze slovanských literatur je hned po ruské, polská v českých učebnicích na prvním místě, stejně tak česká v polských.
Anotace v angličtině
The present thesis deals with a broadly understood image of the neighbour, which it explores in a material base consisting of Polish and Czech literature textbooks, using methods of discourse analysis.
The theoretical part of the thesis focuses mainly on explaining the understanding of discourse analysis at work and also on the development of the discipline, emphasizing also the depiction of the development in the Czech Republic and Poland, which shows both the differences and especially the penetration of the work of linguists in this field and their cooperation and mutual inspiration. In the theoretical part I also explain in more detail the possibilities and limits of literature textbooks, when the texts contained in them were used for this analysis (linguistic, the work has no pedagogical ambitions).
The image of the neighbour is grasped from two points of view - the first is the primary image, i.e. mapping all direct references to the Czech Republic, Czech culture and Czech personalities in Polish textbooks and to Poland, Polish culture and Polish personalities in Czech textbooks. The second point of view tries to answer several questions - what space is given to the image of the neighbour in the topics that connect the two countries under study, in what way, with what words and means this image is portrayed.
The results of the research showed that in Czech textbooks we find more representation of Poland in the form of literary figures, Polish textbooks present more facts about the Czech Republic and Czech culture, which is also evident in the general form of the textbooks. The perception of the proximity of one's "neighbour" is consistently most evident in the topic of the communist era in our countries. At the same time, we can notice that of the Slavic literatures, after the Russian, the Polish one takes the first place in the Czech textbooks, as well as the Czech one in the Polish ones.
Klíčová slova
soused, jazykový obraz, literatura, učebnice, Polsko, Česká literatura
Klíčová slova v angličtině
neighbour, language image, literature, textbooks, Poland, Czech literature
Zásady pro vypracování
analýza literárně-vzdělávacích textů umístěných v polských a českých učebnicích určených k literární výchově za použití metod komparativní, kvantitativní a diskurzivní analýzy
Zásady pro vypracování
analýza literárně-vzdělávacích textů umístěných v polských a českých učebnicích určených k literární výchově za použití metod komparativní, kvantitativní a diskurzivní analýzy
Seznam doporučené literatury
Svobodová J., Bavčučíková P., Dobrotová, I., Válková, S.: Pragmalingvistické a sociolingvistické pohledy na vybrané komunikáty, Olomouc 2018
Prokopová K., Orságová, Z., Martinková, P.: Metodologie výzkumu v oblasti kritické analýzy diskurzu, Olomouc 2014
Učebnice schválené MEN a dopoučené MŠMT
Seznam doporučené literatury
Svobodová J., Bavčučíková P., Dobrotová, I., Válková, S.: Pragmalingvistické a sociolingvistické pohledy na vybrané komunikáty, Olomouc 2018
Prokopová K., Orságová, Z., Martinková, P.: Metodologie výzkumu v oblasti kritické analýzy diskurzu, Olomouc 2014