Diplomová práce "Vstup dítěte do základní školy a adaptace
na školní prostředí" se soustředí na povinnou školní docházku
a adaptační proces žáka na školní prostředí. V práci je
obsažena charakteristika základní školy, charakteristika žáka
mladšího školního věku, specifika spojená se vstupem do
základní školy (školní zralost, připravenost). Jsou zde
zmíněny také spolupráce s partnery školy (rodiče, mateřská
škola), role učitele a spolužáka v adaptačním procesu. Cílem
empirické části je zjistit průběh a úspěšnost adaptace žáků
v prvním ročníku základní školy v kontextu sledovaných
kritérií z pohledu učitelů, s jakými adaptačními obtížemi se
učitelé během procesu setkávají a jak takové problémy řeší.
Ve výzkumné části je zvolena kvalitativní metodologie, pro
sběr dat byl využit rozhovor a obsahová analýza textu.
Anotace v angličtině
The thesis "The child's entry into primary school and
adaptation to the school environment" focuses on compulsory
school attendance and the process of adaptation of the pupil to
the school environment. The thesis includes the characteristics
of the primary school, the characteristics of the pupil of
younger school age, the specifics associated with the entry into
primary school (school maturity, readiness). It also mentions
cooperation with school partners (parents, kindergarten), the
role of the teacher and classmates in the adaptation process.
The aim of the empirical part is to find out the course and
success of adaptation of pupils in the first year of primary
school in the context of the observed criteria from the
perspective of teachers, what adaptation difficulties teachers
encounter during the process and how they solve these
problems. In the research part, qualitative methodology is
chosen, interview and content analysis of text were used for
data collection.
Klíčová slova
Základní škola, povinná školní docházka, charakteristika
žáka, školní zralost a připravenost, adaptace, adaptační potíže
Klíčová slova v angličtině
Elementary school, compulsory school attendance,
charakteristics of the pupil, school readiness, school maturity,
adaptation, adaptation difficulties
Rozsah průvodní práce
103
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce "Vstup dítěte do základní školy a adaptace
na školní prostředí" se soustředí na povinnou školní docházku
a adaptační proces žáka na školní prostředí. V práci je
obsažena charakteristika základní školy, charakteristika žáka
mladšího školního věku, specifika spojená se vstupem do
základní školy (školní zralost, připravenost). Jsou zde
zmíněny také spolupráce s partnery školy (rodiče, mateřská
škola), role učitele a spolužáka v adaptačním procesu. Cílem
empirické části je zjistit průběh a úspěšnost adaptace žáků
v prvním ročníku základní školy v kontextu sledovaných
kritérií z pohledu učitelů, s jakými adaptačními obtížemi se
učitelé během procesu setkávají a jak takové problémy řeší.
Ve výzkumné části je zvolena kvalitativní metodologie, pro
sběr dat byl využit rozhovor a obsahová analýza textu.
Anotace v angličtině
The thesis "The child's entry into primary school and
adaptation to the school environment" focuses on compulsory
school attendance and the process of adaptation of the pupil to
the school environment. The thesis includes the characteristics
of the primary school, the characteristics of the pupil of
younger school age, the specifics associated with the entry into
primary school (school maturity, readiness). It also mentions
cooperation with school partners (parents, kindergarten), the
role of the teacher and classmates in the adaptation process.
The aim of the empirical part is to find out the course and
success of adaptation of pupils in the first year of primary
school in the context of the observed criteria from the
perspective of teachers, what adaptation difficulties teachers
encounter during the process and how they solve these
problems. In the research part, qualitative methodology is
chosen, interview and content analysis of text were used for
data collection.
Klíčová slova
Základní škola, povinná školní docházka, charakteristika
žáka, školní zralost a připravenost, adaptace, adaptační potíže
Klíčová slova v angličtině
Elementary school, compulsory school attendance,
charakteristics of the pupil, school readiness, school maturity,
adaptation, adaptation difficulties
Zásady pro vypracování
1) Studium odborné literatury
2) Vymezení terminologie
3) Navržení struktury práce
4) Zpracování vymezené problematiky
Zásady pro vypracování
1) Studium odborné literatury
2) Vymezení terminologie
3) Navržení struktury práce
4) Zpracování vymezené problematiky
Seznam doporučené literatury
1) SPÁČILOVÁ, Hana. Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2264-0.
2) Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 1. vydání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2021. [cit. 2023-02-04].
3) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2021. [cit. 2023-02-04].
4) OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
5) ŠMELOVÁ, Eva, Alena PETROVÁ a Eva SOURALOVÁ. Pre-school education in the context of curriculum: children's readiness for compulsory school attendance in the context of selected EU countries - Czech Republic, Slovakia, Slovenia, Poland. Olomouc: Palacký University Olomouc, 2012. ISBN 978-80-244-3370-7.
6) LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1284-0.
7) KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA, ed. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
8) ŠMELOVÁ, Eva a Michaela PRÁŠILOVÁ. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
9) CROWN COPYRIGHT (2007). New Arrivals Excellence Programme Guidance. Primary and Secondary National Strategies ❙ 00650-2007BKT-EN ❙ [online]. Dostupné z: https://www.naldic.org.uk/Resources/NALDIC/Teaching%20and%20Learning/naep.pdf [dat. cit. 14. 2. 2023]
10) EDUCATION AT A GLANCE: OECD INDICATORS. 2010. ISSN: 19991487 (online) https://doi.org/10.1787/19991487
Seznam doporučené literatury
1) SPÁČILOVÁ, Hana. Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2264-0.
2) Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 1. vydání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2021. [cit. 2023-02-04].
3) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2021. [cit. 2023-02-04].
4) OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
5) ŠMELOVÁ, Eva, Alena PETROVÁ a Eva SOURALOVÁ. Pre-school education in the context of curriculum: children's readiness for compulsory school attendance in the context of selected EU countries - Czech Republic, Slovakia, Slovenia, Poland. Olomouc: Palacký University Olomouc, 2012. ISBN 978-80-244-3370-7.
6) LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1284-0.
7) KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA, ed. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
8) ŠMELOVÁ, Eva a Michaela PRÁŠILOVÁ. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
9) CROWN COPYRIGHT (2007). New Arrivals Excellence Programme Guidance. Primary and Secondary National Strategies ❙ 00650-2007BKT-EN ❙ [online]. Dostupné z: https://www.naldic.org.uk/Resources/NALDIC/Teaching%20and%20Learning/naep.pdf [dat. cit. 14. 2. 2023]
10) EDUCATION AT A GLANCE: OECD INDICATORS. 2010. ISSN: 19991487 (online) https://doi.org/10.1787/19991487