Diplomová práce je zaměřena na komunikaci žáků s vyučujícím na SŠ z pohledu žáků.
V úvodní kapitole popisuji komunikaci, formy sdělení v mezilidské komunikaci, verbální a neverbální komunikaci, asertivní komunikační styl, pasivní komunikační styl, agresivní komunikační styl a pasivně agresivní komunikační styl. V Druhé kapitole navážu pedagogickou komunikací, osobností pedagoga, činnostmi a dovednostmi pedagoga, stresory v pedagogické profesi a formami pedagogické komunikace mezi učitelem a žákem. Ve třetí kapitole charakterizuji žáky středních škol, komunikaci v dospívání, současnou generaci Z a uvedu výzkumy, zaměřeny na interakci mezi učitelem a žákem. V Praktické části se věnuji komunikaci žáka s vyučujícím na střední škole. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jaké komunikační styly preferují žáci střední školy při řešení vybraných situací v interakci s vyučujícím.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the communication of pupils with the teacher at secondary school from the pupils' point of view.
In the introductory chapter, I describe communication, forms of communication in
interpersonal communication, verbal and non-verbal communication, assertive
communication style, passive communication style, aggressive communication style and
passive aggressive communication style. In the second chapter, I will continue with
pedagogical communication, the personality of the pedagogue, activities and skills of the pedagogue, stressors in the teaching profession and forms of pedagogical communication between teacher and pupil. In the third chapter, I characterize high school students, communication in adolescence, the current generation Z and present research focused on the interaction between teacher and student. In the Practical part, I deal with the communication between the pupil and the teacher at the secondary school. The aim of the thesis was to find out what communication styles secondary school students prefer when dealing with selected situations in interaction with the teacher.
Klíčová slova
Komunikace, komunikační styly, pedagogická komunikace, osobnost
pedagoga, žáci střední školy, generace Z, kvalitativní výzkum, focus group.
Klíčová slova v angličtině
Communication, communication styles, pedagogical
communication, pedagogical personality, secondary school pupils,
generation Z, qualitative research, focus group.
Rozsah průvodní práce
80 s. (121 880 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na komunikaci žáků s vyučujícím na SŠ z pohledu žáků.
V úvodní kapitole popisuji komunikaci, formy sdělení v mezilidské komunikaci, verbální a neverbální komunikaci, asertivní komunikační styl, pasivní komunikační styl, agresivní komunikační styl a pasivně agresivní komunikační styl. V Druhé kapitole navážu pedagogickou komunikací, osobností pedagoga, činnostmi a dovednostmi pedagoga, stresory v pedagogické profesi a formami pedagogické komunikace mezi učitelem a žákem. Ve třetí kapitole charakterizuji žáky středních škol, komunikaci v dospívání, současnou generaci Z a uvedu výzkumy, zaměřeny na interakci mezi učitelem a žákem. V Praktické části se věnuji komunikaci žáka s vyučujícím na střední škole. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jaké komunikační styly preferují žáci střední školy při řešení vybraných situací v interakci s vyučujícím.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the communication of pupils with the teacher at secondary school from the pupils' point of view.
In the introductory chapter, I describe communication, forms of communication in
interpersonal communication, verbal and non-verbal communication, assertive
communication style, passive communication style, aggressive communication style and
passive aggressive communication style. In the second chapter, I will continue with
pedagogical communication, the personality of the pedagogue, activities and skills of the pedagogue, stressors in the teaching profession and forms of pedagogical communication between teacher and pupil. In the third chapter, I characterize high school students, communication in adolescence, the current generation Z and present research focused on the interaction between teacher and student. In the Practical part, I deal with the communication between the pupil and the teacher at the secondary school. The aim of the thesis was to find out what communication styles secondary school students prefer when dealing with selected situations in interaction with the teacher.
Klíčová slova
Komunikace, komunikační styly, pedagogická komunikace, osobnost
pedagoga, žáci střední školy, generace Z, kvalitativní výzkum, focus group.
Klíčová slova v angličtině
Communication, communication styles, pedagogical
communication, pedagogical personality, secondary school pupils,
generation Z, qualitative research, focus group.
Zásady pro vypracování
Výzkumný problém: Jaké komunikační styly volí žáci SŠ v interakci s vyučujícím při řešení konflitktních situací?
Výzkumný cíl: Zjistit, jaké komunikační styly preferují žáci gymnázií a středních odborných škol při řešení konflitkních situací v interakci s vyučujícím.
Výzkumná strategie: Kvalitativní design.
Výzkumná metoda: Focus groups
Zásady pro vypracování
Výzkumný problém: Jaké komunikační styly volí žáci SŠ v interakci s vyučujícím při řešení konflitktních situací?
Výzkumný cíl: Zjistit, jaké komunikační styly preferují žáci gymnázií a středních odborných škol při řešení konflitkních situací v interakci s vyučujícím.
Výzkumná strategie: Kvalitativní design.
Výzkumná metoda: Focus groups
Seznam doporučené literatury
TROJANOVÁ, Irena. Vedení lidí ve školách a školských zařízeních. 2. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2017. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7552-842-1.
SVOBODOVÁ, Zuzana. Konflikty ve škole: od prevence k řešení. Praha: Wolters Kluwer, 2021. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7676-154-4.
DE BONO, Edward. Šest klobouků, aneb, Jak myslet. Přeložil Petr JANSA. Praha: Dobrovský, 2020. Via. ISBN 978-80-7642-057-1.
MORGAN, David L. Basic and advanced focus groups. Los Angeles: Sage, 2019. ISBN 9781506327112.
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0789-6.
Seznam doporučené literatury
TROJANOVÁ, Irena. Vedení lidí ve školách a školských zařízeních. 2. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2017. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7552-842-1.
SVOBODOVÁ, Zuzana. Konflikty ve škole: od prevence k řešení. Praha: Wolters Kluwer, 2021. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7676-154-4.
DE BONO, Edward. Šest klobouků, aneb, Jak myslet. Přeložil Petr JANSA. Praha: Dobrovský, 2020. Via. ISBN 978-80-7642-057-1.
MORGAN, David L. Basic and advanced focus groups. Los Angeles: Sage, 2019. ISBN 9781506327112.
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0789-6.