Tématem diplomové práce jsou práva spotřebitele z vadného plnění a vybrané související instituty. Cílem práce bylo analyzovat právní úpravu po přijetí novely č. 374/2022 Sb., která s sebou přinesla spoustu dílčích změn v souvislosti s transpozicí směrnice 2019/771, zhodnotit kvalitu transpozice, posoudit možné přínosy či nedostatky a poukázat na potenciální výkladové problémy.
Anotace v angličtině
The topic of the thesis is consumer rights from defective performance and selected related institutes. The aim of the thesis was to analyse the legislation after the adoption of the amendment No. 374/2022 Coll., which brought with it many partial changes in connection with the transposition of Directive 2019/771, to assess the quality of transposition, to assess possible benefits or shortcomings and to point out potential interpretative problems.
Klíčová slova
Práva z vadného plnění, spotřebitel, kupní smlouva, reklamace, směrnice 2019/771.
Klíčová slova v angličtině
Rights from defective performance, consumer, purchase contract, complaint, directive 2019/771.
Rozsah průvodní práce
44 s. (97 166 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce jsou práva spotřebitele z vadného plnění a vybrané související instituty. Cílem práce bylo analyzovat právní úpravu po přijetí novely č. 374/2022 Sb., která s sebou přinesla spoustu dílčích změn v souvislosti s transpozicí směrnice 2019/771, zhodnotit kvalitu transpozice, posoudit možné přínosy či nedostatky a poukázat na potenciální výkladové problémy.
Anotace v angličtině
The topic of the thesis is consumer rights from defective performance and selected related institutes. The aim of the thesis was to analyse the legislation after the adoption of the amendment No. 374/2022 Coll., which brought with it many partial changes in connection with the transposition of Directive 2019/771, to assess the quality of transposition, to assess possible benefits or shortcomings and to point out potential interpretative problems.
Klíčová slova
Práva z vadného plnění, spotřebitel, kupní smlouva, reklamace, směrnice 2019/771.
Klíčová slova v angličtině
Rights from defective performance, consumer, purchase contract, complaint, directive 2019/771.
Zásady pro vypracování
Osnova:
1. Prodej zboží spotřebiteli
Práce bude obsahovat vymezení nezbytných pojmů jako spotřebitel, vada, záruka za jakost, domněnka vadnosti věci, a to v kontextu novely č. 374/2022 Sb.
2. Vymezení podmínek pro uplatnění práv z vad
Implementace směrnic do českého právního řádu přinesla změny v původní terminologii, např. nahrazení pojmu "vyskytnutí se" za "projevení se", "vytknutí vady" a "oznámení vady" atd. Dalším bodem zkoumání budou lhůty k uplatnění reklamace. Dílčím závěrem bude zhodnocení, zda a případně jaké dopady může mít novela na výklad uvedených pojmů. Bude rozebrána též důslednost jejich užití.
3. Nároky z vadného plnění
Vadnou věc lze samozřejmě reklamovat, autorka se bude zabývat otázkou, jaké konkrétní nároky je možné uplatňovat a v jakých případech. Český občanský zákoník i německý BGB obsahují několik možností. Hlavním předmětem bude komparace českých a německých prostředků ochrany spotřebitele jako dodání nové věci, oprava věci, odstoupení od smlouvy, sleva z kupní ceny a zhodnocení postavení spotřebitele v českém a německém právním řádu.
4. Návrhy na řešení a postup při uplatnění práv z vadného plnění
Práce bude pojednávat o tom, zda spotřebitel má po uplynutí 12měsíční lhůty jinou možnost domáhat se reklamace zboží než znaleckým posudkem. Jaké možnosti zákon předvídá u nedodržení reklamačních lhůt podnikatelem a zamítnutí reklamace.
Součástí celé práce bude interpretace novelizovaných ustanovení a jejich kritické zhodnocení, včetně úvah, zda novela naplnila cíle kladené směrnicemi v oblasti práv z vadného plnění při prodeji zboží spotřebiteli.
