Od roku 2020 jsou veřejné finanční prostředky určené regionálním středním školám přerozdělovány podle nové metodiky, která nahradila dřívější jednokriteriální normativní metodu stanovující platby školám na základě výkonů. Jelikož se jedná o přerozdělování významné části z rozpočtové kapitoly 333 MŠMT, je důležité se touto změnou zabývat. Jedná se o jednu ze zásadních částí probíhající reformy financování škol. Doposud nebyly zveřejněny analýzy, na základě kterých by bylo možné vyhodnotit dopady nové přerozdělovací metody s ohledem na stanovené strategické cíle v dokumentu Strategie 2030+. Předložený výzkum se těmito dopady zabývá. Na vzorku 24 gymnázií provádí za pomocí statistických metod rozbory a srovnání plánovaných finančních toků a skutečně přerozdělených. Výsledky jsou dále zobecněny a vyhodnoceny. Výzkum zjišťuje, jak se liší navyšování plateb jednotlivým subjektům a sleduje závislost na úrovni horizontální tj. podle regionální příslušnosti školy a vertikální tj. podle velikosti škol. Výzkum potvrzuje, že nově nastavená vícekriteriální metoda snižuje rozdíly mezi plánovanými a skutečnými výdaji, nepotvrzuje, že velikost rozdílu závisí na velikosti školy. Naopak shledává meziregionální nesoulad. Výzkum též prokazuje vhodnost využití vícekriteriálních metod. V kontextu těchto změn jsou v práci též navrženy další opatření týkající se nastavení rozpočtového vzorce, ale také jiných strukturálních změn, které je vhodné implementovat.
Anotace v angličtině
Since 2020 the public funds that are supposed to be redistributed to schools have been split by the newly established method that replaces the former single-criteria normative method. As these funds represent a significant part of the budgetary chapter 333 Ministry of Education, Youth and Sports it is important to follow the changes concerned. The change in method is supposed to be a fundamental part of the ongoing reform of financing schools. So far, neither analysis that would allow evaluating the consequences nor impacts have been published with regards to the objectives set in the document Strategy 2030+. The present research deals with the impacts caused by the introduction of a new allocation mechanism. Based on the data collected from 24 secondary public schools it carries out an analysis by means of statistical methods and compares planned expenditures on school staff salaries with those actually redistributed to schools. The results are further generalized and evaluated. The research finds out what are the differences between planned and actually redistributed funds for school staff salaries and pursue what are the tendencies both vertically (depending on the regional affiliation) and horizontally (as per the school size). The research confirms that the newly established multicriteria method is able to reduce differences between planned and actual payments to schools, furthermore the research does not confirm the relationship between the differences and the size of the school. On the contrary, it finds out that there is a cross-regional difference. Consequently, in the final chapter of the paper further measures concerning the method formula and other structural changes to implement are proposed.
Klíčová slova
reforma, financování školství, metody přerozdělování, platy
Klíčová slova v angličtině
reform, funding of schools, methods of redistribution, salary
Rozsah průvodní práce
143
Jazyk
CZ
Anotace
Od roku 2020 jsou veřejné finanční prostředky určené regionálním středním školám přerozdělovány podle nové metodiky, která nahradila dřívější jednokriteriální normativní metodu stanovující platby školám na základě výkonů. Jelikož se jedná o přerozdělování významné části z rozpočtové kapitoly 333 MŠMT, je důležité se touto změnou zabývat. Jedná se o jednu ze zásadních částí probíhající reformy financování škol. Doposud nebyly zveřejněny analýzy, na základě kterých by bylo možné vyhodnotit dopady nové přerozdělovací metody s ohledem na stanovené strategické cíle v dokumentu Strategie 2030+. Předložený výzkum se těmito dopady zabývá. Na vzorku 24 gymnázií provádí za pomocí statistických metod rozbory a srovnání plánovaných finančních toků a skutečně přerozdělených. Výsledky jsou dále zobecněny a vyhodnoceny. Výzkum zjišťuje, jak se liší navyšování plateb jednotlivým subjektům a sleduje závislost na úrovni horizontální tj. podle regionální příslušnosti školy a vertikální tj. podle velikosti škol. Výzkum potvrzuje, že nově nastavená vícekriteriální metoda snižuje rozdíly mezi plánovanými a skutečnými výdaji, nepotvrzuje, že velikost rozdílu závisí na velikosti školy. Naopak shledává meziregionální nesoulad. Výzkum též prokazuje vhodnost využití vícekriteriálních metod. V kontextu těchto změn jsou v práci též navrženy další opatření týkající se nastavení rozpočtového vzorce, ale také jiných strukturálních změn, které je vhodné implementovat.
