V diplomové práci se zaměřujeme na tematický okruh "Závislosti, vztahy a práce s daty", který patří do RVP ZV. Cíl práce je srovnat české učebnice matematiky pro 2. stupeň základních škol. Další cíl práce je vytvořit soubor pracovních listů se zaměřením na dané téma. V teoretické části zahrnujeme kapitolu zaměřenou na daný tematický okruh ve světě i u nás a na učebnice. Ve výzkumné části se věnujeme didaktické vybavenosti učebnic matematiky a četnosti úloh v učebnicích matematiky. Aplikační část obsahuje soubor vytvořených pracovních listů s ověřením vybraných listů v praxi. Po diskusi diplomovou práci uzavíráme souborem pracovních listů v přílohách.
Anotace v angličtině
In the diploma thesis, we focus on the thematic area "Dependencies, relationships and work with data", which belongs to the RVP ZV. The goal of the work is to compare Czech mathematics textbooks at lower secondary school. Another goal of the work is to create a set of worksheets focusing on the given topic. In the theoretical part, we include a chapter focused on the given thematic range in the world and in our country and on textbooks. In the research part, we focus on the didactic equipment of mathematics textbooks and the frequency of tasks in mathematics textbooks. The application part contains a set of created worksheets with verification of selected worksheets in practice. After the discussion, we conclude the thesis with a set of worksheets in the appendices.
Klíčová slova
závislosti, vztahy, práce s daty, učebnice, pracovní listy, statistika, funkce
Klíčová slova v angličtině
dependencies, relations, work with data, textbook, worksheets, statistics, function
Rozsah průvodní práce
96 s. + 68 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
V diplomové práci se zaměřujeme na tematický okruh "Závislosti, vztahy a práce s daty", který patří do RVP ZV. Cíl práce je srovnat české učebnice matematiky pro 2. stupeň základních škol. Další cíl práce je vytvořit soubor pracovních listů se zaměřením na dané téma. V teoretické části zahrnujeme kapitolu zaměřenou na daný tematický okruh ve světě i u nás a na učebnice. Ve výzkumné části se věnujeme didaktické vybavenosti učebnic matematiky a četnosti úloh v učebnicích matematiky. Aplikační část obsahuje soubor vytvořených pracovních listů s ověřením vybraných listů v praxi. Po diskusi diplomovou práci uzavíráme souborem pracovních listů v přílohách.
Anotace v angličtině
In the diploma thesis, we focus on the thematic area "Dependencies, relationships and work with data", which belongs to the RVP ZV. The goal of the work is to compare Czech mathematics textbooks at lower secondary school. Another goal of the work is to create a set of worksheets focusing on the given topic. In the theoretical part, we include a chapter focused on the given thematic range in the world and in our country and on textbooks. In the research part, we focus on the didactic equipment of mathematics textbooks and the frequency of tasks in mathematics textbooks. The application part contains a set of created worksheets with verification of selected worksheets in practice. After the discussion, we conclude the thesis with a set of worksheets in the appendices.
Klíčová slova
závislosti, vztahy, práce s daty, učebnice, pracovní listy, statistika, funkce
Klíčová slova v angličtině
dependencies, relations, work with data, textbook, worksheets, statistics, function
Zásady pro vypracování
Studium úloh s tematikou závislosti, vztahy a práce s daty v několika sadách učebnic matematiky pro druhý stupeň ZŠ.
Vyhodnocení úloh s touto tematikou v učebnicích.
Vypracování pracovních listů v rámci uvedené tematiky.
Ověření pracovních listů v praxi.
Kompletace diplomové práce.
Zásady pro vypracování
Studium úloh s tematikou závislosti, vztahy a práce s daty v několika sadách učebnic matematiky pro druhý stupeň ZŠ.
Vyhodnocení úloh s touto tematikou v učebnicích.
Vypracování pracovních listů v rámci uvedené tematiky.
Ověření pracovních listů v praxi.
Kompletace diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
ALTMANOVÁ, Jitka, FALTÝN, Jaroslav, Katarína NEMČÍKOVÁ a Eva ZELENDOVÁ, ed. Gramotnosti ve vzdělávání: [příručka pro učitele. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. ISBN 978-80-87000-41-0.
FINKOVÁ, Dita, PASTIERIKOVÁ, Lucia a kol. Metodika tvorby učebních textů DVPP pro inkluzivní vzdělávání. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4736-0.
HOLOUŠOVÁ, Drahomíra. Jak psát diplomové a závěrečné práce. 2., přeprac. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-7067-841-0.
HOŠPESOVÁ, A., KUŘINA, F., CACHOVÁ, J., MACHÁČKOVÁ, J., ROUBÍČEK, F., TICHÁ, M., VANÍČEK, J. Matematická gramotnost a vyučování matematice. 1. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7394-259-5.
KUŘINA, František. Umění vidět v matematice. Praha: SPN, 1989. ISBN 80-04-23753-3.
KNECHT, Petr a Tomáš JANÍK. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 11. ISBN 978-80-7315-174-4.¨
MRÁZOVÁ, Lenka. Tvorba pracovních listů: metodický materiál. Brno: Moravské zemské muzeum, 2013. ISBN 978-80-7028-403-2
POLÁK, Josef. Didaktika matematiky: jak učit matematiku zajímavě a užitečně. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2021.
STRAKOVÁ, Jana. Vědomosti a dovednosti pro život: čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v zemích OECD. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2002. ISBN 80-211-0411-2.
ŠAROUNOVÁ, Alena, Oldřich ODVÁRKO, Emil CALDA a Jaroslav ŠEDIVÝ. Metody řešení matematických úloh. Praha: Státní pedagogické nakladatelství,1990. ISBN 8004204341.
Seznam doporučené literatury
ALTMANOVÁ, Jitka, FALTÝN, Jaroslav, Katarína NEMČÍKOVÁ a Eva ZELENDOVÁ, ed. Gramotnosti ve vzdělávání: [příručka pro učitele. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. ISBN 978-80-87000-41-0.
FINKOVÁ, Dita, PASTIERIKOVÁ, Lucia a kol. Metodika tvorby učebních textů DVPP pro inkluzivní vzdělávání. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4736-0.
HOLOUŠOVÁ, Drahomíra. Jak psát diplomové a závěrečné práce. 2., přeprac. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-7067-841-0.
HOŠPESOVÁ, A., KUŘINA, F., CACHOVÁ, J., MACHÁČKOVÁ, J., ROUBÍČEK, F., TICHÁ, M., VANÍČEK, J. Matematická gramotnost a vyučování matematice. 1. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7394-259-5.
KUŘINA, František. Umění vidět v matematice. Praha: SPN, 1989. ISBN 80-04-23753-3.
KNECHT, Petr a Tomáš JANÍK. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 11. ISBN 978-80-7315-174-4.¨
MRÁZOVÁ, Lenka. Tvorba pracovních listů: metodický materiál. Brno: Moravské zemské muzeum, 2013. ISBN 978-80-7028-403-2
POLÁK, Josef. Didaktika matematiky: jak učit matematiku zajímavě a užitečně. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2021.
STRAKOVÁ, Jana. Vědomosti a dovednosti pro život: čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v zemích OECD. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2002. ISBN 80-211-0411-2.
ŠAROUNOVÁ, Alena, Oldřich ODVÁRKO, Emil CALDA a Jaroslav ŠEDIVÝ. Metody řešení matematických úloh. Praha: Státní pedagogické nakladatelství,1990. ISBN 8004204341.