Disertace mapuje českou mainstreamovou populární hudbu 90. let 20. století. V první části práce prezentuje dobový kontext, zaměřuje se na specifika zkoumané dekády, vliv digitalizace na český hudební trh a přibližuje muzikologické aspekty rozboru populární hudby. V analytické části práce cílí na sociokulturní kontext prezentovaný tehdejšími hudebními publicisty, který je rozšířen o hudebněteoretický rozbor skladby. Ten má za cíl zjistit, zda je hook písně spjat s klíčovými slovy hudebního textu identifikovanými kvantitativnělingvistickou analýzou.
Anotace v angličtině
The dissertation maps Czech mainstream popular music of the 1990s. The first part of the thesis presents the period context, deals with the specificities of the decade under study, the impact of digitalization on the Czech music market, and introduces the musicological aspects of popular music analysis. The analytical part of the thesis focuses on the socio-cultural contexts as presented by the period music reviewers, which are accompanied with music-theory analyses of the compositions. These analyses aim to determine whether the song hooks are associated with the keywords of the lyrics as identified by quantitative linguistic analysis.
Klíčová slova
Česká populární hudba; devadesátá léta; digitalizace; hitparáda TOP 10; hook; hudební analýza; hudební průmysl; kvantitativní lingvistika; mainstream; prodej nosičů;
Klíčová slova v angličtině
Album sales; Czech popular music; digitalization; hook; mainstream; music analysis; music industry; quantitative linguistics; TOP 10 chart; 1990s
Rozsah průvodní práce
524 s. (1 000 263) znaků.
Jazyk
CZ
Anotace
Disertace mapuje českou mainstreamovou populární hudbu 90. let 20. století. V první části práce prezentuje dobový kontext, zaměřuje se na specifika zkoumané dekády, vliv digitalizace na český hudební trh a přibližuje muzikologické aspekty rozboru populární hudby. V analytické části práce cílí na sociokulturní kontext prezentovaný tehdejšími hudebními publicisty, který je rozšířen o hudebněteoretický rozbor skladby. Ten má za cíl zjistit, zda je hook písně spjat s klíčovými slovy hudebního textu identifikovanými kvantitativnělingvistickou analýzou.
Anotace v angličtině
The dissertation maps Czech mainstream popular music of the 1990s. The first part of the thesis presents the period context, deals with the specificities of the decade under study, the impact of digitalization on the Czech music market, and introduces the musicological aspects of popular music analysis. The analytical part of the thesis focuses on the socio-cultural contexts as presented by the period music reviewers, which are accompanied with music-theory analyses of the compositions. These analyses aim to determine whether the song hooks are associated with the keywords of the lyrics as identified by quantitative linguistic analysis.
Klíčová slova
Česká populární hudba; devadesátá léta; digitalizace; hitparáda TOP 10; hook; hudební analýza; hudební průmysl; kvantitativní lingvistika; mainstream; prodej nosičů;
Klíčová slova v angličtině
Album sales; Czech popular music; digitalization; hook; mainstream; music analysis; music industry; quantitative linguistics; TOP 10 chart; 1990s
Zásady pro vypracování
Disertace mapuje českou mainstreamovou populární hudbu 90. let 20. století. V první části práce prezentuje dobový kontext, zaměřuje se na specifika zkoumané dekády, vliv digitalizace na český hudební trh a přibližuje muzikologické aspekty rozboru populární hudby. V analytické části práce cílí na sociokulturní kontext prezentovaný tehdejšími hudebními publicisty, který je rozšířen o hudebněteoretický rozbor skladby. Ten má za cíl zjistit, zda je hook písně spjat s klíčovými slovy hudebního textu identifikovanými kvantitativnělingvistickou analýzou.
Zásady pro vypracování
Disertace mapuje českou mainstreamovou populární hudbu 90. let 20. století. V první části práce prezentuje dobový kontext, zaměřuje se na specifika zkoumané dekády, vliv digitalizace na český hudební trh a přibližuje muzikologické aspekty rozboru populární hudby. V analytické části práce cílí na sociokulturní kontext prezentovaný tehdejšími hudebními publicisty, který je rozšířen o hudebněteoretický rozbor skladby. Ten má za cíl zjistit, zda je hook písně spjat s klíčovými slovy hudebního textu identifikovanými kvantitativnělingvistickou analýzou.
Seznam doporučené literatury
CITRON, Stephen. Songwriting: A complete guide to the craft. New York: Limelight Editions, 2000. ISBN 0879101377.
COVACH, John a Andrew FLORY. What's That Sound?: An Introduction to Rock and Its History. New York: WW Norton & Co, 2018. ISBN 9780393624144.
HONS, Miloš. Hudební analýza. Praha: Togga, 2010. Musica viva (Togga). ISBN 9788087258286.
553 KASAN, Jaroslav. Výzkum hudebnosti 1990. Praha: Český rozhlas, 1991. Informace Výzkumného oddělení Českého rozhlasu, č. 96/1991. ISBN (Brož.).
KLUSÁK, Pavel. Co je nového v hudbě. Praha: Nová beseda, 2018. Co je nového. ISBN 9788090675179.
MARSHALL, Lee. The international recording industries. New York: Routledge, 2013. Routledge advances in sociology, 75. ISBN 9780415603454.
554 MOORE, Allan F. Analyzing popular music. New York: Cambridge University Press, 2003. ISBN 9780521771207.
MOORE, Allan F. Song means: analysing and interpreting recorded popular song. Burlington, VT: Ashgate, 2012. Ashgate popular and folk music series. ISBN 9781409428640.
ROJEK, Chris. Popular music. Volume 1–4. Los Angeles: SAGE, 2011. SAGE benchmarks in culture and society. ISBN 9781849207584.
TEMPERLEY, David. Music and probability. Cambridge, Mass.: MIT Press, c2007. ISBN 9780262201667.
TEMPERLEY, David. The musical language of rock. New York, NYY, United States of America: Oxford University Press, [2018]. ISBN 9780190870522.
Seznam doporučené literatury
CITRON, Stephen. Songwriting: A complete guide to the craft. New York: Limelight Editions, 2000. ISBN 0879101377.
COVACH, John a Andrew FLORY. What's That Sound?: An Introduction to Rock and Its History. New York: WW Norton & Co, 2018. ISBN 9780393624144.
HONS, Miloš. Hudební analýza. Praha: Togga, 2010. Musica viva (Togga). ISBN 9788087258286.
553 KASAN, Jaroslav. Výzkum hudebnosti 1990. Praha: Český rozhlas, 1991. Informace Výzkumného oddělení Českého rozhlasu, č. 96/1991. ISBN (Brož.).
KLUSÁK, Pavel. Co je nového v hudbě. Praha: Nová beseda, 2018. Co je nového. ISBN 9788090675179.
MARSHALL, Lee. The international recording industries. New York: Routledge, 2013. Routledge advances in sociology, 75. ISBN 9780415603454.
554 MOORE, Allan F. Analyzing popular music. New York: Cambridge University Press, 2003. ISBN 9780521771207.
MOORE, Allan F. Song means: analysing and interpreting recorded popular song. Burlington, VT: Ashgate, 2012. Ashgate popular and folk music series. ISBN 9781409428640.
ROJEK, Chris. Popular music. Volume 1–4. Los Angeles: SAGE, 2011. SAGE benchmarks in culture and society. ISBN 9781849207584.
TEMPERLEY, David. Music and probability. Cambridge, Mass.: MIT Press, c2007. ISBN 9780262201667.
TEMPERLEY, David. The musical language of rock. New York, NYY, United States of America: Oxford University Press, [2018]. ISBN 9780190870522.