Zdůvodnění volby tématu a cíle:
Vzhledem k datu nabytí účinnosti novely se jedná o aktuální téma, které není zpracováno v odborné literatuře v podobě tak, jak bylo přijato a zatím se mu nevěnovalo ani moc odborných článků, které by pozornost tohoto tématu jistě zasloužily. Zaměření práce bude směřovat na veškeré podmínky práv z vadného plnění jako okamžik, kdy musí vzniknout vada na věci (domněnka vadnosti), kdy přechází břemeno dokázat vadu z obchodníka na spotřebitele, jakým způsobem se bude následně dokazovat vada. Jaký význam má změna názvu "zvláštní ustanovení o prodeji zboží v obchodě" na "prodej zboží spotřebiteli" atd. Práce bude interpretovat novelizovaná ustanovení a analyzovat konkrétní přínosy novely, ale taky možné nedostatky, které mohou následně nastat v praxi právě v této oblasti.
Práce má za cíl analyzovat právní úpravu práv z vadného plnění u prodeje zboží spotřebiteli po implementaci některých institutů (změny současné právní úpravy), jejichž podkladem jsou: směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2161 ze dne 27. listopadu 2019, kterou se mění směrnice Rady 93/13/EHS a směrnice Evropského parlamentu a Rady 98/6/ES, 2005/29/EU a 2011/83/EU, pokud jde o lepší vymáhání a modernizaci právních předpisů Unie na ochranu spotřebitele; směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/770 ze dne 20. května 2019 o některých aspektech smluv o poskytování digitálního obsahu a digitálních služeb a směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/771 ze dne 20. května 2019 o některých aspektech smluv o prodeji zboží, o změně nařízení (EU) 2017/2394 a směrnice 2009/22/ES a o zrušení směrnice 1999/44/ES.
Práce se pokusí co nejlépe zodpovědět otázky: Jakým způsobem se spotřebitel domůže ochrany svých práv po uplynutí 12měsíční lhůty, po kterou trvá domněnka vadnosti věci, s vynaložením adekvátních prostředků? Jaké nástroje budou použitelné pro dosažení dodržování reklamačních lhůt? Jaké dopady může mít novela na dosavadní výklad pojmů "vada se projeví" vs. "vada se vyskytne" a na otázky na ně navazující. Součástí práce bude komparace se zahraniční právní úpravou, a to německou.
Zásady pro vypracování
Osnova:
1. Prodej zboží spotřebiteli
Práce bude obsahovat vymezení nezbytných pojmů jako spotřebitel, vada, záruka za jakost, domněnka vadnosti věci, a to v kontextu novely č. 374/2022 Sb.
2. Vymezení podmínek pro uplatnění práv z vad
Implementace směrnic do českého právního řádu přinesla změny v původní terminologii, např. nahrazení pojmu "vyskytnutí se" za "projevení se", "vytknutí vady" a "oznámení vady" atd. Dalším bodem zkoumání budou lhůty k uplatnění reklamace. Dílčím závěrem bude zhodnocení, zda a případně jaké dopady může mít novela na výklad uvedených pojmů. Bude rozebrána též důslednost jejich užití.
3. Nároky z vadného plnění
Vadnou věc lze samozřejmě reklamovat, autorka se bude zabývat otázkou, jaké konkrétní nároky je možné uplatňovat a v jakých případech. Český občanský zákoník i německý BGB obsahují několik možností. Hlavním předmětem bude komparace českých a německých prostředků ochrany spotřebitele jako dodání nové věci, oprava věci, odstoupení od smlouvy, sleva z kupní ceny a zhodnocení postavení spotřebitele v českém a německém právním řádu.
4. Návrhy na řešení a postup při uplatnění práv z vadného plnění
Práce bude pojednávat o tom, zda spotřebitel má po uplynutí 12měsíční lhůty jinou možnost domáhat se reklamace zboží než znaleckým posudkem. Jaké možnosti zákon předvídá u nedodržení reklamačních lhůt podnikatelem a zamítnutí reklamace.
Součástí celé práce bude interpretace novelizovaných ustanovení a jejich kritické zhodnocení, včetně úvah, zda novela naplnila cíle kladené směrnicemi v oblasti práv z vadného plnění při prodeji zboží spotřebiteli.
