Informace o kvalifikační práci Komparace školních kurikulárních dokumentů reflektující vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Výchova k občanství ve vybraných základních školách v okrese Blansko
Dokončená práce zatím bez pokusu o obhajobu (DBPOO).
Úplnost vyplnění požadovaných údajů
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Komparace školních kurikulárních dokumentů reflektující vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Výchova k občanství ve vybraných základních školách
Hlavní téma v angličtině
Comparison of School Education Programmes reflecting the educational content of Civics in selected elementary schools
Název dle studenta
Komparace školních kurikulárních dokumentů reflektující vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Výchova k občanství ve vybraných základních školách v okrese Blansko
Název dle studenta v angličtině
Comparison of School Curricular Documents reflecting the educational content of the educational area of Civil Education in selected elementary schools in the Blansko district
Diplomová práce se zaměřuje na komparaci školních vzdělávacích programů a časově tematických plánů z hlediska vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru Výchova k občanství ve vybraných základních školách v okrese Blansko. Dělí se na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se věnuje vymezení termínu kurikulum, kurikulární reformě a kurikulárním dokumentům. Praktická část analyzuje strukturu, obsah a podobnost školních vzdělávacích programů a časově tematických plánů škol a zkoumá jejich soulad s aktuální verzí Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Hlavním cílem práce je identifikovat podobnosti a odlišnosti mezi dokumenty jednotlivých škol a odhalit vzory, trendy a vztahy mezi nimi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is concerned with the comparison of School Educational Programmes and thematic plans in terms of the educational content of the educational area of Civil Education in selected elementary schools in the Blansko district. It is divided into two main parts; the theoretical and practical parts. The theoretical part aims to introduce the concept of curriculum, curricular reform and curricular documents. The practical part analyses the structure, content and resemblance of the School Educational Programmes and thematic plans. It also examines their compliance with the current version of the Framework Educational Programme for Basic Education. The main goal of the thesis is to identify similarities
and differences between the documents of individual schools and to reveal patterns, trends and relationships between them.
Klíčová slova
kurikulum, kurikulární reforma, kurikulární dokumenty, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, školní vzdělávací program, časově tematický plán, výchova k občanství, obsahová analýza
Klíčová slova v angličtině
curriculum, curricular reform, curricular documents, Framework Educational Programme for Basic Education, School Educational Programme, thematic plan, Civics, content analysis
Rozsah průvodní práce
107
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na komparaci školních vzdělávacích programů a časově tematických plánů z hlediska vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru Výchova k občanství ve vybraných základních školách v okrese Blansko. Dělí se na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se věnuje vymezení termínu kurikulum, kurikulární reformě a kurikulárním dokumentům. Praktická část analyzuje strukturu, obsah a podobnost školních vzdělávacích programů a časově tematických plánů škol a zkoumá jejich soulad s aktuální verzí Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Hlavním cílem práce je identifikovat podobnosti a odlišnosti mezi dokumenty jednotlivých škol a odhalit vzory, trendy a vztahy mezi nimi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is concerned with the comparison of School Educational Programmes and thematic plans in terms of the educational content of the educational area of Civil Education in selected elementary schools in the Blansko district. It is divided into two main parts; the theoretical and practical parts. The theoretical part aims to introduce the concept of curriculum, curricular reform and curricular documents. The practical part analyses the structure, content and resemblance of the School Educational Programmes and thematic plans. It also examines their compliance with the current version of the Framework Educational Programme for Basic Education. The main goal of the thesis is to identify similarities
and differences between the documents of individual schools and to reveal patterns, trends and relationships between them.
Klíčová slova
kurikulum, kurikulární reforma, kurikulární dokumenty, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, školní vzdělávací program, časově tematický plán, výchova k občanství, obsahová analýza
Klíčová slova v angličtině
curriculum, curricular reform, curricular documents, Framework Educational Programme for Basic Education, School Educational Programme, thematic plan, Civics, content analysis
Zásady pro vypracování
1. Předběžná teoretická analýza
2. Studium příslušné odborné literatury
3. Formulace hlavního cíle a dílčích cílů
4. Definice jednotlivých pojmů
5. Obsahová analýza jednotlivých kurikulárních dokumentů
6. Komparace obsahové analýzy textů
7. Diskuze
8. Závěr
Zásady pro vypracování
1. Předběžná teoretická analýza
2. Studium příslušné odborné literatury
3. Formulace hlavního cíle a dílčích cílů
4. Definice jednotlivých pojmů
5. Obsahová analýza jednotlivých kurikulárních dokumentů
6. Komparace obsahové analýzy textů
7. Diskuze
8. Závěr
Seznam doporučené literatury
1. RVP pro základní vzdělávání, Národní ústav pro vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2021 [cit. 2023-02-01]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/56051/.
2. PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
3. OBST, Otto. Obecná didaktika. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5141-1.
4. STANĚK, Antonín. Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007. ISBN 80-7182-224-8.
5. HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd [online]. Praha, 2014 [cit. 2023-02-01]. Dostupné z: https://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-353-version1-didakticke_namety.pdf. Univerzita Karlova.
Seznam doporučené literatury
1. RVP pro základní vzdělávání, Národní ústav pro vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2021 [cit. 2023-02-01]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/56051/.
2. PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
3. OBST, Otto. Obecná didaktika. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5141-1.
4. STANĚK, Antonín. Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007. ISBN 80-7182-224-8.
5. HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd [online]. Praha, 2014 [cit. 2023-02-01]. Dostupné z: https://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-353-version1-didakticke_namety.pdf. Univerzita Karlova.