Diplomová práce je zaměřena na výukové metody využívané učiteli v hodinách matematiky. Věnuje se i komparaci metod používaných na 1. a 2. stupni základní školy. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část popisuje kurikulární dokumenty, výukový proces a fáze výuky. Obsahuje i charakteristiku výukové metody, klasifikaci výukových metod a popisuje jednotlivé typy. V závěru této části jsou definovány organizační formy, učební pomůcky a principy Hejného metody. Praktická část je rozdělena do několika kapitol podle výzkumných otázek. K zodpovězení položených otázek je využita analýza dotazníku doplněna pasážemi z náslechových hodin. Hlavním cílem práce bylo zjistit, které výukové metody učitelé matematiky využívají pro motivaci, expozici a pro opakování učiva. Tyto metody následně srovnat pro 1. a 2. stupeň.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on teaching methods used by teachers in mathematics lessons. It also examines the comparison of methods used at the primary and lower secondary levels. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part describes curriculum documents, the teaching process, and teaching phases. It also includes a description of teaching methods, classification of teaching methods, and describes individual types. At the end of this section, organizational forms, teaching aids, and the principles of the Hejný method are defined. The practical part is divided into several chapters according to research questions. To answer the posed questions, an analysis of the questionnaire supplemented by excerpts from listening lessons is used. The main aim of the thesis was to determine which teaching methods mathematics teachers use for motivation, exposition, and review of the curriculum. These methods are subsequently compared for the primary and lower secondary levels.
Klíčová slova
Výukové metody, výuka, organizačn formy, fáze výuky, didaktické hry, skupinová práce, řešení příkladů
Klíčová slova v angličtině
Teaching methods, teaching, organizational forms, phases of teaching, didactic games, group work, solving examples
Rozsah průvodní práce
93
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na výukové metody využívané učiteli v hodinách matematiky. Věnuje se i komparaci metod používaných na 1. a 2. stupni základní školy. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část popisuje kurikulární dokumenty, výukový proces a fáze výuky. Obsahuje i charakteristiku výukové metody, klasifikaci výukových metod a popisuje jednotlivé typy. V závěru této části jsou definovány organizační formy, učební pomůcky a principy Hejného metody. Praktická část je rozdělena do několika kapitol podle výzkumných otázek. K zodpovězení položených otázek je využita analýza dotazníku doplněna pasážemi z náslechových hodin. Hlavním cílem práce bylo zjistit, které výukové metody učitelé matematiky využívají pro motivaci, expozici a pro opakování učiva. Tyto metody následně srovnat pro 1. a 2. stupeň.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on teaching methods used by teachers in mathematics lessons. It also examines the comparison of methods used at the primary and lower secondary levels. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part describes curriculum documents, the teaching process, and teaching phases. It also includes a description of teaching methods, classification of teaching methods, and describes individual types. At the end of this section, organizational forms, teaching aids, and the principles of the Hejný method are defined. The practical part is divided into several chapters according to research questions. To answer the posed questions, an analysis of the questionnaire supplemented by excerpts from listening lessons is used. The main aim of the thesis was to determine which teaching methods mathematics teachers use for motivation, exposition, and review of the curriculum. These methods are subsequently compared for the primary and lower secondary levels.
Klíčová slova
Výukové metody, výuka, organizačn formy, fáze výuky, didaktické hry, skupinová práce, řešení příkladů
Klíčová slova v angličtině
Teaching methods, teaching, organizational forms, phases of teaching, didactic games, group work, solving examples
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury na dané téma
Vymezení cílů práce, vypracování časového harmonogramu
Vypracování teoretické části
Studium metodiky k výzkumné části práce
Výzkumné šetření na ZŠ
Analýza získaných dat
Grafická úprava práce
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury na dané téma
Vymezení cílů práce, vypracování časového harmonogramu
Vypracování teoretické části
Studium metodiky k výzkumné části práce
Výzkumné šetření na ZŠ
Analýza získaných dat
Grafická úprava práce
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. 1. vydání. Praha: Grada, 2015, 624 s. ISBN 978-80-247-3450-7.
MAŇÁK, Josef; ŠVEC, Vlastimil. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2007, 328 s. ISBN 978-80-247-1821-7.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. 1. vydání. Praha: Grada, 2012, 160 s. ISBN 978-80-247-4100-0.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. 1. vydání. Praha: Grada, 2015, 624 s. ISBN 978-80-247-3450-7.
MAŇÁK, Josef; ŠVEC, Vlastimil. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2007, 328 s. ISBN 978-80-247-1821-7.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. 1. vydání. Praha: Grada, 2012, 160 s. ISBN 978-80-247-4100-0.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.