Zdůvodnění volby tématu a cíle:
Vzhledem k datu nabytí účinnosti novely se jedná o aktuální téma, které není zpracováno v odborné literatuře v podobě tak, jak bylo přijato a zatím se mu nevěnovalo ani moc odborných článků, které by pozornost tohoto tématu jistě zasloužily. Zaměření práce bude směřovat na veškeré podmínky práv z vadného plnění jako okamžik, kdy musí vzniknout vada na věci (domněnka vadnosti), kdy přechází břemeno dokázat vadu z obchodníka na spotřebitele, jakým způsobem se bude následně dokazovat vada. Jaký význam má změna názvu "zvláštní ustanovení o prodeji zboží v obchodě" na "prodej zboží spotřebiteli" atd. Práce bude interpretovat novelizovaná ustanovení a analyzovat konkrétní přínosy novely, ale taky možné nedostatky, které mohou následně nastat v praxi právě v této oblasti.
Práce má za cíl analyzovat právní úpravu práv z vadného plnění u prodeje zboží spotřebiteli po implementaci některých institutů (změny současné právní úpravy), jejichž podkladem jsou: směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2161 ze dne 27. listopadu 2019, kterou se mění směrnice Rady 93/13/EHS a směrnice Evropského parlamentu a Rady 98/6/ES, 2005/29/EU a 2011/83/EU, pokud jde o lepší vymáhání a modernizaci právních předpisů Unie na ochranu spotřebitele; směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/770 ze dne 20. května 2019 o některých aspektech smluv o poskytování digitálního obsahu a digitálních služeb a směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/771 ze dne 20. května 2019 o některých aspektech smluv o prodeji zboží, o změně nařízení (EU) 2017/2394 a směrnice 2009/22/ES a o zrušení směrnice 1999/44/ES.
Práce se pokusí co nejlépe zodpovědět otázky: Jakým způsobem se spotřebitel domůže ochrany svých práv po uplynutí 12měsíční lhůty, po kterou trvá domněnka vadnosti věci, s vynaložením adekvátních prostředků? Jaké nástroje budou použitelné pro dosažení dodržování reklamačních lhůt? Jaké dopady může mít novela na dosavadní výklad pojmů "vada se projeví" vs. "vada se vyskytne" a na otázky na ně navazující. Součástí práce bude komparace se zahraniční právní úpravou, a to německou.
Seznam doporučené literatury
BALABÁNOVÁ, Klára. Nový občanský zákoník a dvouletá záruka spotřební zboží. Obchodní právo, 2013, č. 5, roč. 22.
HRUDÍK, Jan. Právo ochrany spotřebitele v systému soukromého práva. AUC Iuridica, 2022, č. 2, s. 35.
HULMÁK, Milan a kol. Občanský zákoník VI. Závazkové právo: zvláštní část: komentář. Praha: C. H. Beck, 2014, 2072 s.
LIMBERGOVÁ, Zuzana. Směrnice o digitálním obsahu a jejich implementace v právním řádu ČR. Revue pro právo a technologie, 2022, č. 25, s. 277.
LIŠKUTÍN, Tomáš. Otazníky nad zákonnou zárukou při prodeji zboží v obchodě od ledna 2014. Právní rozhledy, 2014, č. 5.
MORAVEC, Tomáš, PASTORČÁK, Jan a kol. Spotřebitel a podnikatel na dynamicky se rozvíjejícím trhu. Praha: C.H. Beck, 2019, 368 s.
NOVÁKOVÁ, Kristýna. Práva z vadného plnění v kupních smlouvách uzavíraných se spotřebitelem. Právní rozhledy, 2022, č. 12.
PETROV, Jan, VÝTISK, Michal, BERAN, Vladimír. Občanský zákoník: Komentář. 2. vydání. Praha. C. H. Beck, 2019, 3352 s.
SELUCKÁ, Markéta. Návrh směrnice o některých aspektech smluv o prodeji zboží v kontextu českého soukromého práva. Obchodněprávní revue, 2019, č. 9, s. 227-230.
TROJAN, Tomáš. Běh lhůt pro uplatnění práv z vad při koupi zboží v obchodě. Iurium Scriptum, 2017, č. 2, s. 30-42.
