Informace o kvalifikační práci Rychlé jmenování obrázků u žáků ve 2. třídě základní školy a základní školy logopedické jako prediktor úspěchu ve čtení a psaní
Tato diplomová práce se zabývá diagnostickou metodou Rychlého jmenování obrázků (RAN) (Seidlová Málková, Smolík, 2014) a její následnou aplikací u žáků druhého ročníku na základní škole běžného typu a na základní škole logopedické. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se věnuje vymezením základních pojmů (čtenářská gramotnost, čtení a psaní), prvopočátečnímu čtení a psaní, modelu čtení, diagnostice jazykového vývoje a rychlému jmenování obrázků RAN. V praktické části jsou stanoveny výzkumné cíle, problémy a hypotézy. Dále je popsán celkový průběh výzkumu, výzkumné metody a výzkumný vzorek. Testování se zúčastnilo celkem 60 žáků ze čtyř vybraných škol. Cílem bylo zjistit, jestli se vyskytují rozdíly mezi žáky ze základní školy logopedické a žáky ze základní školy běžného typu. Výsledky výzkumu jsou popsány v sedmé kapitole praktické části, kde dochází k ověřování platnosti stanovených hypotéz. Poslední kapitola v praktické části je věnována diskusi a interpretaci výsledků.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the diagnostic method of rapid pictures naming (RAN) (Seidlová Málková, Smolík, 2014) and its subsequent application to second-year pupils at a regular primary school and a speech therapy primary school. The work is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part is devoted to the definition of basic terms (reading literacy, reading and writing), initial reading and writing, reading model, diagnosis of language development and rapid naming of RAN pictures. In the practical part, research goals, problems and hypotheses are set. The overall course of the research, research methods and the research sample are also described. A total of 60 pupils from four selected schools took part in the testing. The aim was to find out if there are differences between pupils from a speech therapy primary school and pupils from a regular type primary school. The research results are described in the seventh.
Klíčová slova
Prvopočáteční čtení, prvopočáteční psaní, rychlé jmenování obrázků, čtenářská gramotnost, fonematické povědomí, základní škola logopedická, základní škola běžného typu, prediktory, odklad školní docházky
Klíčová slova v angličtině
Early reading, early writing, rapid picture naming, reading literacy, phonemic awareness, speech therapy elementary school, regular elementary school, predictors, delay in schooling
Rozsah průvodní práce
89 s. (119 906 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá diagnostickou metodou Rychlého jmenování obrázků (RAN) (Seidlová Málková, Smolík, 2014) a její následnou aplikací u žáků druhého ročníku na základní škole běžného typu a na základní škole logopedické. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se věnuje vymezením základních pojmů (čtenářská gramotnost, čtení a psaní), prvopočátečnímu čtení a psaní, modelu čtení, diagnostice jazykového vývoje a rychlému jmenování obrázků RAN. V praktické části jsou stanoveny výzkumné cíle, problémy a hypotézy. Dále je popsán celkový průběh výzkumu, výzkumné metody a výzkumný vzorek. Testování se zúčastnilo celkem 60 žáků ze čtyř vybraných škol. Cílem bylo zjistit, jestli se vyskytují rozdíly mezi žáky ze základní školy logopedické a žáky ze základní školy běžného typu. Výsledky výzkumu jsou popsány v sedmé kapitole praktické části, kde dochází k ověřování platnosti stanovených hypotéz. Poslední kapitola v praktické části je věnována diskusi a interpretaci výsledků.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the diagnostic method of rapid pictures naming (RAN) (Seidlová Málková, Smolík, 2014) and its subsequent application to second-year pupils at a regular primary school and a speech therapy primary school. The work is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part is devoted to the definition of basic terms (reading literacy, reading and writing), initial reading and writing, reading model, diagnosis of language development and rapid naming of RAN pictures. In the practical part, research goals, problems and hypotheses are set. The overall course of the research, research methods and the research sample are also described. A total of 60 pupils from four selected schools took part in the testing. The aim was to find out if there are differences between pupils from a speech therapy primary school and pupils from a regular type primary school. The research results are described in the seventh.
Klíčová slova
Prvopočáteční čtení, prvopočáteční psaní, rychlé jmenování obrázků, čtenářská gramotnost, fonematické povědomí, základní škola logopedická, základní škola běžného typu, prediktory, odklad školní docházky
Klíčová slova v angličtině
Early reading, early writing, rapid picture naming, reading literacy, phonemic awareness, speech therapy elementary school, regular elementary school, predictors, delay in schooling
Zásady pro vypracování
Průběžné konzultace s vedoucím práce
Vypracování osnovy práce
Shromažďování a studium odborné literatury a jejich pramenů
Zpracování teoretické části práce
Provedení výzkumného šetření
Sběr dat a jejich zpracování
Vyhodnocení výsledků, jejich analýza a interpretace
Zásady pro vypracování
Průběžné konzultace s vedoucím práce
Vypracování osnovy práce
Shromažďování a studium odborné literatury a jejich pramenů
Zpracování teoretické části práce
Provedení výzkumného šetření
Sběr dat a jejich zpracování
Vyhodnocení výsledků, jejich analýza a interpretace
Seznam doporučené literatury
BAŠTECKÁ, Bohumila a Jan MACH. Klinická psychologie. Vydání první. vyd. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0617-0.
DVOŘÁK, Josef. Logopedický slovník: [terminologický a výkladový]. 1. vyd. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 1998. ISBN 978-80-238-2655-5.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1110-2.
KREJČOVÁ, Lenka. Dyslexie: psychologické souvislosti. Vydání 1. vyd. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-3950-2.
MÁLKOVÁ, Gabriela a Filip SMOLÍK. Diagnostika jazykového vývoje: diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku: testová příručka. Vyd. 1. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4239-7.
Seznam doporučené literatury
BAŠTECKÁ, Bohumila a Jan MACH. Klinická psychologie. Vydání první. vyd. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0617-0.
DVOŘÁK, Josef. Logopedický slovník: [terminologický a výkladový]. 1. vyd. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 1998. ISBN 978-80-238-2655-5.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1110-2.
KREJČOVÁ, Lenka. Dyslexie: psychologické souvislosti. Vydání 1. vyd. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-3950-2.
MÁLKOVÁ, Gabriela a Filip SMOLÍK. Diagnostika jazykového vývoje: diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku: testová příručka. Vyd. 1. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4239-7.