Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké jsou možnosti pomoci pro děti se syndromem CAN a jaká je role sociálního pracovníka v této problematice. Dílčím cílem je zjistit, jak vnímají pracovníci Orgánu sociálně právní ochrany dětí své kompetence v porovnání s legislativními normami.
V teoretické části je zaměřena pozornost
na dítě a jeho psychické potřeby, na samotný syndrom CAN, dále na formy syndromu CAN a také zvláštní formy tohoto syndromu. Dále jsem se věnovala prevenci, důsledkům a nakonec terapii.
Empirická část je zaměřena na samotné pracovníky Orgánu sociálně právní ochrany dětí, se kterými jsem absolvovala rozhovory, které přinesly nová poznání z perspektivy samotných sociálních pracovníků. Tím bylo dosaženo cíle bakalářské práce.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to find out what are the possibilities of help for children with Child Abuse and Neglect syndrome and what is the role of the social worker in this issue. A sub-objective is to find out how the workers of the Social and Legal Protection of Children Authority perceive their competences in comparison with the legislative norms.
The theoretical part focuses on
on the child and his/her psychological needs, on the Child Abuse and Neglect syndrome itself, on the forms of the Child Abuse and Neglect syndrome and on the special forms of the syndrome. Furthermore, I focus on prevention, consequences and finally therapy.
The empirical part focuses on the workers of the Child Social Protection Authority themselves, with whom I conducted interviews that brought new insights from the perspective of the social workers themselves. This achieved the aim of the bachelor thesis.
Klíčová slova
syndrom CAN, sociální pracovník, sociální práce, rodina, dítě, OSPOD, týrání, zanedbávání, zneužívání, ohrožené dítě
Klíčová slova v angličtině
CAN syndrome, social worker, social work, family, child, OSPOD - Authority for Social and Legal Protection of Children, Child Abuse and Neglect, child in danger
Rozsah průvodní práce
82 s. (101 090 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké jsou možnosti pomoci pro děti se syndromem CAN a jaká je role sociálního pracovníka v této problematice. Dílčím cílem je zjistit, jak vnímají pracovníci Orgánu sociálně právní ochrany dětí své kompetence v porovnání s legislativními normami.
V teoretické části je zaměřena pozornost
na dítě a jeho psychické potřeby, na samotný syndrom CAN, dále na formy syndromu CAN a také zvláštní formy tohoto syndromu. Dále jsem se věnovala prevenci, důsledkům a nakonec terapii.
Empirická část je zaměřena na samotné pracovníky Orgánu sociálně právní ochrany dětí, se kterými jsem absolvovala rozhovory, které přinesly nová poznání z perspektivy samotných sociálních pracovníků. Tím bylo dosaženo cíle bakalářské práce.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to find out what are the possibilities of help for children with Child Abuse and Neglect syndrome and what is the role of the social worker in this issue. A sub-objective is to find out how the workers of the Social and Legal Protection of Children Authority perceive their competences in comparison with the legislative norms.
The theoretical part focuses on
on the child and his/her psychological needs, on the Child Abuse and Neglect syndrome itself, on the forms of the Child Abuse and Neglect syndrome and on the special forms of the syndrome. Furthermore, I focus on prevention, consequences and finally therapy.
The empirical part focuses on the workers of the Child Social Protection Authority themselves, with whom I conducted interviews that brought new insights from the perspective of the social workers themselves. This achieved the aim of the bachelor thesis.
