Diplomová práce se zabývá oblastí profesní etiky a profesním etickým kodexem učitele. Jejím hlavním cílem je vytvořit etický kodex učitele pohledem žáků druhého stupně základní školy, kteří jsou s učiteli v bezprostředním kontaktu. Tato práce přepokládá tvorbu didaktických materiálů, které jsou ověřeny ve školním prostředí a dále zhodnoceny učiteli.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the field of professional ethics and the professional code of ethics of the teacher. Its main aim is to create a code of ethics for teachers by looking at lower secondary school pupils who are in direct contact with teachers. This work presupposes the creation of didactic materials that are verified in the school environment and further evaluated by teachers.
Professional ethics, professional code of ethics, teacher, teacher ethics, values of the teaching profession
Rozsah průvodní práce
103 s. (134 197 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá oblastí profesní etiky a profesním etickým kodexem učitele. Jejím hlavním cílem je vytvořit etický kodex učitele pohledem žáků druhého stupně základní školy, kteří jsou s učiteli v bezprostředním kontaktu. Tato práce přepokládá tvorbu didaktických materiálů, které jsou ověřeny ve školním prostředí a dále zhodnoceny učiteli.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the field of professional ethics and the professional code of ethics of the teacher. Its main aim is to create a code of ethics for teachers by looking at lower secondary school pupils who are in direct contact with teachers. This work presupposes the creation of didactic materials that are verified in the school environment and further evaluated by teachers.
Professional ethics, professional code of ethics, teacher, teacher ethics, values of the teaching profession
Zásady pro vypracování
Studium literatury a dostupných odborných zdrojů.
Stanovení cílů a hypotéz.
Teoretická část.
Rozhovor se žáky, učiteli a vytvoření dotazníku pro rodiče.
Sběr dat a vyhodnocení.
Komparace výsedků výzkumu, tvorba profesního etického kodexu a diskuze.
Zásady pro vypracování
Studium literatury a dostupných odborných zdrojů.
Stanovení cílů a hypotéz.
Teoretická část.
Rozhovor se žáky, učiteli a vytvoření dotazníku pro rodiče.
Sběr dat a vyhodnocení.
Komparace výsedků výzkumu, tvorba profesního etického kodexu a diskuze.
Seznam doporučené literatury
ANZENBACHER, Arno. Úvod do etiky. Vyd. v tomto překl. 3., V nakl. Academia 2. Přeložil Karel ŠPRUNK. Praha: Academia, 2001, 292 s. ISBN 8071926981.
Etika pro učitele: sborník příspěvků ze semináře "Etika pro učitele", konaného ve dnech 26. a 27. května 1994 na Pedagogické fakultě UP v Olomouci. Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, 1994, 87 s.
FISCHER, Ondřej. Profesionalita, ctnosti a etika povolání. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2021, 177 s. ISBN 978-80-246-4906-1.
GÖBELOVÁ, Taťána. Profesní hodnoty a etické principy v práci učitele. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2015, 119 s. ISBN 978-80-7464-808-3.
HODOVSKÝ, Ivan a Jiří SEDLÁK. Etika ve společnosti a v povoláních. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1994, 165 s. ISBN 80-7067-413-X.
MUCHOVÁ, Ludmila. Morální výchova v nemorální společnosti?. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2015, 334 s. ISBN 978-80-7325-386-8.
PELCOVÁ, Naděžda a Ilona SEMRÁDOVÁ. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha: Karolinum, 2014, 220 s. ISBN 978-80-246-2636-9.
PODLAHOVÁ, Libuše, ed. Učitel sekundární školy: studijní opora. 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 136 s. ISBN 9788024418292.
POPELOVÁ, Jiřina. Étos a práce: o etice povolání. Praha: Mladá fronta, 1979, 101 THOMPSON, Mel. Přehled etiky. Přeložil Pavla CÍSAŘOVÁ. Praha: Portál, 2004, 167 s. ISBN 8071788066.
VACEK, Pavel a Eva ŠVARCOVÁ, ed. Profesní etika pedagogů a mravní výchova žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005, 75 s. ISBN 8070413433.
Seznam doporučené literatury
ANZENBACHER, Arno. Úvod do etiky. Vyd. v tomto překl. 3., V nakl. Academia 2. Přeložil Karel ŠPRUNK. Praha: Academia, 2001, 292 s. ISBN 8071926981.
Etika pro učitele: sborník příspěvků ze semináře "Etika pro učitele", konaného ve dnech 26. a 27. května 1994 na Pedagogické fakultě UP v Olomouci. Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, 1994, 87 s.
FISCHER, Ondřej. Profesionalita, ctnosti a etika povolání. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2021, 177 s. ISBN 978-80-246-4906-1.
GÖBELOVÁ, Taťána. Profesní hodnoty a etické principy v práci učitele. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2015, 119 s. ISBN 978-80-7464-808-3.
HODOVSKÝ, Ivan a Jiří SEDLÁK. Etika ve společnosti a v povoláních. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1994, 165 s. ISBN 80-7067-413-X.
MUCHOVÁ, Ludmila. Morální výchova v nemorální společnosti?. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2015, 334 s. ISBN 978-80-7325-386-8.
PELCOVÁ, Naděžda a Ilona SEMRÁDOVÁ. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha: Karolinum, 2014, 220 s. ISBN 978-80-246-2636-9.
PODLAHOVÁ, Libuše, ed. Učitel sekundární školy: studijní opora. 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 136 s. ISBN 9788024418292.
POPELOVÁ, Jiřina. Étos a práce: o etice povolání. Praha: Mladá fronta, 1979, 101 THOMPSON, Mel. Přehled etiky. Přeložil Pavla CÍSAŘOVÁ. Praha: Portál, 2004, 167 s. ISBN 8071788066.
VACEK, Pavel a Eva ŠVARCOVÁ, ed. Profesní etika pedagogů a mravní výchova žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005, 75 s. ISBN 8070413433.