VITOUL, Vlastimil, VAVRUŠOVÁ, Lenka. Existence zákonné záruky ve spotřebitelském právu – ano, či ne? Rekodifikace & praxe, 2016, č.7, s. 26.
VÍTOVÁ, Blanka. Zákon o ochraně spotřebitele: komentář. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 347 s.
VLČEK, Karel. Soukromoprávní následky neprovedení reklamace ve spotřebitelských smlouvách. Právní rozhledy, 2015, č. 2, s. 56-61.
Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 28. listopadu 2008, sp zn. 33 Odo 1300/2006.
Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 23. února 2016, sp. zn. 33 Cdo 3744/2015.
Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 25. května 2017, sp. zn. 33 Cdo 3504/2016.
Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 29. října 2020, sp. zn. 33 Cdo 416/2020. Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 22. března 2017, sp. zn. 33 Cdo 2694/2016.
Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 30. září 2004, sp. zn 32 Odo 671/2003.
Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 31. března 2015, sp. zn. 33 Cdo 1323/2013. Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 28. listopadu 2008 sp. zn. 33 Odo 1300/2006.
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
Sněmovní tisk č. 213. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů.
Bürgerliches Gesetzbuch (BGB)
Seznam doporučené literatury
BALABÁNOVÁ, Klára. Nový občanský zákoník a dvouletá záruka spotřební zboží. Obchodní právo, 2013, č. 5, roč. 22.
HRUDÍK, Jan. Právo ochrany spotřebitele v systému soukromého práva. AUC Iuridica, 2022, č. 2, s. 35.
HULMÁK, Milan a kol. Občanský zákoník VI. Závazkové právo: zvláštní část: komentář. Praha: C. H. Beck, 2014, 2072 s.
LIMBERGOVÁ, Zuzana. Směrnice o digitálním obsahu a jejich implementace v právním řádu ČR. Revue pro právo a technologie, 2022, č. 25, s. 277.
LIŠKUTÍN, Tomáš. Otazníky nad zákonnou zárukou při prodeji zboží v obchodě od ledna 2014. Právní rozhledy, 2014, č. 5.
MORAVEC, Tomáš, PASTORČÁK, Jan a kol. Spotřebitel a podnikatel na dynamicky se rozvíjejícím trhu. Praha: C.H. Beck, 2019, 368 s.
NOVÁKOVÁ, Kristýna. Práva z vadného plnění v kupních smlouvách uzavíraných se spotřebitelem. Právní rozhledy, 2022, č. 12.
PETROV, Jan, VÝTISK, Michal, BERAN, Vladimír. Občanský zákoník: Komentář. 2. vydání. Praha. C. H. Beck, 2019, 3352 s.
SELUCKÁ, Markéta. Návrh směrnice o některých aspektech smluv o prodeji zboží v kontextu českého soukromého práva. Obchodněprávní revue, 2019, č. 9, s. 227-230.
TROJAN, Tomáš. Běh lhůt pro uplatnění práv z vad při koupi zboží v obchodě. Iurium Scriptum, 2017, č. 2, s. 30-42.
VITOUL, Vlastimil, VAVRUŠOVÁ, Lenka. Existence zákonné záruky ve spotřebitelském právu – ano, či ne? Rekodifikace & praxe, 2016, č.7, s. 26.
VÍTOVÁ, Blanka. Zákon o ochraně spotřebitele: komentář. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 347 s.
VLČEK, Karel. Soukromoprávní následky neprovedení reklamace ve spotřebitelských smlouvách. Právní rozhledy, 2015, č. 2, s. 56-61.
Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 28. listopadu 2008, sp zn. 33 Odo 1300/2006.
Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 23. února 2016, sp. zn. 33 Cdo 3744/2015.
Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 25. května 2017, sp. zn. 33 Cdo 3504/2016.
Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 29. října 2020, sp. zn. 33 Cdo 416/2020. Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 22. března 2017, sp. zn. 33 Cdo 2694/2016.
Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 30. září 2004, sp. zn 32 Odo 671/2003.
Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 31. března 2015, sp. zn. 33 Cdo 1323/2013. Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 28. listopadu 2008 sp. zn. 33 Odo 1300/2006.
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
Sněmovní tisk č. 213. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů.