Cílem bakalářské práce je popsat vztahovou vazbu a rizikové chování dospívajících dívek umístěných v ústavní výchově s fokusem na rizikové sexuální chování. Konkrétně máme za cíl zjistit vztah mezi komunikací, odcizením a důvěrou k matce a otcovi a rizikovým sexuálním chováním u dospívajících dívek, které jsou umístěné v ústavní výchově.
Bakalářská práce je rozdělena na dvě části, a to teoretickou a empirickou. V teoretické části se věnujeme v první kapitole tématu vztahové vazby, druhá kapitola pojednává o rizikovém chování s fokusem na rizikové sexuální chování a třetí kapitola vymezuje pojem ústavní výchovy. V empirické části se pak věnujeme pomocí kvantitativního designu výzkumu formou dotazníkové baterie vztahům mezi mírou připoutanosti a rizikovým sexuálním chováním.
Tato práce došla k zjištění, že míra připoutanosti souvisí s rizikovým sexuálním chováním dívek v ústavní výchově, a to zejména v dimenzi důvěry ve vztahu k matce.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor's thesis is to describe the relationship bond and risky behavior of adolescent girls placed in institutional education with a focus on risky sexual behavior. Specifically, we aim to determine the relationship between communication, alienation and trust in mother and father and risky sexual behavior in adolescent girls who are placed in institutional care.
The bachelor thesis is divided into two parts, theoretical and empirical. In the theoretical part, the first chapter deals with the topic of relational ties, the second chapter discusses risky behavior with a focus on risky sexual behavior, and the third chapter defines the concept of institutional education. In the empirical part, using a quantitative research design in the form of a questionnaire battery, we focus on the relationship between the level of attachment and risky sexual behavior.
This work came to the conclusion that the degree of attachment is related to the risky sexual behavior of girls in institutional education, especially in the dimension of trust in relation to the mother.
Klíčová slova
Attachment, ústavní výchova, rizikové chování, rizikové sexuální chování
Klíčová slova v angličtině
Attachment, institutional care, risk behaviour, risky sexual behaviour
Rozsah průvodní práce
76
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je popsat vztahovou vazbu a rizikové chování dospívajících dívek umístěných v ústavní výchově s fokusem na rizikové sexuální chování. Konkrétně máme za cíl zjistit vztah mezi komunikací, odcizením a důvěrou k matce a otcovi a rizikovým sexuálním chováním u dospívajících dívek, které jsou umístěné v ústavní výchově.
Bakalářská práce je rozdělena na dvě části, a to teoretickou a empirickou. V teoretické části se věnujeme v první kapitole tématu vztahové vazby, druhá kapitola pojednává o rizikovém chování s fokusem na rizikové sexuální chování a třetí kapitola vymezuje pojem ústavní výchovy. V empirické části se pak věnujeme pomocí kvantitativního designu výzkumu formou dotazníkové baterie vztahům mezi mírou připoutanosti a rizikovým sexuálním chováním.
Tato práce došla k zjištění, že míra připoutanosti souvisí s rizikovým sexuálním chováním dívek v ústavní výchově, a to zejména v dimenzi důvěry ve vztahu k matce.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor's thesis is to describe the relationship bond and risky behavior of adolescent girls placed in institutional education with a focus on risky sexual behavior. Specifically, we aim to determine the relationship between communication, alienation and trust in mother and father and risky sexual behavior in adolescent girls who are placed in institutional care.
The bachelor thesis is divided into two parts, theoretical and empirical. In the theoretical part, the first chapter deals with the topic of relational ties, the second chapter discusses risky behavior with a focus on risky sexual behavior, and the third chapter defines the concept of institutional education. In the empirical part, using a quantitative research design in the form of a questionnaire battery, we focus on the relationship between the level of attachment and risky sexual behavior.
This work came to the conclusion that the degree of attachment is related to the risky sexual behavior of girls in institutional education, especially in the dimension of trust in relation to the mother.
Klíčová slova
Attachment, ústavní výchova, rizikové chování, rizikové sexuální chování
Klíčová slova v angličtině
Attachment, institutional care, risk behaviour, risky sexual behaviour
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je věnovat se tématu vztahové vazby a rizikového chování u dívek v období dospívání (věk 12-18 let), umístěných v ústavní výchově. Cílem je také popsat vztahovou vazbu, ústavní výchovu a rizikové chování u dospívajících dívek, s fokusem na rizikové sexuální chování. Za další cíle si práce klade zjistit, jakou vztahovou vazbu dospívající dívky v ústavní výchově mají, zda existuje vztah mezi kvalitou vztahové vazby a rizikovým sexuálním chováním a ověřit souvislost nízké kvality vztahové vazby s vyšší mírou rizikového sexuálního chování. Výsledky práce je možné využít v rámci prevence rizikového sexuálního chování, v rámci orgánů sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) i v rámci uplatnění vztahové vazby ve výchově.
Konkrétně bude práce zaměřena na rizikové sexuální chování a na zjištění vztahové vazby dospívajících dívek, umístěných v ústavní výchově, a to ve výchovných ústavech. Také na to, jak mezi sebou souvisí rizikové sexuální chování a kvalita attachmentu. Toto téma bylo vybráno z důvodu jeho aktuálnosti, zajímavosti a také proto, protože attachment je vnímán, jako jeden ze základních determinantů toho, jak se bude dítě v rámci svého života vyvíjet, jaké vztahy bude tvořit, a také jako protektivní faktor rizikového chování. Pro výběrový soubor dospívajících dívek v ústavní výchově bylo rozhodnuto v průběhu mé supervidované praxe, realizované právě ve výchovném ústavu, kde jsem si při rozhovorech s dívkami všimla jisté podobnosti v tom, v jakém zázemí dívky vyrůstaly (ani jedna nebyla z fungující rodiny, dívky pocházely z toxického prostředí, nebo neměly zázemí žádné), nenavazovaly zdravé vztahy, projevovaly rizikové chování a některé dívky měly velmi časné sexuální zkušenosti, z čehož vyplynul další cíl, a to, zaměřit se na problematiku rizikového sexuálního chování. Dalším podnětem bylo to, že v ústavu nebyla realizovana žádná práce s rodinným systémem a vztahovou vazbou, která by zde jistě našla uplatnění. Domnívám se, že by práce se vztahovou vazbou měla mít v sociální práci své místo.
Zvolenou metodou je kvantitativní výzkum. V dotazníkovém šetření bude ke zjištění potřebných dat použito psychodiagnostických nástrojů na zjištění rizikového sexuálního chování a měření připoutání (např. IPPA; Armsden & Greenberg, 1987, apod.). Při administraci dotazníků bude dodržováno všech etických zásad. Vyhodnocení dotazníků bude konzultováno s erudovaným odborníkem (psychologem) a následně vyhodnoceno ve statistickém programu.
Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce - nejpozději do: 31.3.2023
hotová práce k poslední konzultaci - nejpozděj do: 20.2.2023
odevzdání definitivní verze práce - nejpozději do: 30.3.2023 (orientačně - bude upřesněno)
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je věnovat se tématu vztahové vazby a rizikového chování u dívek v období dospívání (věk 12-18 let), umístěných v ústavní výchově. Cílem je také popsat vztahovou vazbu, ústavní výchovu a rizikové chování u dospívajících dívek, s fokusem na rizikové sexuální chování. Za další cíle si práce klade zjistit, jakou vztahovou vazbu dospívající dívky v ústavní výchově mají, zda existuje vztah mezi kvalitou vztahové vazby a rizikovým sexuálním chováním a ověřit souvislost nízké kvality vztahové vazby s vyšší mírou rizikového sexuálního chování. Výsledky práce je možné využít v rámci prevence rizikového sexuálního chování, v rámci orgánů sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) i v rámci uplatnění vztahové vazby ve výchově.
Konkrétně bude práce zaměřena na rizikové sexuální chování a na zjištění vztahové vazby dospívajících dívek, umístěných v ústavní výchově, a to ve výchovných ústavech. Také na to, jak mezi sebou souvisí rizikové sexuální chování a kvalita attachmentu. Toto téma bylo vybráno z důvodu jeho aktuálnosti, zajímavosti a také proto, protože attachment je vnímán, jako jeden ze základních determinantů toho, jak se bude dítě v rámci svého života vyvíjet, jaké vztahy bude tvořit, a také jako protektivní faktor rizikového chování. Pro výběrový soubor dospívajících dívek v ústavní výchově bylo rozhodnuto v průběhu mé supervidované praxe, realizované právě ve výchovném ústavu, kde jsem si při rozhovorech s dívkami všimla jisté podobnosti v tom, v jakém zázemí dívky vyrůstaly (ani jedna nebyla z fungující rodiny, dívky pocházely z toxického prostředí, nebo neměly zázemí žádné), nenavazovaly zdravé vztahy, projevovaly rizikové chování a některé dívky měly velmi časné sexuální zkušenosti, z čehož vyplynul další cíl, a to, zaměřit se na problematiku rizikového sexuálního chování. Dalším podnětem bylo to, že v ústavu nebyla realizovana žádná práce s rodinným systémem a vztahovou vazbou, která by zde jistě našla uplatnění. Domnívám se, že by práce se vztahovou vazbou měla mít v sociální práci své místo.
Zvolenou metodou je kvantitativní výzkum. V dotazníkovém šetření bude ke zjištění potřebných dat použito psychodiagnostických nástrojů na zjištění rizikového sexuálního chování a měření připoutání (např. IPPA; Armsden & Greenberg, 1987, apod.). Při administraci dotazníků bude dodržováno všech etických zásad. Vyhodnocení dotazníků bude konzultováno s erudovaným odborníkem (psychologem) a následně vyhodnoceno ve statistickém programu.
Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce - nejpozději do: 31.3.2023
hotová práce k poslední konzultaci - nejpozděj do: 20.2.2023
odevzdání definitivní verze práce - nejpozději do: 30.3.2023 (orientačně - bude upřesněno)
Seznam doporučené literatury
Ainsworth, M. D. S., Blehar, M. C., Waters, E. (2015). Patterns of Attachment. New York: Taylor & Francis Ltd.
Blowby, J. (2010). Vazba. Praha: Portál.
Brisch, K. H. (2011). Poruchy vztahové vazby. Praha: Portál.
Hašto, J. (2005). Vzťahová väzba: Ku koreňom lásky a úzkosti. Trenčín: Vydavateľstvo F.
Priehradná, D. (2019). Možnosti diagnostiky vzťahovej väzby. Vrútky: EduGraf.
Seznam doporučené literatury
Ainsworth, M. D. S., Blehar, M. C., Waters, E. (2015). Patterns of Attachment. New York: Taylor & Francis Ltd.
Blowby, J. (2010). Vazba. Praha: Portál.
Brisch, K. H. (2011). Poruchy vztahové vazby. Praha: Portál.
Hašto, J. (2005). Vzťahová väzba: Ku koreňom lásky a úzkosti. Trenčín: Vydavateľstvo F.
Priehradná, D. (2019). Možnosti diagnostiky vzťahovej väzby. Vrútky: EduGraf.