Diplomová práce s názvem Prevence online rizik v rodině se zabývala prevencí online rizik, kterou rodiče poskytují svým dětem v mladším a starším školním věku. Práce obsahuje teoretickou část, která se věnuje terminologickému ukotvení. Tato část má čtyři kapitoly, které se věnují tématu rodina, prevence, online prostor a jeho rizika. Poslední kapitola této části je pojata jako seznam organizací, na které se rodiče mohou obrátit v případě obtíží. Empirická část práce se zpočátku věnuje zhodnocení aktuálního stavu zkoumané problematiky, kde jsou rozebírány výzkumy na obdobné téma. Dále v této části je charakterizován výzkum, tedy jeho metodologie, cíle, výzkumné otázky, charakteristika výzkumného souboru a je zde uveden i časový harmonogram výzkumu. Nejrozsáhlejší část empirické části je věnována interpretaci, analýze získaných dat, dále zjištěným výsledkům a diskusi. Hlavní cíl práce byl zjistit a analyzovat, jak rodiče zajišťují prevenci online rizik u svých dětí. Výzkum byl tedy zaměřen na preventivní působení rodičů v oblasti prevence online rizik.
Anotace v angličtině
The diploma thesis entitled Prevention of online risks in the family dealt with the prevention of online risks that parents provide to their children of younger and older school age. The thesis contains a theoretical part that is devoted to
terminological anchoring. This part has four chapters devoted to the topic of family, prevention, online space and its risks. The last chapter of this section is intended as a list of organizations that parents can turn to in case of difficulties. The empirical part of the work is initially devoted to the evaluation of the current state of the investigated issue, where research on a similar topic is discussed. Furthermore, in this part, the research is characterized, i.e. its methodology, objectives, research questions, characteristics of the research group, and the time schedule of the research is also given here. The most extensive part of the empirical part is devoted to the interpretation, analysis of the obtained data, and the results and discussion. The main goal of the work was to find out and analyze how parents ensure the prevention of online risks for their children. The research was therefore focused on the preventive action of parents in the field of online risk prevention.
Klíčová slova
Prevence, rodina, online prostor, online rizika, sociální
sítě, rodiče, mladší školní věk, starší školní věk
Klíčová slova v angličtině
Prevention, family, online space, online risks, social
networks, parents, younger school age, older school age
Rozsah průvodní práce
78 s. (154 994 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Prevence online rizik v rodině se zabývala prevencí online rizik, kterou rodiče poskytují svým dětem v mladším a starším školním věku. Práce obsahuje teoretickou část, která se věnuje terminologickému ukotvení. Tato část má čtyři kapitoly, které se věnují tématu rodina, prevence, online prostor a jeho rizika. Poslední kapitola této části je pojata jako seznam organizací, na které se rodiče mohou obrátit v případě obtíží. Empirická část práce se zpočátku věnuje zhodnocení aktuálního stavu zkoumané problematiky, kde jsou rozebírány výzkumy na obdobné téma. Dále v této části je charakterizován výzkum, tedy jeho metodologie, cíle, výzkumné otázky, charakteristika výzkumného souboru a je zde uveden i časový harmonogram výzkumu. Nejrozsáhlejší část empirické části je věnována interpretaci, analýze získaných dat, dále zjištěným výsledkům a diskusi. Hlavní cíl práce byl zjistit a analyzovat, jak rodiče zajišťují prevenci online rizik u svých dětí. Výzkum byl tedy zaměřen na preventivní působení rodičů v oblasti prevence online rizik.
Anotace v angličtině
The diploma thesis entitled Prevention of online risks in the family dealt with the prevention of online risks that parents provide to their children of younger and older school age. The thesis contains a theoretical part that is devoted to
terminological anchoring. This part has four chapters devoted to the topic of family, prevention, online space and its risks. The last chapter of this section is intended as a list of organizations that parents can turn to in case of difficulties. The empirical part of the work is initially devoted to the evaluation of the current state of the investigated issue, where research on a similar topic is discussed. Furthermore, in this part, the research is characterized, i.e. its methodology, objectives, research questions, characteristics of the research group, and the time schedule of the research is also given here. The most extensive part of the empirical part is devoted to the interpretation, analysis of the obtained data, and the results and discussion. The main goal of the work was to find out and analyze how parents ensure the prevention of online risks for their children. The research was therefore focused on the preventive action of parents in the field of online risk prevention.
Klíčová slova
Prevence, rodina, online prostor, online rizika, sociální
sítě, rodiče, mladší školní věk, starší školní věk
Klíčová slova v angličtině
Prevention, family, online space, online risks, social
networks, parents, younger school age, older school age
Zásady pro vypracování
1. Práce s odbornou literaturou.
2. Analýza současného stavu a komparace vědeckých poznatků.
3. Konceptualizace teoretického východiska práce.
4. Výzkumné zpracování cíle dle metodologického přístupu.
5. Interpretace výsledků výzkumu kvalifikační práce.
Zásady pro vypracování
1. Práce s odbornou literaturou.
2. Analýza současného stavu a komparace vědeckých poznatků.
3. Konceptualizace teoretického východiska práce.
4. Výzkumné zpracování cíle dle metodologického přístupu.
5. Interpretace výsledků výzkumu kvalifikační práce.
Seznam doporučené literatury
BLINKA, Lukáš, 2015. Online závislosti: jednání jako droga: online hry, sex a sociální sítě: diagnostika závislosti na internetu: prevence a léčba. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-210-7975-5.
DOČEKAL, Daniel, Jan MÜLLER, Anastázie HARRIS a Luboš HEGER, 2019. Dítě v síti: manuál pro rodiče a učitele, kteří chtějí rozumět digitálnímu světu mladé generace. Praha: Mladá fronta. Flowee. ISBN 978-80-204-5145-3.
GAVORA, Peter, 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-185-0.
ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL, 2013. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. Brno: Computer Press. ISBN isbn978-80-251-3804-5.
KOPECKÝ, Kamil, 2015. Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4861-9.
KOŽÍŠEK, Martin a Václav PÍSECKÝ, 2016. Bezpečně n@ internetu: průvodce chováním ve světě online. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-5595-3.
KRAUS, Blahoslav, 2014. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0643-9.
SOBOTKOVÁ, Irena, 2012. Psychologie rodiny. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0217-2.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna, 2014. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5010-1.
Seznam doporučené literatury
BLINKA, Lukáš, 2015. Online závislosti: jednání jako droga: online hry, sex a sociální sítě: diagnostika závislosti na internetu: prevence a léčba. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-210-7975-5.
DOČEKAL, Daniel, Jan MÜLLER, Anastázie HARRIS a Luboš HEGER, 2019. Dítě v síti: manuál pro rodiče a učitele, kteří chtějí rozumět digitálnímu světu mladé generace. Praha: Mladá fronta. Flowee. ISBN 978-80-204-5145-3.
GAVORA, Peter, 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-185-0.
ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL, 2013. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. Brno: Computer Press. ISBN isbn978-80-251-3804-5.
KOPECKÝ, Kamil, 2015. Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4861-9.
KOŽÍŠEK, Martin a Václav PÍSECKÝ, 2016. Bezpečně n@ internetu: průvodce chováním ve světě online. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-5595-3.
KRAUS, Blahoslav, 2014. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0643-9.
SOBOTKOVÁ, Irena, 2012. Psychologie rodiny. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0217-2.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna, 2014. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5010-1.