Tato práce se, jak již název napovídá, zabývala pojetím výchovy charakteru a morálních zásad. Jejím cílem bylo zjistit, zda se výchova k charakteru objevuje v pedagogické praxi, konkrétně v učebnicích angličtiny. Z hlediska aspektů výchovy charakteru bylo analyzováno šest učebnic pro studenty anglického jazyka.
Práce se dále zabývala různými pohledy na problematiku výchovy charakteru, důvody jejího významu, kritérii její účinnosti a její rolí v akademickém prostředí. V praktické části práce bylo hlavním cílem najít konkrétní příklady charakterové výchovy a výuky morálních hodnot v učebnicích angličtiny.
Aby bylo možné tohoto cíle práce dosáhnout, bylo třeba se zabývat skutečným významem pojmů "morální hodnoty" a "charakter", které jsou v tomto tématu nejdůležitější. Později byly identifikovány prvky výchovy k charakteru v učebnicích a bylo popsáno, jakým způsobem lze výchovu k charakteru začlenit do výuky anglického jazyka.
Anotace v angličtině
This thesis, as the title suggests, dealt with the concept of character education and moral principles. Its aim was to find out whether character education appears in pedagogical practice, more specifically in student books. Six English language student books were analyzed for aspects of character formation.
The thesis further discussed different perspectives on the issue of character education, why it is important, criteria for its effectiveness and its role in the academic setting. In the practical part of the thesis, the main objective was to find specific examples of character education and teaching of moral values in student books.
In order to achieve the goal of this thesis, the real meaning of the terms "moral values" and "character", which are the most important concepts in this topic, had to be discussed. Later, the elements of character education in student books were identified and how character education can be incorporated into English language lessons was described.
Klíčová slova
charakter, výchova k charakteru, morálka, hodnoty, etická výchova, hodiny angličtiny, učebnice
Klíčová slova v angličtině
character, character education, morality, values, ethics education, English lessons, student books
Rozsah průvodní práce
44 s. (87 000 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato práce se, jak již název napovídá, zabývala pojetím výchovy charakteru a morálních zásad. Jejím cílem bylo zjistit, zda se výchova k charakteru objevuje v pedagogické praxi, konkrétně v učebnicích angličtiny. Z hlediska aspektů výchovy charakteru bylo analyzováno šest učebnic pro studenty anglického jazyka.
Práce se dále zabývala různými pohledy na problematiku výchovy charakteru, důvody jejího významu, kritérii její účinnosti a její rolí v akademickém prostředí. V praktické části práce bylo hlavním cílem najít konkrétní příklady charakterové výchovy a výuky morálních hodnot v učebnicích angličtiny.
Aby bylo možné tohoto cíle práce dosáhnout, bylo třeba se zabývat skutečným významem pojmů "morální hodnoty" a "charakter", které jsou v tomto tématu nejdůležitější. Později byly identifikovány prvky výchovy k charakteru v učebnicích a bylo popsáno, jakým způsobem lze výchovu k charakteru začlenit do výuky anglického jazyka.
Anotace v angličtině
This thesis, as the title suggests, dealt with the concept of character education and moral principles. Its aim was to find out whether character education appears in pedagogical practice, more specifically in student books. Six English language student books were analyzed for aspects of character formation.
The thesis further discussed different perspectives on the issue of character education, why it is important, criteria for its effectiveness and its role in the academic setting. In the practical part of the thesis, the main objective was to find specific examples of character education and teaching of moral values in student books.
In order to achieve the goal of this thesis, the real meaning of the terms "moral values" and "character", which are the most important concepts in this topic, had to be discussed. Later, the elements of character education in student books were identified and how character education can be incorporated into English language lessons was described.
Klíčová slova
charakter, výchova k charakteru, morálka, hodnoty, etická výchova, hodiny angličtiny, učebnice
Klíčová slova v angličtině
character, character education, morality, values, ethics education, English lessons, student books
Zásady pro vypracování
Vyhľadanie a naštudovanie rôznych zdrojov (článkov a kníh) a ich následné spracovanie do logicky nadväzujúcej práce, ktorej praktickou časťou bude porovnanie nadobudnutej teórie s reálnym využitím charakterovej výchovy a odrážaním hodnôt v učebniciach anglického jazyka. V učebniciach a učebných materiáloch sa pokúsim nájsť znaky využitia charakterovej výchovy a jej princípov a tým zistím, do akej miery sa využívajú na hodinách.
Zásady pro vypracování
Vyhľadanie a naštudovanie rôznych zdrojov (článkov a kníh) a ich následné spracovanie do logicky nadväzujúcej práce, ktorej praktickou časťou bude porovnanie nadobudnutej teórie s reálnym využitím charakterovej výchovy a odrážaním hodnôt v učebniciach anglického jazyka. V učebniciach a učebných materiáloch sa pokúsim nájsť znaky využitia charakterovej výchovy a jej princípov a tým zistím, do akej miery sa využívajú na hodinách.
Seznam doporučené literatury
Berkowitz, M. W., Battistich, V. A., & Bier, M. C. (2008). What works in character education: What is known and what needs to be known. Handbook of Moral and Character Education, 430-447. https://doi.org/10.4324/9780203931431-30
Cesarone, B. (1995). ERIC/EECE Report. Childhood Education, 72(1), 53–54. https://doi.org/10.1080/00094056.1995.10522648
Lapsley, D. K., & Narvaez, D. (2007). Character Education. Handbook of Child Psychology. https://doi.org/10.1002/9780470147658.chpsy0407
Liu, X. (2014). The Problem of Character Education and Kohlberg’s Moral Education: Critique from Dewey’s Moral Deliberation. Philosophical Studies in Education, 45, 136–145. http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1043685.pdf
Nucci, L., Narvaez, D., & Krettenauer, T. (2014). Handbook of Moral and Character Education (2nd ed.). Routledge.
Rusnak, T., & Ribich, F. (1997). The Death of Character Education. Educational Horizons, 76(1), 10–13. https://www.jstor.org/stable/42926757
Walker, D. I., & Thoma, S. J. (2017). Moral and Character Education. Oxford Research Encyclopedia of Education. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.119
Seznam doporučené literatury
Berkowitz, M. W., Battistich, V. A., & Bier, M. C. (2008). What works in character education: What is known and what needs to be known. Handbook of Moral and Character Education, 430-447. https://doi.org/10.4324/9780203931431-30
Cesarone, B. (1995). ERIC/EECE Report. Childhood Education, 72(1), 53–54. https://doi.org/10.1080/00094056.1995.10522648
Lapsley, D. K., & Narvaez, D. (2007). Character Education. Handbook of Child Psychology. https://doi.org/10.1002/9780470147658.chpsy0407
Liu, X. (2014). The Problem of Character Education and Kohlberg’s Moral Education: Critique from Dewey’s Moral Deliberation. Philosophical Studies in Education, 45, 136–145. http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1043685.pdf
Nucci, L., Narvaez, D., & Krettenauer, T. (2014). Handbook of Moral and Character Education (2nd ed.). Routledge.
Rusnak, T., & Ribich, F. (1997). The Death of Character Education. Educational Horizons, 76(1), 10–13. https://www.jstor.org/stable/42926757
Walker, D. I., & Thoma, S. J. (2017). Moral and Character Education. Oxford Research Encyclopedia of Education. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.119