Anotace v angličtině
Since 2020 the public funds that are supposed to be redistributed to schools have been split by the newly established method that replaces the former single-criteria normative method. As these funds represent a significant part of the budgetary chapter 333 Ministry of Education, Youth and Sports it is important to follow the changes concerned. The change in method is supposed to be a fundamental part of the ongoing reform of financing schools. So far, neither analysis that would allow evaluating the consequences nor impacts have been published with regards to the objectives set in the document Strategy 2030+. The present research deals with the impacts caused by the introduction of a new allocation mechanism. Based on the data collected from 24 secondary public schools it carries out an analysis by means of statistical methods and compares planned expenditures on school staff salaries with those actually redistributed to schools. The results are further generalized and evaluated. The research finds out what are the differences between planned and actually redistributed funds for school staff salaries and pursue what are the tendencies both vertically (depending on the regional affiliation) and horizontally (as per the school size). The research confirms that the newly established multicriteria method is able to reduce differences between planned and actual payments to schools, furthermore the research does not confirm the relationship between the differences and the size of the school. On the contrary, it finds out that there is a cross-regional difference. Consequently, in the final chapter of the paper further measures concerning the method formula and other structural changes to implement are proposed.
Klíčová slova
reforma, financování školství, metody přerozdělování, platy
Klíčová slova v angličtině
reform, funding of schools, methods of redistribution, salary
Zásady pro vypracování
Výzkumný cíl:
Hlavním cílem dizertační práce je analýza dopadů změn metody financování veřejného regionálního školství na vzorku 24 gymnázií ve třech regionech České republiky. Analýza proběhne prostřednictvím srovnání plánovaných a skutečně přijatých peněžních prostředků určených na platy pracovníků škol. Tato metoda byla zvolna s ohledem na stanovené cíle reformy, kterými jsou předvídatelnost výše přidělené částky a zajištění rovnosti a odstranění diskrepancí ve výši plateb mezi jednotlivýi školami. Cíle práce jsou rozděleny do tří skupin:
Cíl 1: Vyhodnotit peněžní toky poskytované účelově školám na platy zaměstnanců
Cíl 2: Identifikovat dopady změn, které vyplývají ze změny metody přerozdělování
Cíl 3: Prostřednictvím zjištěných poznatků předložit další návrhy změn.
K dosažení výzkumného cíle budou řešeny tři základní výzkumné otázky.
Vyskytují se ve vzorku škol významné odchylky mezi plánovanými a skutečnými příjmy škol určenými na platy zaměstnanců?
Jsou tyto rozdíly ovlivněny velikostí škol (vertikální hledisko) a regionální příslušností (horizontální hledisko)?
Je vhodné do rozpočtového vzorce implementovat více parametrů a kritérií než pouhý počet výkonů?
Součástí zpracování disertační práce je rešerše aktuální literatury, na kterou navazuje popis využitých metod. Hlavní částí práce je analýza a komparace získaných dat s následným vyhodnocením a včetně dalšího doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Výzkumný cíl:
Hlavním cílem dizertační práce je analýza dopadů změn metody financování veřejného regionálního školství na vzorku 24 gymnázií ve třech regionech České republiky. Analýza proběhne prostřednictvím srovnání plánovaných a skutečně přijatých peněžních prostředků určených na platy pracovníků škol. Tato metoda byla zvolna s ohledem na stanovené cíle reformy, kterými jsou předvídatelnost výše přidělené částky a zajištění rovnosti a odstranění diskrepancí ve výši plateb mezi jednotlivýi školami. Cíle práce jsou rozděleny do tří skupin:
Cíl 1: Vyhodnotit peněžní toky poskytované účelově školám na platy zaměstnanců
Cíl 2: Identifikovat dopady změn, které vyplývají ze změny metody přerozdělování
Cíl 3: Prostřednictvím zjištěných poznatků předložit další návrhy změn.
K dosažení výzkumného cíle budou řešeny tři základní výzkumné otázky.
Vyskytují se ve vzorku škol významné odchylky mezi plánovanými a skutečnými příjmy škol určenými na platy zaměstnanců?
Jsou tyto rozdíly ovlivněny velikostí škol (vertikální hledisko) a regionální příslušností (horizontální hledisko)?
Je vhodné do rozpočtového vzorce implementovat více parametrů a kritérií než pouhý počet výkonů?
Součástí zpracování disertační práce je rešerše aktuální literatury, na kterou navazuje popis využitých metod. Hlavní částí práce je analýza a komparace získaných dat s následným vyhodnocením a včetně dalšího doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Belfield, C. R. (2000). Economic Principles for Education, Theory and Evidence. Edward Elgar Publishing Limited.
Blaug, M. (1970). An Introduction to the Economics of Education. Harmondsworth: Penguin Books, 1970.
Černá, M. Marinčák, M., Svoboda, I. (2015). Správní řízení a finance v praxi škol a školských zařízení. Masarykova univerzita.
Ferguson, R. (1991). Paying for public education: New evidence on how and why money matters. Harvard Journal on Legislation.
Francová, E. (2004). Financování školství a školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Glover, D., Levačić, R. (2020). Educational Resource Management: An international perspective. University College London.
Grubb, N. (2009). The money myth: School resources, outcomes and equity. Russell Sage Foundation.
Jefferson, B., Linick, M. (2016) Improving Efficiency in School Budgeting and Spending. Center for Educational Research, Harvard University.
Levačić, R. (2008). Funding schools by formula, in N. Soguel and P. Jaccard, Governance and Performance of Education Systems. Springer Verlag. Netherlands.
Levacic, R., Downes E. (2004). Formula Funding of Schools, Decentralization and Corruption: A Comparative Analysis. International Institute for Educational Planning, UNESCO, Paris.
Mehta, J., Schwartz, R., Hess, F. The Futures of School Reform. (2012). Harvard Education Press.
Pavlásek, V. (1997). Financování a rozpočtování škol. Plzeň. Západočeská univerzita.
Puškinová, M. Rigel, F. (2017). Správní řízení v praxi škol a školských zařízení. Wolters Kluwer. Praha.
Ramirez, A. (2012). Financing Schools and Educational Programs: Policy, Practice, and Politics. R&L Education.
Rektořík, J. a kol. (2007). Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. Ekopress. Praha.
Valenta, J. (2004). Financování a rozpočet školy. Paris.
Seznam doporučené literatury
Belfield, C. R. (2000). Economic Principles for Education, Theory and Evidence. Edward Elgar Publishing Limited.
Blaug, M. (1970). An Introduction to the Economics of Education. Harmondsworth: Penguin Books, 1970.
Černá, M. Marinčák, M., Svoboda, I. (2015). Správní řízení a finance v praxi škol a školských zařízení. Masarykova univerzita.
Ferguson, R. (1991). Paying for public education: New evidence on how and why money matters. Harvard Journal on Legislation.
Francová, E. (2004). Financování školství a školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Glover, D., Levačić, R. (2020). Educational Resource Management: An international perspective. University College London.
Grubb, N. (2009). The money myth: School resources, outcomes and equity. Russell Sage Foundation.
Jefferson, B., Linick, M. (2016) Improving Efficiency in School Budgeting and Spending. Center for Educational Research, Harvard University.
Levačić, R. (2008). Funding schools by formula, in N. Soguel and P. Jaccard, Governance and Performance of Education Systems. Springer Verlag. Netherlands.
Levacic, R., Downes E. (2004). Formula Funding of Schools, Decentralization and Corruption: A Comparative Analysis. International Institute for Educational Planning, UNESCO, Paris.
Mehta, J., Schwartz, R., Hess, F. The Futures of School Reform. (2012). Harvard Education Press.
Pavlásek, V. (1997). Financování a rozpočtování škol. Plzeň. Západočeská univerzita.
Puškinová, M. Rigel, F. (2017). Správní řízení v praxi škol a školských zařízení. Wolters Kluwer. Praha.
Ramirez, A. (2012). Financing Schools and Educational Programs: Policy, Practice, and Politics. R&L Education.
Rektořík, J. a kol. (2007). Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. Ekopress. Praha.
Valenta, J. (2004). Financování a rozpočet školy. Paris.