Klíčová slova
syndrom CAN, sociální pracovník, sociální práce, rodina, dítě, OSPOD, týrání, zanedbávání, zneužívání, ohrožené dítě
Klíčová slova v angličtině
CAN syndrome, social worker, social work, family, child, OSPOD - Authority for Social and Legal Protection of Children, Child Abuse and Neglect, child in danger
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Cílem práce je zjistit, jaké jsou možnosti pomoci pro děti se syndromem CAN a jaká je role sociálního pracovníka v této problematice.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Práce se bude věnovat problematice syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte a systému pomoci pro dítě s tímto syndromem. Teoretická část se bude věnovat obecným informacím o této problematice, a to konkrétně o dítěti a rodině jako celku a analýze právních dokumentů, dále syndromu CAN a jeho formám a rizikům. Závěr teoretické části bude zaměřen na prevenci, následky a terapii tohoto syndromu. Praktická část se zaměří na samotné pracovníky OSPOD, kde použiji polostrukturovaný rozhovor pro komunikaci a získání informací o postupu při řešení případu daného dítěte a z těchto dat vyhodnotím možnosti pomoci dítěti se syndromem CAN. Dílčím cílem bude zjistit, jak vnímají pracovníci OSPOD své kompetence v porovnání s legislativními normami.
Výzkumná otázka: Jaké jsou možnosti pomoci dítěti se syndromem CAN z pohledu pracovníků OSPOD? Jak vnímají pracovníci OSPOD své kompetence v porovnání s legislativními normami?
Návrh postupu řešení (metoda): studium literatury, kvalitativní design, metoda rozhovoru – polostrukturovaný rozhovor, analýza dokumentů (legislativní normy atd.)
Harmonogram práce: pracovní verze osnovy práce – nejpozději do: 30.3.2023 hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 15.2.2024 odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 30.3.2024
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Cílem práce je zjistit, jaké jsou možnosti pomoci pro děti se syndromem CAN a jaká je role sociálního pracovníka v této problematice.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Práce se bude věnovat problematice syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte a systému pomoci pro dítě s tímto syndromem. Teoretická část se bude věnovat obecným informacím o této problematice, a to konkrétně o dítěti a rodině jako celku a analýze právních dokumentů, dále syndromu CAN a jeho formám a rizikům. Závěr teoretické části bude zaměřen na prevenci, následky a terapii tohoto syndromu. Praktická část se zaměří na samotné pracovníky OSPOD, kde použiji polostrukturovaný rozhovor pro komunikaci a získání informací o postupu při řešení případu daného dítěte a z těchto dat vyhodnotím možnosti pomoci dítěti se syndromem CAN. Dílčím cílem bude zjistit, jak vnímají pracovníci OSPOD své kompetence v porovnání s legislativními normami.
Výzkumná otázka: Jaké jsou možnosti pomoci dítěti se syndromem CAN z pohledu pracovníků OSPOD? Jak vnímají pracovníci OSPOD své kompetence v porovnání s legislativními normami?
Návrh postupu řešení (metoda): studium literatury, kvalitativní design, metoda rozhovoru – polostrukturovaný rozhovor, analýza dokumentů (legislativní normy atd.)
Harmonogram práce: pracovní verze osnovy práce – nejpozději do: 30.3.2023 hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 15.2.2024 odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 30.3.2024
Seznam doporučené literatury
Matoušek, O. (2013). Metody a řízení sociální práce (3., aktualiz. a dopl. vyd). Portál.
Bechyňová, V. & Konvičková, M. (2020) Sanace rodiny. Portál.
Langmeier, J., & Matějček, Z. (2011). Psychická deprivace v dětství. Karolinum.
Mydlíková, E., Slaný, J., & Kováčová, M. (2021). Diagnostika syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte (přeložil Milada HOLIČKOVÁ). Portál.
Pemová, T., & Ptáček, R. (2016). Zanedbávání dětí: příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. Grada Publishing.
Seznam doporučené literatury
Matoušek, O. (2013). Metody a řízení sociální práce (3., aktualiz. a dopl. vyd). Portál.
Bechyňová, V. & Konvičková, M. (2020) Sanace rodiny. Portál.
Langmeier, J., & Matějček, Z. (2011). Psychická deprivace v dětství. Karolinum.
Mydlíková, E., Slaný, J., & Kováčová, M. (2021). Diagnostika syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte (přeložil Milada HOLIČKOVÁ). Portál.
Pemová, T., & Ptáček, R. (2016). Zanedbávání dětí: příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. Grada Publishing.